Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettstallet
Läst 1101 ggr
marinelady
0

Frustration kring stallplats lösningar.

Usch, är just nu så sugen och redo på att skaffa häst, har fått ett kontrakt på 1 år på en grundskola, så jag har jobbet säkrat men det är riktigt ont om möjliga stallplatser där jag bor inom rimliga avstånd.. Möjligen skulle det kanske gå om jag frågade någon med egen ladugård om jag fick hysa in mig med hästar, men då måste jag anskaffa två hästar.

Så just nu går jag och funderar hur jag ska göra, det finns ett stall i byn som tar inackorderingar som har fyra hästar men där är det fullt. Det har pratats fram och tillbaka om att en häst ska säljas eller liknande men det händer inget. Så nu står man och trampar fram och tillbaka hur man ska göra. Lösdrift är en möjlighet men jag bor i svenska fjällkedjan med garanterat -30 grader i vissa dagar.

Hur hade ni tänkt kring att själv hyra in sig i någon annans ladugård, restaurera upp och sen ha häst där? Man satsar ändå pengar i någon annans byggnad.. och tänk om personen ångrar sig.

Just nu är det här ganska frustrerande och snart är det vinter.. vilket definitivt kan försvåra inköp av häst om nya hagar behöver byggas upp.

CelsiusT
0

Varför skulle man inte kunna ha hästen på lösdrift? FInns det plats i någon lösdriftstall så är väl det toppen! Hästar klarar kyla väldigt bra. Vi har haft -35 grader nu två vintrar i rad och hästarna har gått ute. Visst, min häst(varmblod) som tidigare inte behövt täcke behövde det dessa två vintrar, men det är väl inte så farligt tycker jag.

Jag hade nog inte satsat på att hyra in mig i någons lada om jag måste bygga om där, dvs att det inte finns möjlighet att fixa lösdrift eller liknande. Möjligtvis om man kan få ett arrende på ladan under som sträcker sig över många år. Men om det går så hade jag hittat någon annan att göra det ihop med, för det är tufft att gå från ingen häst till två hästar - både i praktiken och i ekonomin.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
0

Möjligtvis att jag kunnat tänka mig att göra jobbet med att bygga upp boxar i en lada om ägaren betalar för materialet. Men då måste det redan från början vara arrangerat så att det fungerar att bygga upp. Tänk även på at det måste finnas plats för gödsel och allt annat runt omkring, ganska mkt som ska ordnas för att få ett fungerande stall.

Medarbetare på westernridning.ifokus