Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 851 ggr
Elshira
0

Ögonproblem - hjälp

Tre av våra sex ponnyer står just nu med väldigt kladdiga och irriterade ögon. Såg det först i går morse, så jag tvättade av ögonen med bommulstuss och vatten två ggr men idag är de fortfarande likadana. Antar att det inte bara är irriterat (som när flugorna kan vara på dem) utan att det är någon form av infektion. Dessutom har pigmentet på undre ögonlocker bleknat något.

Tänker dock vänta till i morgon med vet så jag ser hur det artar sig över en natt till, och dels för att "min" veterinär kommer tillbaka från semester då. Det blev i.af lite bättre ett tag efter jag tvättat ögonen (mindre röda) men det kom dock tillbaka lite senare. Provar att tvätta flera ggr idag.

Ska använda koksaltlösning idag istället tänkte jag, men fins det något mer jag kan göra? Lite Noviform (en ögonsalva som "smörjer" och skyddar lite)kanske…? Eller gör det kanske bara saken värre?

Hur som helst så funderar jag främst - vad sjuttom kommer detta sig av?

Ingen av dessa hästar har normalt sett problem med flugor, vi har ett sto som brukar behöva flughuva ibland men hon har jätte fina ögon just nu.

Det enda som skiljt dessa tre från de andra är att de som inte har det stått inne på natten, och de som har fått problemet har varit ute dygnet runt. Det har itne varit extra blåsigt/varm/regnit eller så.

Så vad sjutton har de drabbats av…?

Hakuna matata!

Alma-G
0

Låter som ögoninflammation, i alla fall som det är på människor. Då tvättar man med koksalt om jag minns rätt. Om de tre hästarna gått mer tillsammans låter det rätt så sannolikt eftersom det smittar snabbt.

Elshira
0

#1 De tre hästarna har inte gått tillsammans (eller ja två ston tillsammans och en hingst själv). Ingen häst har bytt hage under den senaste tiden heller. Och pga att jag varit bortrest innan det har de inte heller blivit borstade/pillade på mm. Så kan inte ha smittats så heller Foten i munnen

Hagarna är för visso bara några meter ifrån varandra, men ingen har hälsat på varandra och de andra har gått mitt emellan de drabbade med… Hmmm…

Hästarna var inte lika röda i ögonen idag som igår, fast det kommer och går lite hur som. Rinner lika mycket och alla tre har nu vita "eyeliners" runt ögonen… Och jag som skulle på utställning på lördag Obestämd

Hakuna matata!

WinterPrince
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag vet att du sa att det inte var pga flugorna. Men tänkte bara tipsa.

Min häst blir väldigt irriterad i ögonen av flugorna, rinner och "svullnar" nästan lite. Jag smörjer med Aloe Vera Gel runt ögat, på med ett flugskydd (sånt med snoddar) och sen är ögonen normala igen dagen efter.

Vet inte om Aloe Veran är antiinflamatorisk eller nått sånt, men dessutom tycker inte flugorna om att sätta sig i kletet.