Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2972 ggr
[muff]
0

Bettstorlek

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hästen som jag blev delfoder på, början av sommaren, tycker jag har för stort bett på "vanliga"-tränset, alltså det jag rider på bana med.

Hur är enklaste sättet att kolla vilken storlek hon ska ha? 
Hon går då på äppel-tvådelat. JAG tycker det ser förstort ut, på bilder och när jag tränsar, bifogar bild.

Men jag är inte bra pådethära med bett osv, så ni får säga vad ni tycker …

[muff]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#0 bilden är hästen står still/långsam skritt
#1 bilden är i galopp

annan bild

LitenPyssling
0

Ta en bild där det är absolut inget drag i bettet ifrån tyglarna, båda bilderna har drag i bettet vilket gör att det ser längre ut.

Så ta en bild där tyglarna är helt lösa och hästen står helt stilla.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Elshira
0

Är svårt att se om bettet är för långt när man drar så mycket i bettet. Men det ska ju bara precis ligga an mot mungipan när det är "avslappnat".

Men efter som hästen gapar så mycket (av bilderna att dömma) så skulle jag nog prova ett helt annat bett (eller bli mjukare i handen…).

Hakuna matata!

LitenPyssling
0

#3 Jag har lärt mig att det ska bli en valk i mungipan när bettet ligger rätt, blir det ingen valk alls så ska det tydligen ligga för löst?
Men är det mer än en valk så är det för hårt.

Elshira
0

#4 Valkarna fick jag också lära mig som liten… Det är dock helt fel även om det givetvis kan stämma på många.

Men egentligen är det bättre med för löst än för hårt (det enda som händer om det är "för" löst är att det kommer glappa i sodostyckena, om man nu inte sätter bettet ända nere vid främre tandraden, men det är nog ingen risk), ju lösare det blir ju mer eftergift kommer det att bli. Är bettet redan "spänt" som kommer det ju aldrig att liga helt "löst" i munnen =tryck (vilket motsätter eftergiften).

Jag brukar bara sätta upp bettet så pass högt att det inte glappar helt i sidostyckena bara. Liksom att det blir liiite motstånd när man sätter in några fingrar mellan huvud och sidstycken. Då blir det oftast inget veck. Men har hästen väldigt lös hud så blir det det, annars inte eller bara en antydan till det.

Men huvudsaken är ju egentligen att bettet aldrig kommer åt tänderna när man tar i det efter som det dels gör ont, och dels skadar tänderna. Men det är ju som sagt knappast skönt att gå med uppspänd mungipa hela tiden =)

Vart tänderna sitter kan man känna och oftast se urifrån utan att öppna hästens mun. Kän på utsidan av kinden, man ser att det sticker ut lite där med.

Denna hästens tänder börjar ungefär där lädret på tränset slutar, ett bra inpassat bett. http://skt.netc.net.au/gear/barcoo_bridle.jpg

På denna hästen slutar tänderna bara ca 2 cm ovanför själva mundelen på bettet, vilket inte är så bra efter som att om man tar i bettet kommer det åka upp mera (= antagligen mot tänderna). http://www.bitandbridleshop.com/images/exselle-pony-bridle.gif

Lägg in en bild när inga tyglar tar i bettet, och en när man bara tar lite grann (mindre än bild #1).

Hakuna matata!

[muff]
0

annan bild med inget drag i tyglarna, står själv nere på marken

[muff]
0

inget tryckhär heller,    kan dessutom säga att jag red barbacka när domhära bilderna togs, men ska försöka få någon att fota ikväll, kanske det kommer andra bilder.

LitenPyssling
0

#5 Ah, då vet jag!

#6 & 7 Jag tycker inte det ser för långt ut, dock ser det för uppspänt ut.
Om du ser hur ringarna är gentemot mungipan så är ringen väldigt nära skinnet utan att ringarna står ut någonting, är det kortare så står ringarna ut och då är det för kort istället.

[muff]
0

#8 okej, så jag ska spänna ut typ ett hål på varje sida? x)

Alltså, jag kan inte något om bett osv så. Men jag tycker det ser förstort ut, men det är så det ska vara ? ^^

Elshira
0

#9 Ja prova att släppa ner ett hål på varje sida så blir det nog bra!

Bettet ser ut att vara lite stort. Om du tar lite i ena bettringen och drar så att den andra sidans ring bara precis nuddar huden (inte glappar och inte trycker) och kollar hur mycket det det sticker ut på den sidan du drar i - så är utsticket det som är för stort och det är alltså så många mm/cm du ska gå ner  storlek. Dock får man ha ca 1 mm till godo på varje sida om man har lösa ringar så att de inte kan nypas  Gör detta utan nosgrimman på.

Har man ett rakt bett och framaför allt eggbett (fasta ringar) så kan man ha något mindre bett till och med, efter som det inte är delat och för att det inte kan nypas. Då ska det ligga emot kinderna på båda sidorna, men inte trycka in bara.

Ett tipps när du köper bett är som sagt att mäta det bettet du har minus det som var för stort = din storlek. Och ta då med måttband och mät i butikerna efter ett bett. Måtten på bettet som står angivna stämmer sällan perfekt, så det bästa är helt enkelt att näta. Framför allt om man ska ha 11 cm och inte 10.5 eller 11.5. Hittar du inget som passar perfekt kan du som sagt ta ett bett med fasta ringar om det finns i ett par mm mindre än det du mätt upp.

Hakuna matata!