Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 3759 ggr
trojlik
0

Kraftoder till häst som haft korsförlamning?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min ridtravare på 12 år har svårt att hålla hullet uppe under vintern på enbart hö.

Han har haft korsförlamning förra vintern pga av för mycket kraftfoder.

Vad skall man ge för kraftfoder till en häst som haft korsförlamning?

ebengtssson
0

nyfiken :)

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

trojlik
0

Han fick 1 kg korn, 300 g krafft 400g betfor.

Är lusern ett bra alternativ att tillskotts fodra en häst som haft korsförlamning?

Linnea
0

Korsförlamning brukar bero på att hästen blivit nerkyld, har inte hört att dom får det pga foder. Lucern är ett bra foder om hsten behöver mer protein annars ska korn vara bra på hästar som tappar hull och även vetekli. Jag försöker ge så lite foder som möjligt som är proccessat, dvs uppvärmt, pressat mm. Men det är ju jag det.

Skynda långsamt så går det fortare.

Lorita
0

#3 korsförlamning kan hästar få när man ställer dom och inte derar ner på kraftfodret.

Förr när kronan hade häst så reds dom alla dagar utom söndagar, på måndagen var det då vanligt att man fick mycket hästar med korsförlaming.

Det löstes genom att man minskade/tog bort kraftfodret på lördag kväll och hela söndagen. Då bildades inte dom slaggprodukter som ger korsförlamning.

Idag går hästar normalt så lite att det räcker mad hö som foder och möjligen en väldigt liten mängd kraftfoder.

#2 en bas på hö/lusern och unvik säd (korn, havre mm) och du kan ge betfor det ger inte samma slagprodukter + ge många timmar i hagen till din häst så den få röra på sig naturligt.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Linnea
0

#4 Ja just det nu kommer jag ihåg. det har jag hört för många år sen. Man behöver lite uppdatering ibland =).

trojlik
0

Så Lusern borde alltså inte farligt att ge en korsförlamnings häst? För Lusern är väl bara hö i pellets form?

Linnea
0

Jag föredrar hackad pellets. Ser ut som hö fast i kortare strån. Vill som sagt undvika foder som är pressade, uppvärmda mm i onödan.

Em--ma
0

Mitt varmblod har haft korsförlamning och i samma veva fick han uttorkning. Kommer inte riktigt ihåg vad vetten sa men tror hon pratade något om krafftfoder, för mycket krafftfoder och för lite motion brukar vara den vanligaste orsaken.

Jag ger inget krafftfoder alls, lite betfor ibland eftersom jag har en tunna som behöver gå åt. Brukar dock ge 1-2 kg lusern hela höst/vinter/och vår halvåret. Och sen e-vitamin som är bra för musklerna. Sen är jag väldig noga med ridtäcke vid ridning, och bra täcken som håller vattnet ute. Sen så ska man inte överdriva med täcken vid vintern. Min häst hade minst täcken i stallet av dom alla även om han hade haft korsförlamning. Jag tycker det är bäst och endast ha 1 täcke för då kan det cirkulera luft emellan och det är då det blir som varmast för dom. hade ett täcke på 300 g. när det var 25 minus. :)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Sarah
0

Är väl bättre att ge fri tillgång på stråfoder…

Lorita
0

#9 det är en ridtravare så lite tillägg av lusern/betfor hade jag gett den och en bas av hö

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Linnea
0

#9 Beror ju på näringsvärdet i stråfodret. Det är inte alltid man kan få tag på hö som passar perfekt.

trojlik
0

Känns bra att veta att veta att din häst Emma får Lusern. Då är det nog ingen fara för min korsförlamningshäst att äta 1 kg Lusern om dagen heller :)

jeanette
0

Stärkelse bör undvikas. Lusern är det "snällaste" grovfodret, dvs har låg socker/stärkelsehalt.

En korsförlamningshäst ska helst inte äta spannmålsbaserat kraftfoder eller sådant som innehåller stora delar spannmål. Korn går bort ärligt talat. Korsförlamningshästar kan med fördel fodras med stor andel fett i foderstaten. Dels är fett en för dem ofarlig energikälla, dels stabiliserar fettet glukoshalten i blodet vilket hjälper till att minska risken för nya attacker.

Korsförlamning handlar inte enbart om nedkylda hästar eller att man inte dragit ned på kraftfoder vid vila, utan sådana hästar brukar ganska ofta ha fel i ämnesomsättningen villket gör att den är extremt känslig för insulin. Alltså motsatsen till sockersjuka. Det gör att sockret i blodet far i vissa celler t ex musklerna jättesnabbt och sen fastnar där. Det har sen svårare att komma till nytta som bränsle. Inte helt omöjligt att det är därför sådana hästar har svårt att hulla sig.

Principiellt gäller att det är bra att minimera stärkelse/socker för en häst som haft korsförlamning om man inte säkert vet att det inte rör sig om en ärftlig benägenhet. Bland fullbloden finns en särskild sorts ärftlig korsförlamning.

Lusern kan du ge så mycket hon vill äta, och var noga med att göra en höanalys och då även analysera sockerhalten i höet.