Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 6452 ggr
toAlicia
0

Rätt galopp?

Som rubriken lyder så har jag svårt att se/känna när min häst har rätt/fel galopp. Och eftersom Bonzei har svårt med högergaloppen måste jag hjälp honom extra mycket. Jag vet hur jag ska göra för att få honom att fatta rätt galopp, men vet aldrig när det blir det… Det funkar ju finfint när jag rider för tränare, eller om nån annan kollar när jag rider så de kan säga till när det är rätt. 

Har ni några tips för att känna/se när hästen har rätt galopp?
Tack för svar!

WornOut
0

Att se om hästen har rätt galopp är väldigt enkelt. Bara att kika ned på bogarna och se vilken som "förs fram" mest.. Dock är det inte alls bra att luta sig fram för att kolla detta..

Mitt tips är att ha någon till hjälp, blunda - fatta galopp - känn efter - säg högt till din medhjälpare vilken galopp du tror det är - be denne säga om det är rätt eller fel, och så bara fortsätta så tills du får in känslan :)

CelsiusT
0

Om du sitter ner i sadeln och slappnar av så kommer ditt ena eller andra ben åka fram lite. Det av dina ben som åker fram är den galopp som hästen har. Är det ditt högra ben som åker fram lite mer så är det höger galopp hästen har och tvärt om.

När du gjort detta några gånger så kommer du lära dig att snabbt känna i din höft vilken galopp hästen har, även utan att sitta ner, slappna av och känna efter.

Sen är det ibland svårare på vissa hästar, men jag tycker att denna metod gör att man känner hästen i sin egna kropp.

Medarbetare på westernridning.ifokus

LitenPyssling
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 Det är inte så enkelt på alla, min förra fjording var det busenkelt på och där kändes det så väl i galoppen dessutom men på den fjrodingen vi har kvar så syns det inte för 5 öre.
Men på de flesta är det så vad jag märkt - att man ser. =)

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

toAlicia
0

Okej, tack för tipsen! Jag ska testa och får hoppas jag lär mig fort Glad