Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 14822 ggr
Zabbio
0

Hästcitat

Hästcitat är aldrig fel att ha på lager, så låt oss lägga in de vi har och samla dem i denna tråden? :)

-------

Det är något med utsidan av en häst som ärbra för insidan av en människa.

Winston Churchill

-

Genom att rida en häst lånar vi frihet.

Helen Thomson

-

En galopp är ett bra botemedel mot allt ont!

Benjamin Disraeli

-

Himmelens luft är den som blåser mellan en hästs öron.

-

Vi har nästan glömt hur märkvärdigt det är att ett så stort, starkt och intelligent djur som en häst tillåter ett annat, mycket svagare djur, att sitta på dess rygg.

Peter Gray

-

Vi har följts åt i århundraden. Jag red dig vid de stora högtiderna till Partenon och till utkanen av den okönda världen i skuggan av öarna. Tilsammans återtog vi de heliga platserna, uthärdade fasorna och överfärden till Krim. Du förde mig till äventyr och till kärlek. Vi två har delat stor glädje och stor sorg. Och nu står jag vid grinden till hagen och ser dig galoppea runt i glädjeyra över din frihet och vet att du snart kommer tillbaka för att stå lugnt och lojalt vid min sida.

-

Zigenarnas guld varken klirrar eller glimmar. Det glänser i solen och gnäggar i mörkret.

Gammalt ordspråk

-

Ridning förvandlar ''jag vill'' till ''jag kan''

-

En bondes häst är aldrig halt, aldrig oförmögen att gå. Spottar aldrig ut tränsbettet, kolapsar aldrig före eller efter. I likhet med sin herre är han aldrig prålig. Han böjer aldrig på halsen, står på bakbenen eller kråmar sig och tigger världen om att beundra hans skönhet… och när han behövs kan han alltid sköta sitt arbete.

Anthony Trollope

-

Se tillbaka på vår kamp för frihet, spåra den styrka vi äger till dess källa och du ska finna att människans väg till ära är beströdd med benknotor från en häst.

-

Den kusen var inte gjord att gå på jorden, han drogs naturligt till luften och varje gång han uppåt flög.. försökte han lämna kvar mig där nere.

-

Det krävs en hel del fysiskt mod för att rida på en häst. Men det är inget problem för mig, jag får det för ungefär 20 riksdaler buteljen och tar efter behov.

Stephen Leacock

-

Du kan känna en hästägare på hur det ser ut i hans bil. Stövlar, lera, ponnygodis, halm, diverse skräp och en hopknölad vaxad jacka av obestämbar ålder. Vanligtvis finns det även ett översta lager bestående av barn och hundar.

Helen Thomson

-

Det barn som gråtandes sprang till dig med ett sår i fingret förs nu hem, morskt leende med ett brutet nyckelben och en väldig massa blåmärken - "Jezebel rådde inte för det, pappa.''

-

En häst kan låna sin ryttare den fart och frihet hon saknar, men om ryttaren är klok glömmer hon ine att det bara är ett lån.

-

Att vara älskad av en häst, eller vilket djur som helst, borde få oss att känna vördnad - för vi har inte förtjänat det.

Marion Garetty

-

Om du har den, ar du fått den för hela livet. Det är en sjukdom det inte finns någon bot från. Du kommer att fortsätta rida även efter det att man måst hiva upp dig på en bekväm och förståndig gammal åkarkamp med fötter som uppochner vända hinkar och en rygg som en bekväm fåtölj vid brasan.

Monica Dickens

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

kaka1234567
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

gillar =)

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Zadeira
0

"Ridning: Konsten att hålla en häst mellan dig själv och marken." - Okänd

"No hour in life is wasted that is spent in the saddle" - Winston Churcill

"En valack beordrar man, en hingst ber man, ett sto skickar man en skriftlig förfrågan till i tre exemplar och får ett tveksamt svar tillbaka" - Kyra Kyrklund

"Det hästen gör under tvång, är gjort utan förståelse; och det finns inte mer skönhet i det än om man skulle piska och prygla en dansare" Xenophon

"Lycka är att älska hästar" - Okänd

Alma-G
0

Mina favoritcitat förknippar jag med hästarna men det är inte häst direkt i citaten. Men jag lägger upp dom.

"Att vara stark är inte att aldrig falla, att vara stark är att falla och sedan resa sig upp igen"

"Beviset på att man har viljan är när man låter hjärnan ta över då hjärtat vill bestämma"

Även den som kom med i #0 är fantastisk. Precis vad jag känner.

"Att vara älskad av en häst, eller vilket djur som helst, borde få oss att känna vördnad - för vi har inte förtjänat det"

viktoria91
0

#2 Det om ston, speciellt märror!! Är så sant. XD

ebengtssson
0

gillar =)

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

Wichita
0

På väggen i ett av Strömsholms ridhus läste jag detta:

Till mästerskapet givers blott en bana
ren som solens väg uti det blå
att syfta uppåt och det högsta ana
men aldrig tro sig mästare ändå.

Emmisan
1

Älskar allesammans!

Här är en som jag inte minns förfataren till…

"Människan har två ben, ett för var sida om hästen."

-

Mvh Emma Tange

Zabbio
0

#7: den har jag haft som signatur. Hela är ''Om Gud skapade människan för att gå, hade hon fått fyra ben. Istället fick hon två; ett för var sida av en häst'' :)

Emmisan
0

Jaha :D Gu… den hela var ju bättre! ^^

Mvh Emma Tange

Offbeat
0

"Den som sa att man inte kan köpa lycka för pengar visste inte var man kan köpa en häst"

Alma-G
0

#10 Så himla sant!

komkoma
0

"Även den mest orefarna hästen har något att lära den bästa ryttaren"

[Teddy]
3

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#12 Skulle vilja säga tvärtom:

Även den bäste ryttaren har något att lära av den oerfarne hästen.

komkoma
0

Fast det är ju rätt självklart.

Zabbio
0

Horse sense is the thing a horse has which keeps it from betting on people.  ~W.C. Fields

Riding:  The art of keeping a horse between you and the ground.  ~Author Unknown

It is not enough for a man to know how to ride; he must know how to fall.  ~Mexican Proverb

The wagon rests in winter, the sleigh in summer, the horse never.  ~Yiddish Proverb

Many people have sighed for the 'good old days' and regretted the 'passing of the horse,' but today, when only those who like horses own them, it is a far better time for horses.  ~C.W. Anderson

No hour of life is wasted that is spent in the saddle.  ~Winston Churchill

People on horses look better than they are.  People in cars look worse than they are.  ~Marya Mannes

Horses and children, I often think, have a lot of the good sense there is in the world.  ~Josephine Demott Robinson

[Quickeman]
1

"My horses are my friends, not my slaves."

"Rid varje häst som en drottning, så rider du alltid en drottnings häst."

"Låt en häst viska i ditt öra och
Andas på ditt hjärta
Du kommer aldrig att ångra dig"

"Hästen är din bästa vän
Han lyssnar på dig, så glöm inte
att du ska lyssna på honom också"

"A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care."
/Pat Parelli

"For what the horse does under compulsion, as Simon also observes, is done without understanding; and there is no beauty in it either, any more than if one should whip and spur a dancer.
/ Xenophon"

"Visa mig din häst och jag skall säga vem du är"

"En bra häst ska sällan sporras."

"Vi har nästan glömt hur ett så stort och starkt djur som en häst tillåter ett annat, mycket svagare djur, att rida på dess rygg."

"Bäckar för breda för oss att hoppa över, häckar alltför höga. lass för tunga för oss att flytta, bördor för tunga för oss att bära. avstånd som hindrade oss att resa…
hästen gjorde att vi kunde."

From time to time, people tell me,
“lighten up, it’s just a horse,”
or,”that’s a lot of money for just a horse”.
They don’t understand the distance travelled,
The time spent, or the costs involved for “just a horse.”
Some of my proudest moments have come about with “just a horse.”
Many hours have passed and my only company was “just a horse,”
But I did not once feel slighted.
Some of my saddest moments have been brought about by “just a horse,”
And in those days of darkness,
The gentle touch of “just a horse” gave me comfort
And reason to overcome the day.
If you, too, think it’s “just a horse,”
Then you will probably understand phrases like “just a friend,”
“just a sunrise,” or “just a promise.”

“Just a horse” brings into my life the very essence of friendship,
Trust, and pure unbridled joy.
“Just a horse” brings out the compassion and patience
That make me a better person.
Because of “just a horse” I will rise early,
Take long walks and look longingly to the future.
So for me and folks like me, it’s not “just a horse”
But an embodiment of all the hopes and dreams of the future,
The fond memories of the past, and the pure joy of the moment.
“Just a horse” brings out what’s good in me
And diverts my thoughts away from myself and the worries of the day.
I hope that someday they can understand that it’s not “just a horse”
But the thing that gives me humanity and keeps me from being
“just a woman.”
So the next time you hear the phrase “just a horse”
Just smile, because they “just” don’t understand.
/Brittany Fish