Ang spiltor
Hej läste i göteborgs posten att man kanske ska förbjuda att ha hästar i spiltor!
någon mer än jag som tycker detta är bra!?
det blir dyrt för alla ridskolor, eller dom flesta illafall…
det är väl på sikt bra, för helst ska dom ju ha en egen box, och ja, det kan nog bli dyrt. haha
JA det är bra. Måste säga att jag faktiskt inte sett en häst i spilta nångonsin men det hörs ju ganska trångt och stelt.
oj, har du inte ? nja, det finns ju dom som har rätt stora spiltor, så jättetrångt skulle jag väl inte kalla det..min gamla medryttarhäst hade jag i spilta när jag gjorde iordning honom, skitsmidigt!
Nej faktiskt inte. Kanske det är förbjudet här i Finland. Vad är skillnaden då?
Att förbjuda spiltor är väl både på gott och ont , för hästens del är det helt ok att förbjuda , men sen finns det ju hästar som inte går att ha i box ex, sparkar sönder väggar , anfaller när man skall in och hämta , mm så ett totalförbud tror jag inte på på sikt.

Jag tycker att ett sådant förbud vore jättebra. Usch att behöva stå uppbunden hela tiden. Inte kunna rulla runt i boxen. Mina hästar älskar att kunna göra det.
Att det finns hästar som är svåra att fånga i en box, kommer det alltid finnas. Fördelen är att man nu måste kolla upp varför hästen gör så. Inte ta enklaste alternativet vilket i dagsläget är att knöla in dem i en spilta.
Men visst dyrt blir det för många ridskolor, hoppas de får bidrag för att greja detta. Om inte annat så gäller det trots allt hästarnas väl och ve. Och det måste få gå först i alla fall.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#& Det var det jag hade för mig att det handlade om. Vad hemskt att hamna stå uppbunden. Jag tycker också synd om mjölkkorna som hamnar göra samma sak. Änn sålänge finns det många bönder som släpper ut kossorna på sommaren men antalet minskar hela tiden
Det stora problemet är ju att 75% av landets ridskolor har spiltor och de som inte har råd kommer ju tvingas stänga igen, det är ju jättesynd! Det står massa om detta i den nya Häst och Ryttare om ni har den.
Jag tycker att det både är bra och dåligt…. Det dåliga är att kulis för stänga igen då!(där jag rider) Det bra är att det känns mer naturligt att ha hästar i box…

kan ju vara både för och nackdelar med spiltor. jag föredrar givetvis en box, men en häst som är van vid att stå i spilta trivs nog med det!
Jaa, jag är emot spiltor men att jag minns när jag va liten skit på ridskolan då tyckte jag de va läskigt med hästarna som va i box hihi.
Denna tråden har jag missat att svara i
jag är ochså imot spiltor och tycker det är mycket bättre med boxar