Rädd
Tips tack! :D
när jag går bredvid min häst förbi ström ledningen går det bra, MEN så fort jag sitter i sadeln så vägrar han gå förbi det stället, Hur ska jag göra?
Jag försöker få honom att gå fram men då börjar han backa och bocka.Och jag kan inte rida nån annan väg heller för att komma förbi den så hur gör jag ? Kan inte heller stänga av strömen för det är hästar hagarna.
MVH
Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Menar du att den står och "tickar"?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kan du inte leda förbi din häst och sitta upp senare istället? Då slipper din häst vara rädd.
Antingen leder ud hästen förbi och sitter upp efteråt. Eller så tränar du hästen på det. Led hästen förbi och beröm hästen mkt, när hästen tillslut inte längre reagerar någonting på när du leder hästen förbi så sitter du upp och har en emdhjälpare som går brevid medan du rider. Medryttaren hjälper er börbi och du berömmer. Medhjälparen får sedan göra mindre och mindre för att hjälpa er förbi, tillslut få ni klara er på egen hand. Det viktigaste av allt med rädda hästar är att det måste få ta tid, stressa in utan gå i hästens takt.
Medarbetare på westernridning.ifokus
håller med #3 något ni får jobba bort tillsammans
Anna och taxen Max
Får testa och se :D
Se till bara att inte berömma för mycket, då kan hästen "fjanta" bara för att få beröm. Och när ni rider förbi så bry dig inte om tråden någonting, så fort du bryr dig om tråden så berättar du för hästen att den kan vara livsfarlig. Är något farligt för hästen så är det livsfarligt och det säger bara till hästen att vara på sin vakt = trippig osv.
Och resulterar inte heller sällan att den försöka vända.
En häst som backar är OK, en häst som går framåt är ännu bättre men en häst som vänder är inte bra. Så länge hästen har huvudet mot det som den tror är farligt så är det bra, men vänder den så gör den det för att fly ifrån det.
Så ignorera tråden totalt och var försiktig med berömmet, ge beröm men ge det inte för mycket/ofta för då kan det få omvänd effekt så hästen blir värre fast medvetet enbart för att få beröm.
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
#6 Hehe. Aldrig hört talas om att hästen skulle bli fjantig för att den får för mkt beröm =P Jag tränar enbart belöningsbaserat, det innebär att jag alltid berömmer mina hästar. Varför skulle den bli fjantig av det liksom.

#6 Tror inte hästen fjantar medvetet för att få beröm, så komplexa uppfattar inte jag hästar som. Men dom kanske kan tolka det som att det är fara o färde om man håller på o berömmer vid varje grej som är "läskig", dvs kopplar ditt beteende till att du är spänd?
#7 Jag sa inte att alla hästar gjorde det. =P
Men det finns en hel del hästar som ser det här sambandet med läskiga saker och beröm, om de fjantar lite och sedan går framåt, fjanta lite till och sedan framåt igen så vet de att de får beröm och kan därmed fortsätta med det.
Alla gör det dock inte men det finns exemplar som faktiskt gör det.
#8 Hästar är inte osmarta djur, de ser lätt samband mellan saker. Och att se samband mellan läskiga saker och beröm är inget nytt.
Det kan vara som du säger, hästen kopplar det på ett visst sätt. För i och med att du ägnar uppmärksamhet till det där läskiga så berättar du även för hästen att det kan vara livsfarligt, sen beror det självklart också på hur du ägnar din uppmärksamhet åt saken och hur pass känslig hästen är - mycket spelar in.
Och det kan vara så enkelt att de ser sambanden mellan beröm och läskiga saker, en häst som håller på och lära sig galoppskänkeln får ju beröm när skänkeln tas rätt och där ser den samband mellan berömet och hur den gjorde (kanske inte direkt men efter ett par gånger iaf).
Jag tog den galoppen när skänkeln lades på det viset och det var bra för jag fick beröm - då gör jag det igen.
Så varför ska den inte kunna se sambandet med beröm och läskiga saker om den ser samband med annat?
Jag hade väntat ut hästen. Gå fram så långt hästen vågar.Stå där sedan tills du känner att hästen slappnar av i hela kroppen, driv då för ett steg till framåt. Spänner sig hästen igen så stanna och låt den slappna av.
Börjar hästen backa, låt den backa tills den tröttnar, driv sedan fram den igen till punkte ni stod innan. upprepa det ovan.
Det är tidskrävande men jag tycker det ger en lugn och harmonisk häst.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
#9 Då tror jag det är hästar som är i behov av mer beröm - dom vill ju uppenbart ha det om dom trixar för att få beröm! Om man berömmer hästen mer så blir den dessutom van vid att få det i flera olika tillfällen och snart lär sig en sådan häst att göra bra saker för att få beröm.
#10 Menar du att man ska driva hästen att backa mer då den backar? Om du bara låter den backa så märker den snabbt att det beteendet fungerar och såklart backar den heldre än att gå fram mot det som är läskigt.
#11 Nej inte driva den bakåt. Eftersom den måste gå fram till den läskiga grejen igen så kommer den inte undan.
Min häst backar ibland. Då låter jag honom backa tills han stannar självmant. Sen driver jag på honom framåt igen och får ofta fram honom mer än tidigare. Försöker jag driva honom framåt när han lagt i backen så blir det bara värre.
Mvh Emelie & Jack
#12 Fast hur får man fram 500kg häst som kommit på att det är okej att backa istället för att gå fram när den är rädd?
#13 Man får vänta ut den, så länge den inte vänder så är det OK för vänder den så är det flykt. Det är det inte om den backar.
#14 Det håller jag inte med om. En häst kan ju backa undan i flykt, vet jag flera hästar som gör. Det är ju dessutom så att om hästen tillåts backa så ökas avståndet till det obehagliga = beteendet blir förstärkt, i detta fallet backa. Att gå fram till det läskiga minskar avståndet = beteendet blir ett straff/obehag, i detta fallet att gå fram. Här fattar iaf min klickerhäst (och dom flesta hästar jag jobbat med) på två röda att om hon tillåts gå bakåt så kommer hon aldrig att gå fram i den situationen. Så om jag låter henne backa så kommer det bli ett helsike att få fram sedan igen. Om jag därremot gör det jobbigt även att backa så kan det fungera för då blir inte backandet en belöning. Eller så använder jag backandet som belöning genom att när hon har gått fram så backar jag av henne innan hon blir rädd och smäller ut i backandet.
Det är dessutom så att om hästen gång på gång tillåts att utsättas för obehaget så länge att den varje gång själv ger upp/flyr (backar) så kommer hästen lära sig att detta var obehagligt och det ända som lönar sig är att fly. Beteenden som hästen ofta utför blir lätt ett väl besfäst beteende.
Hej
vill bara meddela att jag fick min häst att gå förbi tråden, jag satte lugnt i sadeln och han fick stå och fundera lite och gå framåt själv när han kände sig mogen, tog 30 minuter att komma förbi men det var det värt för nu går han där utan problem :D
grattis =D
Tackar :D
#16 Tålamod är en dygd! Med det kommer man långt! Grattis!
#13 Jag har aldrig fått några sånna problem av att låta hästen backa, sålänge jag driver fram den igen. Backar den och jag sen vänder och skiter i problemet så kan jag förstå att den kopplar att den slipper. Kanske får kontakta dig då om jag skulle få sånna problem :)
Mvh Emelie & Jack