Svansen!
Tänkte höra med er här om ni har några råd om hur man får svansen att växa sig fin o inte bli så sleten o tunn!
Zerra hade fin svans när jag fick hem henne men nu när dryga året har gått så har svansen blivit väldigt tunn nertill!
Man kan inte se att hon har kliat av nå´t o själv så sliter jag inte ut den vid borstning!
Någon som kanske har nå´n förklaring o råd!?

Kan tillägga att på svansen inte ser så fin ut nu som den gör på bilden….

piggborste ska man undvika.. och då o då kan man spraya på "glansspray" el "man o svansbalsam"

Pälsglans pälsglans pälsglans…
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

#6 sant;) men tänkte om den varit tjock och tunnat av mykke kan de ta ett tag innan de syns resultat:)

#7 Absolut, men då finns det ju en orsak till varför den tunnar ut. Då får man ju försöka ta reda på varför den tunnats ut och det kan vara många orsaker.
Jag har som jag tycker en alldeles för tjock svans istället, jobbigt att få flätorna kvar m gummiband.
jangos svans är hopplös, den är så grymt tjock, tar en timme att borsta igenom. plus att hon får dreads längst in, har man väl rett ut dom, tar det fem minuter så krullar dom ihop sig igen…gaaah.

Colas svans är rätt okej. Varken tjock eller tunn. När hon kom till mig hade hon dock väldigt tunn svans men den har växt till sig lite.
På senare dagar har hon dock rufsat till den ordentligt! Hon brukar jämt gnugga in spånet i den också.
Jag borstar bara om hon ska vara extra fin eller om svansen verkligen är supertovig, annars får den vara. Om den är så spånig att det inte far ut innan ridningen så låter jag det vara. När hon rör på sig så faller alla spånkorn ändå ut. :}
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Att använda balsam efter tvätt, och som andra skriver… pälsglans och inte använda piggborste utan en mjuk borste istället

när jag ska få min shettis svans att växa/ bli lätt att sköta då den är himla tjock, så har jag en hårborset med bara några få borstpinnnar på och så har jag en blomstersprut med egen tillverkad man och svansbalsam (vatten och balsam)

Tack alla för tippsen!
Använder redan en träpiggborste o borstar inte svansen allt för ofta men det här med pälsglans får jag testa!

#10 Oj! Permanentad? *ler*
I senaste Häst och Ryttare var det en häst med supersvans med. Hon höll svansen flätad under den lerigaste perioden (det finns även skydd att köpa).
Lyrik har fått en tjock och fin svans sedan jag började ge honom Kiselgur för hovarna. Sen att hans man är ful och sliten, beror på en annan sak. (En viss herre som gillar att klia sig på träden och i boxen…)
mangis, ja man kan tro det :)
vi har också en vanlig hårborste i stallet, det är skitsmidigt !

Ett bra foder.. lite pälsglans då och då.. balsam efter tvätt och inte borsta för mycket utan hellre plocka ur spån och dyl. och reda ut svansen med fingrarna..
Detta fick min gammelmans svans att gå från tunn stripig till fin hyfsat tjock svans.

Det jag gör med min häst svans är att tvätta den regelbundet. Klippa den 1 gång i månaden, borstar den max 1gng i veckan. flätar den vintertid när vändret är som värst.
Jag tvättar man och svas med människo shampoo och balsam. tycker att det är mycket bättre än häst shampoo.
Har aldrig ägt ngt pälsglans i hela mitt liv. Jag har använt vatten och balsam oh sprutat på funkar bra det med:)
toppklipper svansen engång i månaden, använder vanlig hårborste och borstar aldrig utan pälsglans. Funkar bra för mig

Jag borstar inte svansen i onödan, plckar bort spån med fingrarna. Använder fox-fire efter duschning, så de blir ju minst varannan vecka och fox-fire är de enda som håller så länge.

Ja använder åxå fox-fire.. Tycker jätte bra om d! försöker att int borsta för ofta, men ändå hålla den någorlunda redig…