Foderhalm
Jag har funderat på att fodra min häst med halm i vinter framförallt för att ha som tidsfördriv.
Men hur är det egentligen med hungern och tuggtid? Har förstått det som att dom är mätta när dom uppnått tillräcklig tuggtid.
Innebär det att han kanske inte "orkar med" höet? Vill inte att han ska gå miste om proteiner bara för att han får halm. Vill alltså inte ersätta något av höet med halm.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

Jag har alltid haft halmbädd och har aldrig varit med om att en häst inte äter upp det godare höet :)
Höet brukar gå ner ändå, utan problem! De tycker ju att det är betydligt godare i de flesta fall.
Jag har haft hästar med fri tillgång till halm och de har då alltid ätit upp höet när de fått det i alla fall.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 Uppenbarligen för längesen jag hade halmbox :P Nu när du säger det så känns det rätt självklart.
#2 Det låter bra! Då ska jag bara försöka komma över lite halm, men är kanske lite tidigt fortfarande…
Mvh Emelie & Jack
#3 Bättre att vara ute i god tid och heldre lägga beställning och få när det kommer än gör asom vi gjorde förra året och vänta tills man behöver och då när man kollar runt är allt slut.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Visst vore det bättre men är ny i området och känner inga bönder jag kan beställa hos. Vakar över Blocket varje dag och hoppas få tag i innan det tar slut. Kanske ska titta på ATL också…
Undrar hur mycket man behöver egentligen…
Mvh Emelie & Jack
Våra hästar står på kornhalm och Havrehalm. Det ger hästen sysselsättning. Äter din häst upp halmen före höt skulle jag fundera på om det är något fel på hö´t.
Lycka till ! !
Menar inte att han föredrar halmen framför höet, men jag tänkte att om han åt halm mellan måltiderna så kanske han inte orkade höet när det serverades.
Men jag nojjar ju bara tydligen… :)
Mvh Emelie & Jack
#7 Det ska nog inte vara några problem. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Har min häst stående på halm och hon äter alltid upp sitt hö när hon får det, så tror inte det kommer vara några problem för dig heller =)
#5 Åk hem till någon bonde och fråga, om han inte säljer jsläv så vet han garanterat vem som säljer i området. Jag visste inte heller varifrån man kunde köpa och fick nog fråga 2-3 bönder innan jag hittade rätt =) Men som sagt, bra att vara ute i god tid såhär.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Jag bor i roslagen och här kommer det avar svårt att få tag i halm i år, allt mognaed så tidigt att "stammarna" på vetet och havren och kornet inte hann växa till sig. Allt är bara hälften så högt som det brukar.
ger min halm i hagen under vintern och han äter hö sen =)