slitage i stall
Jag står inhyrd i ett stall och alla hästarna står på lösdrift, men det finns boxar att låna och dessa är till för alla. Nu har jag behövt använda box till mina hästar och min ena häst har gnagt lite på bjälkar osv (gammalt trästall med tjocka träbalkar här och var). Hur tycker ni att man ska göra? Är detta mitt "problem" eller är det sådant som man får räkna med som slitage när man låter folk hyra in sig? Går ju egentligen inte att byta ut dessa så det är ju inte mkt att göra, men stallägaren var på mig om det, men jag vet inte vad jag ska göra åt det.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Normalt slitage tycker jag såvida det inte är stora hål i brädorna. I "mitt" stall har nån häst tuggat på panelen (öppet fönster) så man egentligen skulle behöva byta läkten för det är typ halvvägs igenom. Ser inte kul ut. Där kan jag tycka att det är ägarens sak. Det är lätt att stänga fönstret eller vidta andra åtgärder. Det har ju pågått under lång tid.
Det är bara så att vissa tugar mycket, andra nästan inget. Det är nog från fall till fall men rent generellt så är det normalt slitage.
Skynda långsamt så går det fortare.
Detta har ju skett på kort tid. Det är lite på ena väggen (väggen är byggt av timmerstockar så han har tuggat lite på kanterna på dom) och en dörrpost som är av en hel stock som han tuggt ganska mkt på. Det ser ju tråkigt ut me är ju inget som stör någon funktion i stallet. Jag kan ju inte gör så mkt åt det mer än att han har fått lite leksaker att roa sig med istället så får jag hoppas på att han håller sig till dom.

Ja, jag har ju inte sett det som sagt så jag kan inte säga mer egentligen. Om hästen måste stå kvar där längre så kan du ju tex lägga in små grenar, helst från fruktträd men andra går också bra, som han kan tugga på. Kan ju också hängas upp i balband.
#3 Jo jag har ju som sagt lagt in leksaker och grejer at tugga på. Får hoppas han håller sig till det.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Måla stallväggarna med något bitstopps medel. Kolla med ägarn innan du målar bara :) Jag upplever att hästar gärna fortsätter bita där någon annan bitit innan.

#5 Det finns en anledning till att hästarna tuggar. Kletar man på medel så ger dom sig gärna på nåt annat ställe istället. Oftast beror det på att de har tråkigt, har mineralbrist (mineraler finns i bla bark) eller får för kort ättid. Sysselsättning är lösningen, antingen med mat (stråfoder eller grenar) eller leksaker. Man kan också ha hönät till hästen så tar det längre tid att äta = mindre tid och lust att göra "skit".
#6 Visst finns det massor att göra för att roa hästen från att gnaga på stallet! "Antibitmedlet" är mest till för att nästa häst inte ska bita där. För jag anser att en häst ska kunna stå i box en liten stund utan aktivering. Dok precis som jag skrev så upplever Jag det som att de gärna fortsätter gnaga där någon annan börjat… 

Jo om hästen börjar gnaga direkt så kan jag förstå men om hästen står i box varje natt så brukar det bero på nån av de sakerna jag nämnde. Ett ytterligare alternativ är ju såklart att ha hästen ute mer.
#8 Lite svårt dock med mer utetid när hästen står på box för att den är sjuk. Jag tror snarare det är understimulering för att han står inne dygnet runt just nu och är van vid att gå på lösdrift i vanliga fall. Han får ordentligt med hö och fodras flera gånger om dagen och han har lång ättid, bättre än så kan jag inte åstakomma.
Håller din häst på att äta upp bärande inredning så kommer det stallet komma kosta stallägaren en del sköna slantar och tid att lägga ner för reparation. Det måste ju även du förstå själv att stallägaren ska inte behöva finna sig i att se sitt stall ätas upp. Vad har h*n för det ? ? Vem ska reparera vem ska betala ? ? I din beskrivning är inte vad jag kallar normalt slitage.
Hoppas du hittar en lösning innan stallägaren tar en funderare på att säga upp dig och din häst.
PS Jag vet hästägare som fått ställa sina hästar i gallerburar för att de inte kunnat låta bli att gå på inredningar. Vilket har för dem varit enda lösningen på att slippa bli utslängda från stallet.

#9 Då är det leksaker och/eller grenar som kan hjälpa. Ev hönät. Går kanske också att gömma tex morötter i bädden som den kan leta upp.
#10 Varifrån fick du att han äter upp bärande inredning?

Man kan efter att frågat stallägaren, sätta upp en bäräda på lagom gnaghöjd åt hästen och ta anti-bit där den nu gnager.
# 12
tjocka träbalkar här och var). Hur tycker ni att man ska göra? Är detta mitt "problem" eller är det sådant som man får räkna med som slitage när man låter folk hyra in sig? Går ju egentligen inte att byta ut dessa så det är ju inte mkt att göra, men stallägaren var på mig om det, men jag vet inte vad jag ska göra åt det.
Om det hästen äter sig på inte senare sen kan bytas ut så blir det givetvis ett problem för stallägaren.
Om det sen är balkar som bär upp inredning till box eller byggnaden blir det givetvis ett kommande problem för stallägaren.

eftersom det är lag på att en häst på lösdrift ska kunna ha tillgång till box så har du ju betalt för att få använda en box med. att en häst biter är något man får räkna med när man hyr ut stallplatser och är även sådant som hyran ska täcka upp.

Jag tycker att det hör till vanligt slitage. Är stallägaren jätterädd för bitmärken så tycker jag att hon skulle fixa antibit av någotslag eller bett dig fixa och spraya boxen innan hästen stallas in.
Hade jag vatt i din sits nu hade jag fixat antibit nu och sprayat boxen innan det blev mer problem än vad det redan är =P
#15 Jag "råkade" ut för en lösdrift där stallplatser för sjuka hästar fanns, men inte ingick i hyran. Det stod inget i kontraktet om detta. Så när min häst skadade sig fick jag betala extra för boxplatsen. Flyttade illa kvickt efter detta, bl a p g a denna överraskning + att hon inte fodrat som det var sagt.
Ville bara berätta, för det kan vara bra för andra att tänka på också…
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
#14 Det är ju såklart utbytbara grejer, allt går ju byta om man så vill. Men det är inget som jag kan gå dit och byta ut bara sådär utan det får ju bli en renovering isf. hade det varit en överliggare på en byggd boxvägg så hade man kunnat plocka bort den och sätta dit en ny utan större åthäver, då hade jag kunnat lösa problemet.
Bitmärkena är ju inget som skadar någon funktion utan det är mest att det ser väldigt tråkigt och fult ut men är ju inte farligt. Känner lite som #15 att jag faktiskt betalar för tillgång till box.

det är klart att det är tråkigt, riktigt tråkigt tom när ens stall blir förstört. men det är verkligen sådant man får räkna med. står det ingenting i kontraktet om sådant så får nog stallägaren skylla sig själv.
men allt kan hända med hästar, rutor slås itu, staket går i sönder om hästen går igenom hagen. skulle man betala sådant med då?
nej hyr man in sig är det som att bo i en hyresrätt. går något sönder så fixar hyresvärden det.
#20 Fast är lägenheten i dåligt skick när du flyttar ut så får du stå för reperationerna. Normalt slitage är det enda som accepteras. Så då är man tillbaka på frågan, vad är normalt slitage i ett stall?
Mvh Emelie & Jack

#21 jo, det får du förvisso.
moment 22? =)
I mitt avtal står det att man ska återställa eller betala för onormalt slitage när man flyttar ut, och att söndergnagd/söndersparkad inredning inte hör till normalt slitage. I praktiken betyder det att man får måla över gnagmärkena varje sommar när stallet är tomt och byta ut sådant som är så trasigt att det inte fungerar. I år har det till exempel varit en boxdörr som gnagts så att en gallerstång lossnat och en plywoodpanel som det gnagts/sparkats hål rakt igenom. Man får ju vara lite smart och sätta antibit på bärande delar, annars kan det bli riktigt jobbigt.
Finns det inte någon möjlighet att spika upp en "skydds-planka" över plankan där din häst biter? Då biter han på plankan som ligger över som skydd, och den kan tas bort när hästen flyttar ur boxen. Då är inredningen inte förstörd under den heller.
(väggen är byggt av timmerstockar så han har tuggat lite på kanterna på dom)
Får hästen fortsätta äta vidare på denna vägg ?
På den väggen ska man där inte kunna täcka den med plyfaskivor, som den kan gå på. Ja dem kostar en skön slant med pengar, om man inte får tag på begagnade. Men det kommer kosta mycket mer om hästen får äta sig in vidare i timmerväggen.
Mitt problem ligger inte i hur jag ska göra för att han inte ska bita vidare. Det jag främst vill höra från er är hurivida ni tycker att det som redan är tuggat på är mitt problem att återställa eller om bitmärken räknas som normalt slitage som man som stallägare får räkna med om man hyr ut.
Det som känns mest till min fördel är att vi faktiskt inte har med något om detta i kontraktet.

Svårt att avgöra utan att se det men eftersom hästarna är vana vid lösdrift så måste man ju ha med i beräkningen att dom kanske gör lite mer skada i boxen än vad andra hästar gör.
Fråga stallägaren vad de tycker skall göras åt det?
Känns ju alltid bättre att inte ha någon komflikt utan istället tala ut om det.
#28 Självklart pratar jag med stallägaren, annras blir det tokigt. Men jag vill gärna höra mig för lite om hur andra ser på det.

Jag skulle inte anse det som normalt slitage..
# 27
Jag har själv hästar på lösdrift och jag har inte sett att de ger sig på inredningen mera i sina boxar då de får besöka dem ibland. Har en häst som gått på lösdrift hela sitt 4 åriga liv och den donnan har verkligen inte givit sig på sin box för att hon nu har fått sluta sina dagar från lösdriften.
Har också boxar som är närmare 40 år och de är hur välskötta som helst trotts att det stått både travare, kallblodshästar i den tidigare. Riktiga timmerväggar och stenväggar som står än idag.
Det är mer troligt att den hästen som denna TS har har något som saknas Om det är mineralbrist eller annat med magen är svårt att veta.
Hoppas TS att du hittar en lösning på det som är hästens riktiga problem.
Jag anser inte att det räknas som direkt normalt. Det är inte normalt att hästar gnager så det blir mer än enstaka små bitmärken. Det du beskriver med fönstret osv låter som det ser ut i vårat stall bortsett från att vi inte gjort något på 30 år. Jag skulle anse att om det inte går att byta lösa delar så ska det gå att måla och ev spackla över lite bara för att få det så gott som återställt. Lätt naggade kanter är en sak, men blir det gropar innåt så tycker jag det är något som hästägaren får bekosta. Såvida det inte är en rätt skapligt hög stallhyra där man tycker att sådant borde ingå för den summan. Att hästen normalt sett står på lösdrift och dessutom är sjuk är ju inte direkt stallägarens problem. Men jag hade för övrigt kladdat in anti bit på väggarna. Visst är det så att hästen gör det av en anledning, men nu vet du om det och kan göra det bästa utav det genom att lägga in kvistar samt sätta upp gnagvänliga plankor över där hästen gnagt. Hästen mår ju inte direkt bättre av att få gnaga heller. Men hönät eller fri tillgång på hö vore säkert bra om hästen inte har det. Lite mathalm med kanske? Vad det gäller favoriten aspsly så fråga någon markägare i närheten om du får ta. De är säkert glada att bli av med slyn.
Hakuna matata!
#32 Jag har inte skrivit något om något fönster vad jag vet, eller menade du inte mig?
Kan ju visa med en bild vad han har åstakommit, det ser mer ut på dörrposten än vad det i själva verket är i verkligenheten. Han har stått på box dygnet runt i 7 dagar pga sjukdom och det är dom sista 3 dagarna han börjat bita.
Kan även nämna att han är frisk och ute i sin hage med kompisarna igen.
Skulle kanske gå att måla över iom att det mest är gnagmärken, inte gropar. Kan man måla just dom bjälkarna kanske?
Om jag var du skulle jag erbjuda mig att måla om hela väggen och så får det vara bra med det.
Det verkar ju inte ha hunnit sabba konstruktionen, men jag skulle inte kalla det där normalt slitage, kanske om det blivit så under en 10års period.
Jag skulle också målat om väggen och slabbat på anti-bit så inte framtida hästar ger sig på väggen igen.
Mvh Emelie & Jack
Hade du haft kvar denna häst i boxen en längre tid så hade den ätit snart upp dessa väggar.
Du har kommit billigt undan nu. En burk vitfärg och fram med penseln. SEn har du troligt en gladare stallägare. Men först tvätta väggen så nya färgen fäster bra.