Ridtravare
Hej!
Är ny på denna sida.
Undrar om ni som har ridtravare, har problem med hästens rygg???
Undrar om man kan använda en bomlössadel eller barbackagjord? Vilket rekomenderar ni?
Han är utredd har spänningar i ryggen, så jag masserar och tömkör går även över bommar. Sadeln han har ligger bra på högersida men inte på vänster. Så den trycker. Han har nu vilat i 3 veckor från ridningen och skulle vilja börja lite smått med att rida igen, så jag undrar om flera har haft eller har detta bekymmer?
Tacksam för svar.

Det jag skulle ha gjort var att prova ut en ny sadel då den han har inte funkar. Din sadel kan kanske vara felstoppad, har du kollat det?
Har träffat många ridtravare och med rätt utrustning och rätt ridna så håller de många år. Hoppas det löser sig för dig!
Min lilla flicka ´var svullen i början nör jag fått henne (jag fick med all utrustning också), så jag masserade henne varje kväll också. Sen märkte jag att sadeln var fel, och inte hästen, så jag köpte en annan. Nu har jag en Stübben hoppsadel som jag använder hela tiden. Det fungerar utmärkt!
Om det är en häst som hålle rpå att musklas fungerar en bomlös toppen, eller en där man kan byta bom.

Travhästarna (om de gått på banan) musklar sig ojämt och med tanke på att loppen alltid går i vänstervarv så belastas även den sidan mer och de får andra muskler där mot höger sida.
Se över sadeln och låt ridningen vara en (längre) period och tömkör istället så hästen får vila från belastningen på ryggen så den förhoppningsvis kan börja muskla sig lika på båda sidorna.
En massör (equiterapeut) kan nog vara bra att ta hjälp av som kan hjälpa till att ordentligt lösgöra hästens spänningar med hjälp av massage, akupunktur, laser etc.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Reddie har inga problem med sin rygg. Han har bara gått premielopp och kvallopp och alltid blivit riden bredvid travträningen. Har haft han nu i tre år och har stark och fin rygg. (vad jag kan se i allafall) Brukar "klämma" över ryggen ibland för att se om han ömmar.
Kanske kan bomlöst vara ett alternativ, fast jag vet inte så mycket om dom sadlarna
Jag har ridit en del bomlöst, bl a på en unghäst som tramsade mycket (trodde vi) men allt det släppte när de bytte till bomlös sadel. Känns lite vingligare, men å andra sidan ska ju balansen sitta i en själv och inte i sadeln =0) Jag tycker det fungerar jättebra och rekommenderar att prova! Du kanske kan låna någon annans om du inte vill investera i en egen utan att ha provat…

Hej. Jag har en ridtravare och han blir öm i ryggen efter ridning. Men det är för att han inte sänker huvudet tillräckligt. Genom att få dem att sänka huvet när man rider så arbetar dom bättre med ryggen och slipper då få ont :)
Bild: Min pålle Hagas Jackpot :) Foto: Jeaneth Lantto
En fråga till alla ni som har ridtravare: Har ni hästpass till dem?
Jag pratade nämligen med Ylva Nannebro på STC idag och hon sa att man behöver inte pass så länge hästen inte ska slaktas… men det vet man ju aldrig när det blir så bör man inte ha passet hemma när det väl händer något?
Är det "lagligt" att inte ha pass till sin häst?
Jag har bl.a en bomlös sadel till min ridtravartös - mycket för att den ligger hyggligt på hästen oavsett hur hästen är musklad. - Skönt att slippa oroa sig för illapassande sadlar. Den sadeln jag har är inget att träna i direkt, men passar finfint till uteritter och "oavancerad" träning på bana.. =)
Utöver denna sadel, har jag en lädersadel, allround mot dressyr och en allroundsadel i syntet. Min tös har inga kända ryggproblem, har däremot haft bekymmer med sin högra sida/ben en tid men nu verkar hon bra igen - hoppas att detta håller..
Vad är det för travare du har?
#8, #9: Alla hästar ska väl ha pass men långt ifrån alla har det… många väntar på sina pass som kan ta lång tid att få också.

#11 Jo men man har ju haft några år på sig nu…så NU är det inte längre försvarbart längre att skylla på köer…anser jag ;o)
Ifs blev det inte krav på pass förrän 2006 men det har ju varit aktuellt sen 2002.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Min ridtravare har aldrig haft problem med ryggen ialla fall, men han kan bli lite stel i bakkärran och får ganska lätt träningsverk, vet ju dock inte om det beror på att han är en ridtravare 
#12: varför skaffa något innan man måste… ;) I mitt fall har jag bara varit hästägare sedan i somras men jag har hört från många andra att det har krånglat och segat… att det ska vara så jäkla omständigt gör ju inte saken lättare, när det gäller travare måste ju en speciellt godkänd id-kontrollant göra konturbeskrivningen.. jo man tackar, det är inte alls dyrt eller svårt att ordna..
Jag tycker att det är jättebra med pass, men tycker mycket kring det hela är onödigt omständigt faktiskt.

#14 hmm.. mitt pass till den gammle kom efter 2 veckor.. det va inte speciellt dyrt heller.. med ägarbyte, pass och idkontroll kostade det max 1500:-.. det tycker jag verkligen att det va värt!
#14: Det är väl en fördel med travare, att det trots allt är ordning och reda på alla papper i systemet jämför med kanske andra hästraser och korsningar.
Vad betalade du för idkontrollen? Vad kostnaden blir beror ju också på avståndet mellan hästen och id-kontrollanten.
Jag tog ut en distriktsveterinär i somras för att besiktiga pållan, men när han kom ut hade han inte befogenhet (!) att göra id-kontrollen…. kul.

Jag är inte förtjust i barbackagjord utan rekommenderar då hellre barbacka utan gjord om du känner att du måste rida. En barbackagjord är till för att "ge stöd" för fötter/ben - men var hamnar trycket? Jo, på en liten yta som troligtvis känns värre än en sadel. I övrigt håller jag med CBA att det kanske är läge att jobba från marken några månader. Det kan vara lite tungt men du får så mycket mera ut av det sedan!