Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 823 ggr
Gyllan
0

Väldigt Rörigt ! Hjälp mig ! ;D

eftersom det ena ledde till det andra i en annan tråd så börjar vi om angående NERMÄTNING av ponny, från häst till maxad d-ponny…

På en person här inne lät det som det var väldigt dyrt, men de är inte den infon jag har fått, och att det även kan bli vällddiigt svårt om det blir mätkontroll, bl.a på ponny EM nämde hon, (fattar jag med hehe) men en SM ryttare som jag "känner" rider en "ponny" på 150 som är nermätt till 148 cm och det verkar ju funka hur bra som helst..

Så vad är din uppfattning om nedmätning,

är det stor risk att det blir kontroll på t.ex

1.lokal nivå

2.regional nivå

3.nationell nivå

Hur dyrt är det ungefär då? eftersom vi två tydligen har fått olika informationer och uppfattningar…

KOM IHÅG DET HANDLAR INTE OM OM DU TYCKER DET ÄR BRA ELLER DÅLIGT HEHE.. :D

Luthien89
0

Alltså, jag har själv varit med på Ponny EM i fälttävlan (som hästskötare då :P) Där gjorde dem kontrollmätningar av ponnyerna och i princip allihopa var över 150 cm.. Det är tillåtet för ponny att vara 150 på tävlingslasten då dem oftast är spända, än om man jämför hemma i stallet.. Och där fanns alltså hästar som var 155 cm som räknades som ponny!!

Om ni vet vem Mustang är? Som Hannes Melin red? Mustang kommer inte få va med på nästa Ponny EM då han är över måttet!

Och visst jag vet mätmänn som tar pengar, rejäl peng för att mäta ner "ponnyn" så det finns, vet dock inte vad det är för summor, men det finns!

Jag skulle aldrig ha samvete att mäta ner en "ponny" som är över måttet.. det är ju olagligt och orättvist.. men å andra sidan är dem värda GRYYYMT mycket då alla vill ha en så stor "ponny" som möjligt..

Gyllan
0

Ja, asså jag tror dig, det var inte så att jag inte trodde på dej, jag vet att de gör kontrollmätningar, men frågar är lixom från ungefär vilken nivå,, bara en fråga eftersom det är ett sånt brett ämne…

Vadå blev dom "godkända" som 155?? asså fick dom "vara" ponnyer vid det måttet, det är ju väldigt mkt tycker jag, jag tycker det är en sak om den är max 150.. inte mer asså !

Luthien89
0

#2 Har aldirg varit med om att det varit kontrollmätningar på mindre tävlingar, lokal, regional, nationell nivå.. Det är ju om dommaren tycker nån ponny ser stor ut som man mäter den..

Det dem gjorde på EM var väl en studie för att se om ponnyerna höll måttet och märkte då att de flesta ponnyerna var för stora.. Så nu ska dem nog ha regelbudna mätningar..

Min tränare på skolan har sagt att hon sett en häst på 165 cm som var nedmätt, men jag vet i kattsingen om man ska tro på det? Men jag har själv sett 155 cm som "ponnyer"

Gyllan
0

Men det är ju faktiskt helt sjukt : /

Om jag ska köpa en d-ponny så måste den nog faktiskt vara så stor som möjligt, pga att jag är öändliiiigt lång med super långa ben och jag vill tävla ponny tills jag blir 18 eftersom det är så underbart.. samtidigt funderar jag på storhäst jag står lixom mitt emellan.. men jag skulle aldrig mäta ner en häst som var högre än 150 cm..

ponnyn som jag nämde i förra tråden var en jag funderade på, men hur mkt mer tror du att den växer, en person sa till mig ca 4 cm, men då blir den lite för hög för att mäta ner enligt mig,, men sånt har jag inte den blekaste av, vart pollen kan landa på … faktiskt.. hehe

Luthien89
0

Är den 148 cm nu och växer 4 cm till så är den 152 cm när den vuxit klart, och ja, hittar du en snäll mätmann så är det ju superduper bra :P Och då kommer den ponnyn vara värd fruktansvärt mycket pengar för alla vill ha en MAXAD, MAXAD ultra MAXAD ponny.. Men å andra sidan går det inte mäta ner den står du där med en liten stor häst..

Min systers såkallade "ponny" han var 3 år när vi köpte honom och ganska maxad ja, han växer så det knakar, han fyller 5 år i sommar och är 155 cm, så det blir en lite stor häst utav han, tycker det är lite synd, då det finns ju knappt inget värde i en liten stor häst, om man ju ska ha den til tävling.. Men så kan det gå.. Och vi tänker inte lägga några pengar på att mäta ner honom, han får vara liten stor häst :P

Gyllan
0

Nae precis de är ju de som är de svåra ska jag ha ponny så måste den vara stor, bara för min kropp lixom eller så, men annars om ja ska ha häst så ska den vara runt 160 så jag är säker på att jag kan ha den en längre tid.. förstår du?! hihi,.

Luthien89
0

#6 Jo, jag förstår :P Jag ska sälja min häst, får dock aldrig tummarna loss till att göra det :'( Han är 158 cm hög, men jag visste redan från början att han skulle bli liten. Men i alla fall tycker jag han är förliten så jag ska köpa större häst..

Gyllan
0

aha, tråkigt,

Peppe
0

Cecilia!!! Ska du köpa ny nu??  SkrattandeSkrattande

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Due-Boje
0

Alla ponnyer på EM kommer att kontrollmätas. lok, reg, och nat kontrollmäts inte ponnyer… dem kan inte bli diskade som på EM iaf. På andra internationella tävlingar kommer det ibland finnas kontrollmätning, men det är då som "träning" för mätmännen.

Luthien89
0

#9 Haha, ja :P Det skulle jag gjort sen några månader tillbaka men måste sälja Schess först :( Hade köpare men jag backade då det inte kändes rätt.. Men min tränare är EV, intresserad av att byta hästar + lite pengar imellan ;D Då hade jag blivit yyyyyyyberlycklig :)

Gyllan
0

#9 Haha, kanske, både vill och inte vill hihi

Peppe
0

#11 heter du oxå Cecilia eller? ^^ hihi

#12 ska du sälja Isabella då? Förvånad MSN!!

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Gyllan
0

#13 ja vet inte : / men de blir antagligen i sånna fall efter evetuellt köp, ja antar att de är lättare då man redan har en till att ta hand om osv.. ja visst, msn ikväll?! (mån !)

Luthien89
0

#13 Haha, ja, jag heter Cecilia, blev lite förvirrad att du kunde mitt namn, men nu förstår jag att det var "gyllan" som antagligen också heter Cecilia du menade :p Haha, tänk så fel det kan bli :P

Gyllan
0

Nemen hihi, :) två ceciliior då, men ja antar att de va mej hon mena haha ;P