Duktiga hästmänniskor, titta hit!
Hej alla hästmänniskor, nu behöver jag verkligen eran hjälp!
Nu är det så att jag och en kompis kanske ska köpa en häst, min kompis blev rekomenderad av en kvinna som både kände Camilla (kompisen) och hästen. Hon var och provred och helgen efter, denna helg, så provred jag.
Läs gärna annonsen, jag började att rida dressyr på honom. Det gick inte så bra men det var ju första gången. I hoppning (80 cm) gick det superbra! Han är en sån häst som jag vill ha.
Det stora problemet är att han är 14 år, jag kommer sälja honom när han är 18 , även jag är 18 då. Tänk om han blir seg, och alla mina kompisar som har tränat med honom säger att jag inte ska köpa honom eftersom att han vägrar. Det gjorde han inte med mig, men det är hans nuvarande ägare som är typ rädd för att hoppa och därför vägrar han.
Han har även haft en skada i benet och inte fått hoppa på ett halvår, men tränat markarbete och dressyr.
http://www.annonsdirekt.se/asp/soegning/detail2.asp?annonceid=5023148
Är han något att satsa på eller ska jag leta vidare? Tacksam för hjälp!
Mvh Erica
Det beror ju lite på vad du e ute efter?, har du kollat resultaten på honom
#1 Jag vill ha en ponny som jag kan tävla i hoppning med , klubbtävlingar i dressyr. Eftersom att jag inte har så jätte mycket erfarenhet av hoppning skulle det vara bra med en ponny som har det. Rida ut i skogen, självklart! Och bara ha roligt under ponny åren ^^
vad menar du med resultaten ? placeringar osv.?
Mvh Erica

jag tycker han verkar bra förutom den skada du sa att han haft. vad är det för skada och hur påverkar det honom nu? huvudsaken är ju att du trivs med honom och han med dig sen tror jag att du får det svårt att sälja honom när ni båda är arton. du kommer ha svårt för att skiljas från honom och jag tror iten det finns så MÅNGA som köper artonåriga ponnyer, men du kanske har tur att hitta en….
#3 - Han har kollats till av veterinär ofta och regelbundet, och han visar ingenting på att han inte är återställd osv.
Vi förstår att det kanske inte blir så lätt att sälja honom, men jag hoppas att han fortsätter att vara pigg och hoppvillig. Ungefär vilken tid brukar hästar bli slöare ?
Mvh Erica
Prova honom du, du kan ju ha honom på prov =)

#4# Hur menar du med att hästar blir slöare? Menar du att dom blir slöa pga att dom åldras eller vad?
Min gobban är ju 22 år och är som en unghäst fortfarande både till sinnet och kroppsligt. Så håller man igång en häst och ger bra foder så håller den säkert länge.
det stog ju i annonsen att han gillade att hoppa ?
ha honom på prov ett tag och känn efter…

Ha honom på prov tkr jag.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
varför ska du sälja honom om 4år?
om det är för att han är ponny och du ska tävla eller? Tänk på att man fastnar för en häst. Jag skulle nog satsa på en liten häst i stället som man kan ha när man är över 18år

#4 åldern brukar inte riktigt ha med slöhet att göra mer att om de blir gamla och inte har skötts ordentligt tidigare i livet så vet man inte hur "hållbara" de är. jag är iten spec. bra på sådant här men jag skulle nog råda detsamma som #9 gör, att du nog ska leta efter en liten storhäst istället om det är för tävlandet du vill sälja den ev. ponnyn sen. jag evt itne hur mkt du planerat tävla men om man kollar på lokala hopptävlingar runtomkring mig så är inte hästarna några giganter, det är ju inte riktigt storleken som avgör hur hästen hoppar, det är tekniken. och för dressyrtävlingar kvittar ju storleken på häst också…
Ok, tack för alla svaren!
På fredag är det veterinärbesiktning! Då ska vi antagligen få hem honom samma dag :P
mvh Erica