Stigbygeltossar?
..nej, så heter det inte. Men är det någon som vet vad jag menar? När jag red på ridskola när jag var liten så fanns det som tåhättor i läder som man kunde spänna frampå stigbyglarna (så att inte foten gled igenom). De användes alltid på handikappridningen, men jag använde dem själv om det var kallt ute. Nu vill jag skaffa mig dessa, men det är svårt att leta när jag inte vet vad de kallas?

tåkappor, det ska jag söka efter! Men det var inte den modellen jag ville ha. De som var i läder värmde på vintern, de där såg inte ut att fylla just den funktionen:)
På westernsadlar heter det tapaderos =) Men vad det heter på engelska stigbyglar vet jag inte mer än tåskydd eller liknande.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Finns stigbygelmuffar på Börjes. http://webshop.borjes-tingsryd.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&wts.ACTION=loginguest&$GUEST=SE&p=H
(men länka dit kunde jag visst inte, finns under sadel, tillbehör sadel, stigbygel & stigläder s 2)

#4 Dom såg ju varma ut! Inte så snygga kanske, men det tar jag gärna sålänge inte tårna förfryser i vinter:)
#5 Någon som provat? Hur är dessa ur säkerhets- samt bekvämlighetssynpunkt? På bilden ser det ut som att de bara fäster med ett kardborreband på undersidan stigbygeln, då fyller de inte funktionen att hindra att fotan glider igenom.
Själv tog jag hööks stigbygelmuff o fodrade en med renskinn, mycket mysigt :)

#7 Några sånna hittade jag inte i hööks sortiment?
Själv använder jag hööks plaststigbyglar som jag har monterat deras "matrix toe cage" på, plaststigbyglarna drar inte åt sig kylan på samma sätt som metallstigbyglar så man håller sig varmare om fötterna tycker jag :) Toe cage går säkert att fodra på något sätt också för att hålla värmen ännu bättre :) och så är dom bra med tanke på säkerheten, foten kan inte glida igenom och fastna i stigbygeln.
Jag tror det du söker annars är något som kallas "toe stopper" googla på det och välj bilder så hittar du bilder på hur de ser ut :)
# 8, förlåt vad slarvigt jag skrev
jag har "matrix toe cage" som jag själv fodrat med renskinn.
Länk till matrx toe cage: http://www.hooks.se/product.aspx?productid=510094&deptid=107&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

Detta är det närmaste jag hittat, men det är inte heller helt rätt.. Förstår inte varför de verkat sluta med orginalet, de var ju superbra! http://www.peakendurance.se/stigbyglar.htm
Toestopper blev heller inte rätt, det är typ samma grej, men inte de jag är ute efter tyvärr.
Är det ingen som kommer ihåg dessa som jag menar? Detta var på 90 talet, då upplevde jag dem som ganska vanliga på ridskolor..
mina kan du få köpa om du är intresserad, eftersom jag inte rider just nu, bara använda några ggr
Det verkar ju vara supersmart! Då slipper man frysa om tårna 

#12 Du har PM!
Tycker inte att de borde vara så fasligt svåra att göra. Som ett par tapaderos, med foder i och fästa med enkla spännen till stigbyglarna. Det ska jag fnula på. Har ju fler uppsättningar sadlar som skulle behöva.
Jag har ju fyra åsnor, så det händer ofta att jag har ridsällskap. Då känns det ju extra viktigt med säkerheten, speciellt om det är barn som rider.
På börjes fanns ju sådana tossor, är det inte meningen att man ska kunn aha dom i dom tåskydden som finn spå både börjes och hööks?
Medarbetare på westernridning.ifokus