Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2865 ggr
LitenPyssling
0

Vilket bett?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jo, jag sitter och kollar på två olika bett till mitt sto. Stoet gillar att bita och hålla fast bettet så man får en väldigt svår kontakt med henne och hon blir stel och vill inte någonting mer än att bita fast.
Så här var hon lite innan hon åkte iväg till en för ev. senare köp men kom tillbaka och var värre. De sa att jag skulle testa att smörja in bettet med äppelolja eller vad det var, något med äpple i alla fall som skulle få henne att vilja tugga mer istället för att bita fast. De hade tydligen använt det och det skulle ha fungerat.

Jag har inte testat utan jag vill hitta ett bett hon trivs med istället och funderar då på detta med sötmalm/koppar på bettet.
Har lite frågor som jag gärna skulle vilja ha svar på.

* Är det någon skillnad på sötmalm och koppar eller är det samma sak?* Ska jag ha så att koppar/sötmalmen är fast eller ska jag ha rulle?
 - Varför ska jag ha just det Du nämner (fast eller rulle)?
* Är det sant att koppar/sötmalm ska ha en annan smak och därmed uppmuntra hästen till att tugga/leka mer för smaken och inte bita?

Jag skickar med två länkar med bett som har koppar, det står att det ska vara kopparrulle på båda men som jag ser det så ska det vara fast på ena bettet och rulle på andra.
Jag har aldrig sett dessa IRL så jag vet ej, rätta mig gärna!

Kopparrulle med en rulle - Tycker det ser ut som att det är så att rullen rullar när hästen rör tungan lite, är det så?

Kopparrullar med 4 rullar - Här tycker jag de ser ut att sitta fast så de inte går att tulla på, är det så?
Jag ser att detta är ett 2-delat, finns detta bett i 3-delat?
Jag använder inte 2-delat!

Vilket av dessa bett föredrar ni och varför?
Berätta gärna skillnaderna med de två betten och vad nack och fördelarna är.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Anna4077
0

jag kan inte mycke om bett på de sättet men jag läste en artiket på agria.se som kanske kan göra dig lite klokare. gå in på www.agria.se och sök på bett. lycka till!

Anna och taxen Max

Linnea
0

Vad är det för bett dom sa att du skulle smörja in?

Skynda långsamt så går det fortare.

kaka1234567
0

Om hästen bitter tag de beror på exakt hur.

Men jag skulle som du provat bett med koppar och ett rakt bett också för på raka bett kan inte hästen bitta  fast !

Prova också ett nova bett vissa hästar blirr bättre och rida på de när de får ett mildare bett eller just nova bett.

De finns i tre delat men de rullar inte men d eär jätte bra

http://www.hooks.se/Product.aspx?productid=500538 

.Den kan jag tycka att du borde köpa in lite olika bett just för att variera i munnen så att d einte blir samma tryck pungt och och genom att variera bett bibehåller man den kännsliga munnen.

Sen kan man också brova med bett i äppel smak jag skulle köpt

NOva Bett, koppar bett, rakt bett , gummi bett rakt. bridong ky rotary bitt.

Ky rotaty bitt är jätte bra och de ligger stilla i munnen på hästen och de trifs många hästar med .

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

LitenPyssling
0

#2 De red på det jag rider på nu, 3delat D-bett.
De sa att jag skulle testa att smörja in med någon äppelolja eller vad det var.

#3 Har tänkt köpa in ett gäng, bland annat har jag funderat på bridong samt nova bett. Men ska kika lite mer!

Jag har studerat mitt sto lite mer exakt då jag fick upp en liten fundering, det stämde också. Hon biter när hon tycker det blir för mycket kontakt i munnen, det är helt enkelt protest för att det är för mycket i munnen.
Och för mycket är lika med en helt vanlig kontakt, man ska helst inte ens röra hennes mun.
Hon är inriden på att inte alls ha kontakt i munnen nästan och då när det väl blir så biter hon, därmed fungerar inte dessa enkelbett så bra för henne utan det ska vara skänkelbett där man kan ge pytte signaler utan att det påverkar munnen så mycket.
Hon biter aldrig i pessoat de gånger jag rider med det, där har jag heller aldrig någon kontakt i hennes mun. Inte på samma sätt som med vanliga bett.

Klasselover
0

Jag använder det enklaste av alla sötmalm/kopparbett till min som förut bara bet sig fast. Han tuggar, har börjat jobba i korrekt form och överlag gillar han bättre. I körningen har jag bytt ner från grodbett (hävstångsbett) till tredelat just för att han trivs så bra på det! Ett rostfritt tredelat skulle han spotta ut om han kunde… Fungerar inte alls på det.

http://www.hooks.se/product.aspx?productid=500538&deptid=92&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

LitenPyssling
0

#5 Det där bettet har jag kollat lite, är det sant att sötmalmen/kopparen smakar annorlunda än vad det övriga materialet gör?

Salish
0

Koppar smakar annorlunda, ja.

Linnea
0

Jag bytte från vanligt tredelat till sånt där koppar/sötmalms tredelat. Det blev mycket bättre men det blev ännu bättre när jag bytte till rakt muffbett. Nu rids han på hackamore för det är det bästa hittills. Ska prova bett igen tänkte jag men vet inte vad.

LitenPyssling
0

#8 Muffbett, vad är det för något?
Mitt sto rids nu på hackamoore av den anledning att hon troligen har tandflisor kvar i munnen sen vi tog bort vargtänderna.
Hacket gillar hon mycket nu, riden på hack för 3e gången igår och går hur fint som helst med det! =)

Linnea
0

Ett rakt bett med fasta ringar.

LitenPyssling
0

#10 Okej