Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2076 ggr
Linnea
2011-08-20 08:29
0

Knuta

För ett tag sen upptäöckte vi att min häst har en knuta i munnen. Den är ca 1 cm knappt och sitter vid de främre kindtänderna i överkäken fast lite längre upp men ändå där det är mjukt utan päls. Jag har konstaterat att den inte ligger emot tänderna vilket jag först trodde. Kan inte heller känna nåt vasst på de tänder som sitter närmast. Den sitter på insidan men syns lite på utsidan som en bula.

Hade veterinären ute igår för vacc men glömde såklart att fråga. Ska försöka komma ihåg det när hon kommer om en månad igen.

Vad kan det vara? Är det nån som haft nåt liknande på nån häst. Han rids på hackamore sen i januari för han är så sjabblig med bett men den ligger inte emot tänder eller bett så det verkar konstigt om det är knutan som gör det. Han har nog haft den rätt länge.

Skynda långsamt så går det fortare.

Linnea
2011-08-23 15:12
0

*putt*

Zaphix
2011-08-23 18:08
0

Är den hård eller mjuk?

Var till veterinären för att kolla upp en rätt stor knäl/knuta som dock satt vid armbågen, den var hård och satt löst i skinnet. Visade sig vara en överproducerande talgkötel som blivit inkapslad, var massa talg där i.. Jag trodde det var cancer, minst. :)

Kan det vara nåt sånt kanske?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Linnea
2011-08-24 12:39
0

Har inte dirket klämt på den för den sitter så längt in i munnen så det är svårt att komma åt. Ska försöka, han är ju faktiskt ganska snäll så länge man inte håller på för mycket på en gång.

Det kan ju vara nåt sånt, finns det talgkörtlar i hela kroppen? (Känns som att jag borde veta det.) Den sitter ju som sagt på insidan av kinden typ.

Hade din häst problem med knutan, typ öm eller så?

Zaphix
2011-08-24 15:18
0

#3: Finns väl talgkörtlar överallt där det finns päls.. Men kan väl vara så att den mest känns från insidan av munnen och huden är tunn där.

Min häst var inte öm och hade inga problem.. Var mest och kollade upp den för att lugna min oro. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg