Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1903 ggr
brandie
0

Bättre utan nosrem?

Hej! Min häst har bråkat en del och vägrat gå och varit allmänt tjurig, jag prövade att ha nosremmen(eller nosgrimman - vet inte vad de heter) ganska löst, dom två gångerna jag har haft det så har det funkat mycket bättre!=) kan de bero på det, eller spelar det ingen stor roll om den sitter lite lösare?

[donkeyqueen]
0

(putt)

Rafflan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja om den sitter för hårt kan den skava och göra ont.

Men kan väl även vara fel på tänderna kanske?

LitenPyssling
0

Jag rider alltid utan nosrem/grimma då jag tycker det är totalt onödigt att ha det där eftersom att den inte medför någon funktion mer än att stänga igen hästens mun. Och om det är problemet så ska det jobbas bort och inte tvingas bort.

Men jag rider även utan av den anledning att jag upplever att de flesta hästar (som jag ridit) har gått mycket bättre utan. Kanske är det en irritersam sak för de, inte vet jag men de har gått bättre utan i alla fall.

Kan även vara att den satt för hårt och skavde, speciellt om hästen blir svettig så är de otroligt obehagliga så då är det inte så konstigt heller.
Men om den fungerar bättre på lite lösare så ha lösare, alternativt ta bort den helt. Se bara till att den inte är för lös då även det kan medföra skav.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Birke
0

Hästen kan komma undan en hård hand om den kan gapa (förutsätter att bettet ligger rätt). Helt klart bättre för hästen:)

LitenPyssling
0

#4 Men då är man ju för hård och då blir det ju inte bättre av att man tvingar igen hästens mun - inte helt klart bättre för hästen =P
Då är det ju bara en vägledning till dig som ryttare att du håller för hårt och då är det ju upp till dig att bestämma om du vill ha en fungerande kontakt = släpp på trycket, eller om du vill ha en häst som antagligen snart får ont i munnen på grund av din hårda hand = stäng igen den.

Hård ska man ju inte vara och markerar hästen för det så är det bara elakt att stänga igen munnen enbart för att en själv är hård istället för att ta tag i det och lära sig att bli mjuk.
Hård ska man inte vara oavsett. =P

brandie
0

Tack för svaren, men tror inte att ni tänker på samma rem som jag… jag menar den som sitter lite ovanför bettet! Denna hindrar ju inte hästen från att gapa, men kommer inte på vad remmen heterSkäms

Birke
0

#5 Du fattade mitt inlägg fel. Svarade på frågan i inlägget (..eller spelar det ingen stor roll om den sitter lite lösare?): "Hästen KAN gapa(….) - helt klart bättre för hästen."

Birke
0

#6 Ngt med nosgrimman är det ju uppenbarligen som stör hästen iaf, så rid utan den.

LitenPyssling
0

#7 Ja, nu förstod jag vad du menade!
Ursäkta Tyst

Rafflan
0

Jag har lärt mig att engelsk nosgrimman kan hjälpa till att stabilisera bettet?

En rätt spänd nosgrimma stör inte hästen ;)

Alex
0

Kan ju ha med bettet och/eller tänderna att göra också. Och pga att nosgrimman trycker ihop så gör det ondare… Har du haft ut någon tandläkare som kollat hästen nyligen? Alt. veterinär med specialutbildning inom tänder?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Zaphix
0

#10: Den har ju ingen förbindelse alls med bettet, så hur den skulle stabilisera det har jag svårt att förstå. Eller ja.. Bettet blir väl instabilt om hästen gapar, och nosgrimman gör att den inte kan gapa, så visst..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Rafflan
0

#12 en häst med engelsk nosgrimma kan ju gapa…

Jag vet ej, men har hört att remond är bra på unghästar då det håller bettet på plats/still eller nåt sånt, och att engelsk nosgrimma skulle ha någon liknanade effekt ;)

CelsiusT
0

Vissa hästar är väldigt känsliga på nosryggen. Lägger man då något på nosryggen, tex en nosgrimma, så kan det verka hindrande/bromsande på hästen. Min häst är väldigt känslig för om man har nosgrimma på henne, hon blir inte alls lika frammåt. Oavsett om det är en löst sittande vanlig grimma eller en nosgrimma så märker man att hon blir mer inbromsad när det sitte rnågot över nosryggen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Gronstedt
0

Beroende på hur hästen ser ut i munnen kan en nosgrimma göra att läpparna/kinderna trycks mot tänderna så att det skaver eller hästen till och med biter sig själv. Vissa passar inte med en viss typ av nosgrimma. Sist tandläkaren var i vårt stall fick en häst rekommendation att byta från engelsk till remont just av sådant skäl. Annars kan man flytta en engelsk nosgrimma lite uppåt eller nedåt och se om det gör skillnad. Om man använder nosgrimma ska den vara ordentligt spänd, annars är det bättre att vara utan.

Linnea
0

#15 Vill inte vara dum här nu men det är nog bättre att säga korrekt spänd istället för ordentligt för vissa tolkar det tyvärr som att man ska spänna hårt..

Skynda långsamt så går det fortare.

brandie
0

#11. Nej har tänkt göra det, men inte hittat någon vettig i närheten:( vad brukar det kosta? Bara så man vet om de är rimliga priser dom säger;)

Då ska jag fortsätta ha den lös om den kanske trycker ihop kinderna på tänderna annars! Jag tror inte att den går att ta bort…=/

Linnea
0

En vanlig nosgrimma går att ta bort. Den har en rem över nacken som man kan knäppa upp.

Skynda långsamt så går det fortare.

brandie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lägger in en bild så att alla vet vilken jag menar… de är alltså remmen ovanför bettet:) inte sån som vissa har under bettet - över mulen!

Gronstedt
0

#16. Ja, korrekt spänd är förstås mer entydigt.

#19: Den kan du ta bort, det ligger en rem över nacken under nackstycket, som #18 skrev. Knäpp upp på sidan och dra ut genom pannremmen.