Olika bett
Jag har tänkt på det här med att byta bett och testa olika bett på sin häst. En av mina ponnysar är väldigt känslig i munnen så ma får inte ta så mycket men hon är samtidigt mycket het och sticker då hon vill. Så skulle ett tunt men starkt bett funka bra då? Och vad finns det för några bet som passar in på den beskrivningen ( jag är inte bra på bet ). Jag har sökt på massa fakta om hackamore, hur funkar det? vad hjälper det mot? Jag har ridit med hackamore på en häst men endast skrittat. Novabett (?) vad är det bra till?
Är det bra att byta bett ofta?
Hoppas ni kan svara :) skriv så mycket tips och allt ni vet om alla olika sorters bett :)
Hackamore är för visso ett bettlöst, men är minst lika starkt som enbart en stång. Det är exakt likvärdigt med det (samma signaler) bortsett från att istället för att det blir tryck i munnen så blir det på mulen, under käken och i nacken är det den samma.
Det är inte farligt förutsatt att man sätter det tillräckligt högt upp - men å andra sidan blir det inte liak skarpt då heller. Sitter det för långt ner kan nosbenet brytas vid ett lite kraftigare tygeltag. Det går inte heller att rida med hackamore som ett vanligt träns och bara ta i ena tygeln. Antingen hänger det helt eller så tar man i båda tygar samtidigt. av den anldningen kan det vara svårt att rida dressyr i det om hästen inte är duktig på att lyssna på övriga hjälper.
Vill du ha just bettlöst så är ridkaspon/musserola, repgrimma eller ev sidepull bättre. Repgrimma är den personliga favoriten, men det är en smaksak och beror på hur man rider i övrigt. Repgrimma kan du knyta själv om du vill, och sidepull kan du tillverka av enremontnosgrmma eller en vanlig grimma som du kan spänna åt runt mulen.
Men i din beskrivning så tycker jag inte det låter som att bettet är det egentiga problemet. Hästen är ju kännslig som du säger, att den sticker beror ju inte på att du har för klent bett utan på något annat. Om det är av rädsla, bus eller allmänt ohyffs och inte lyssnar på dig är en annan sak.
Men om bett går bra annars, men du ändå vill ha något skarpare så skulle jag rekomendera ett rakt pelham som rids med två tyglar - och att du bara använder hävstången när hästen vekrligen sticker.
Hakuna matata!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
har du kollat så hon inte har något med munnen? typ vargtand eller något sånt?
Anna och taxen Max

Vad har du för bett nu?
Skynda långsamt så går det fortare.