Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 942 ggr
SarahPeace
0

Hmm ,.

Har lite frågor som jag alltid har undrat på :)

1.Varför har så många aachennosgrimma på sina träns ? Men ser ju inte så ofta nån som inte har det … (?!)

2.Och vad är det för skillnad på aachennosgrimma och pullarträns ??

3.  Min häst är lite het/(väldigt pigg) , Jag rider bara med träns med nosgrimma (ingen aachen) , Borde jag sätta på en aacennosgrimma på tränset ?

Ha det braGlad

emsems
0

hejsan! en nosgrimma som är vanlig, alltså en engelsk hjälper väl till att hålla hästens mun stängd. med en achennosgrimma, (alltså typ en engelsk nosgrimma + "snok", hjälper extra med detta. varför folk ota väljer denna? den är enkel, hjälper bra, och kräver inte större kundskaper av ryttaren, (som tex hackamore) 2.skillnaden mellan en achen och en pullar är att pullarnosgrimman sitter med en remtvärs öber huvudet på hästen, alltsåfrån ena ganachen till andra mungipan. sen går en rem precis likadant åt andra hållet. 3.aachennosgrimman hjälper ju inte beroende på om du har en pigg häst, utan den håller bara munnen stängd. om du inte har problem med en häst som gapar så borde det inte göra större skillnad, men du kan ju testa Mvh Ems

E_hjo
0

man kan ju ha achennosgrimman om man vill att bettets inverkan ska bli lite, lite starkare…

Kiara
0

Är det inte för att dom flesta träns har det när man köper tränsFlörtsjälv rider jag utan nosgrimma heltHemlis

Faxlin
0

Jag har tagit bort den nedersta remmen på mina så det är som ett vanligt träns i alla fall.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Sessan
0

Jag har också tagit bort nedersta remmen, tycker inte om att spänna fast munnen så.

MEN, jag har också pga okunskap ridit med pessoabett, jag blev rekomenderat det, men nu när jag har läst om hur det fungerar så ska det bli en ändring på den saken.

Kiara
0

Ska jag var ärlig så tror jag inte att nosgrimman gör varken till eller ifrån vid ridning det är så många andra faktorer som inverkar mer på hästen.

gejsa
0

Åh jo. Nog gör det verkan alltid. Har en häst som gärna tar och lägger tungan över bettet. Har man nosgrimma är det inte lika lätt.

Kiara
0

#7 då brukar jag använda hakamore Räcka ut tungan

gejsa
0

Det är för skarpt. Har bara två och tredelat bett till mina.

HH
0

Min häst var inte jätteförtjust i achenremmen, men utan så försökte han komma undan bettet, så jag prövade remont, och nu är han harmonisk i munnen.

jo
0

Rider själv med den mildare varianten av hackamore just pga att varken achen eller remont nosgrimmor haft någon som helst innverkan på min häst, har också prövat med tre-delat, kimbelwick och pessoa inget hjälpte, kunde fortfarande sitta och slita i munnen på henne utan svar, måste nog säga att för hästens skull så är ett hackamore det ultimata tycker jag, man behöver knappast ta i tyglarna utan att få svar omedelbart, sparar både på mina krafter och hästens mun.

lussan
0

Själv har jag 3 olika träns med 3 olika bett. Min hästtandläkare sa att man kan göra så om man tränar mycket för att undvika bettskador. Det är enda anledningen till att jag gör så. Det ena tränset är utan nosgrimma  med curbstrap, det andra en engelsk, och det tredje en hannoveransk. Funkar bra för oss, mig och min häst. Ibland rider jag i sidepull också så slipper min pojke bettet helt.