leda hästen
jag undrar en sak…. eftersom jag bara leder hästar bakom med långt grimskaft undrar jag bara hur ni som leder era hästar vid sidan motivera varför?

Det beror på vilken häst jag går med men jag vill gärna ha dem på sidan strax bakom.
En häst med långt grimskaft som plöttsligt blir rädd och med all kraft slår om kull mig vill jag inte ha.
Dom som leder hästen vid sidan har fått det från den engelska ridningen, att leda med långt grimskaft och ha hästen bakom sig hör till western/NH-grenen. Det är enda anledningen vad jag vet. Själv anser jag att man ska kunna få hästen att gå dit man vill oberoende om du går 2m framför hästen eller 2m bakom :)

får baralägga en tanke…. hästar i flock går efter sin ledare inte före…. ett sto med föl ha sitt föl vid sidan för att visa vägen, alltså ger vi de budskap till en häst som går vid sidan går du först så gör jag som du säger…..

Absolut men inte att förglömma nu när vi introd. i western, Nh att hästar är stora, starka och flock djur.
-Och jag vill inte rek mina unga stall flickor att avslappnat gå med hästen flera meter bakom för händer det så händer det och det blixtsnabbt.
-En häst har våldsam kraft bakom sig med flera metyers grimskaft.
Säkerheten går först och det ink att alla våra hästar tränas redan tidigt med säkerhets tänkande som prasslande ikea kassar osv, det är inte bara en del av hanteringen, träningen utan oxå en säkerhets åtgärd.
-Säkerhets åtgärden här hemma är även att man bör använda hjälm, handskar när man hanterar unga hästar hur lungna de änn är.
-Och det måste jag få skryta med;) att mina/våra hästar är väldigt harmoniska.
Vänligen/Säkerhets polisen

hästar är inga vapen, utan våra vänner. förlåt men detta är en känslig punkt för mej. därför jag ställer frågan. det jag ber min häst om gör den med eller utan grimma. har även ridit utan huvudlag ute… kan bara inte förstå…
Har gärna min pålla jämte mig, hon går ungefär som en hund går fot, vill jag henne bakom så går hon där också men tycker att det känns lite riskabelt i bland , beroende på vart man är och går.

mer riskabelt att ha hästen vid sida då den då ser sig själv som ledare. anser jag

Jag leder också min häst bakom mig just pga att känner mig mer säker då om något skulle inträffa ex hästen blir rädd. Har jag då hästen bredvid mig känner jag mig som en vante, ingen kraft alls att hålla tillbaka hästen (om man inte har massa hjälpmedel, vilket jag inte vill på min häst). Då kan det bli jag få släpas efter hästen, springa med eller släppa hästen. Då tycker jag det känns tryggare och lugnare att ha hästen bakom mig, skulle han bli rädd har jag en chans att hinna reagera och med hjälp av grimskaftet hålla tillbaka hästen, utan att behöva någon kraft, utan bara att ge sving på grimskaftet.
Min häst är väldigt nervig när traktorer kör förbi oss, vilket det ofta gör då bonden på gården kör mykt med traktor, känns som hästen vill hoppa ur sig själv. där har jag inga som helst problem med att hålla honom kvar på jorden genom just ha honom i långt grimskaft. Han lyssnar och vet vad som gäller. Jag kan hålla mig lugn själv då jag lkänner jag e på avstånd, hästen kan inte hoppa på mig eller skada mig, när jag e lugn blir hästen automatiskt lugn. Jag hade aldrig kunnat hålla mig så lugn om jag hade hästen bredvid mig.
Kan så tyckas , men enligt egen uppfattning så har jag mycket bra pli på henne, hihi ,om man nu kan säga så, hon går inte med huvudet framför mig utan det är precis vid min sida, har tänat mycket på att gå med henne även springa ,och detta har resulerat i att jag inte behöver igentligen hålla i henne alls, hon lyssnar hela tiden på min röst och gör som jag vill, detta känns underbart , fantasktiskt måste jag få säga.

Jag har läst att det bästa sättet att leda en häst på är att gå vid bogen på den, men jag ogillar den tabken, för då har man ju inte lika stor kontroll, eftersom huvuvdet på hästen är långt framför en.
Jag leder på olika sätt beroende på vilken häst jag leder. Mina h'ästar går vanligtvis bakom mig, medan vissa hästar känns bättre och säkrare att ha vid sidan, strax bakom mig.

jag leder alltid vid hästens huvud, så att man är jämte dem :)
tkr dt känns bäst & tryggast =)

…bättre än att de trampar på grimskaftet och få panik då de känner att de helt plötsligt sitter fast och inte får upp huvudet…

dom får inte panik de litar på mej…. mina pållar måste enligt mej klara sitta fast utan att få panik.

trampar min häst på grimskaftet backar han upp sig själv….han får inte panik.. det lär sig hästen under tiden man hantera den. Kram
en häst är som alla säkert vet ett flockdjur o är en följare. Alfa hästen ska visa vägen. det enda sättet för oss o få "rätta" kontakten med hästarna är o ha dennea positionen. så vill man leda sin häst på ett säkert sätt så SKA den gå efter utan snack.. En häst vill inget annat än kunna slappna av o få vägen visad. ställer man sig vid bogen som ledare sänder man ut helt fel signaler. hästarna läser kropps språk o det gäller även när dom läser oss. finns ett solklart exempel som nog alla sett men inte tänkt på. ett föl ställer sig vid bogen på sin mamma för att få sin väg visad. hur ska man kunna ta alfa positionen från bogen på hästen när man säger till den att " ok, jag känner mig lite osäker på vart vi ska o vad som är farligt så jag söker lite trygghet hos dig så får du avgöra vart vi ska o när vi ska fly"….. Det är vad man säger till den. Så utan tvekan så är risken otoligt mycket större att något går galet när du ber din häst visa DIG vägen o avgöra om vi behöver fly från någon fara. hästar i flock går på rad o Alfa hästen går först o visar de andra vägen. solklar position är att ha hästen bakom sig om man nu vill bestämma vart man ska vilket jag tror att dom flesta hästägare vill.

Bra skrivet Scotch!

japp
Jag leder mina så att jag går lite framför på sidan. Vill inte heller ha dem att gå helt bakom mig ifall de sku bli skrämda och springa omkull mig. Har hänt tidigare nämligen.

läs #16
vad som är lite viktigt när man leder häst är oxå att man håller sin personliga svär. dvs att jag drar en gräns kanske tre meter eller nått runt mig. detta är mitt område o här kommer hästen inte in utan att jag ber den. detta ska man vara hård med. tar jag en häst o ska leda den för första gång förstår den givetvis inte det med tanke på att den har ju oftast varit tvungen att fatta sina egna beslut. Men det tar högt räknat inte mer än ett par min o tala om för den vad som gäller. går den in på ditt område, backa av den.. tala om med hela kroppen att flytta på dig. behövs inte mer än så. inget skik o gap eller fysisk kontakt behövs för att den ska förstå. blir så trött när jag hör folk skrika åt sina hästar till absolut ingen nytta för dom kommunicerara inte på det viset. man behöver bara vara lite AUKTORITÄR i sitt sätt när man ber den backa av. du ska vara där bak o lämna företräde för mig punkt slut.. några få minuters jobb o hästens o din plats är klar. sen kan vi ut o göra nått kul med hästarna, använda dom. kan man inte hantera hästen rätt från hästens synvinkel från marken, hur ska man då kunna göra det från ryggen.
#20 Men jag går ju inte vid bogen utan framför hästens huvud så att jag ändå är först. Så det är ju ändå jag som leder och visar vägen, eller?
jag känner såhär. på min pålla som är vääärldens snällast så kan jag ha henne ltie varstans. hon är alltid lyhörd oh håller sig på sin plats. vilket inte stör mig då hon aldrig skulle hitta på något dumt. däremot om jag tar in vissa andra hästar ur tex hagen eller dyl så vill jag gärna ha dom vid sidan så jag har koll på dom. vill inte ha en häst som stegrar mig i ryggen eller något utan att jag ens har chans att flytta mig. jag vill därför ha den vid sidan så jag ser vad den gör.

då e den ju redan på dej?!?! annars ca 3 meter bakom, så lång e ingen häst om man e rädd för de….. en häst som du bett gå bakom dej visar dej respekt. har man en gång haft disskusionen med hästen behövs den ej igen.
jag vågar inte riskera att tänka "hästen är min vän-tänket" när jag hanterar hästar (ffa unghästar). Jag är inte främmande för att skapa naturlig kontakt och bestämma ledarroller osv, men när det kommer till kritan prioriterar jag min egen säkerhet - därför leder jag alltid mina hästar i hanterbart långt grimskaft och mig placerad vid bogen. Sysslar jag med ledövningar alá horsemanship har jag helst hjälm, staket runt omkring och longerlina. Säkerhetstänket är en stor och viktig del i min hästhantering!

jag ser också till säkerhet när jag skriver detta. och jag har en helt och hållet en annan syn på det!
Shirley, du skulle bli förvånad om du visste hur fort en häst kan lägga 3m bakom sig…
Men som jag sagt tidigare, har man bara tillräcklig kommunikation från början med hästen så går det att leda den rätt även om du går bakom.

Jag tycker detta är individuellt beroende på vilken häst jag leder. Mitt förra varmblod kunde jag ha gående bakom eller framför, spelade ingen roll. Vi hade markövat så mycket att han lyssnade på mig ändå.
Mitt nuvarande varmblod går jag alltid lite framför för att kunna stoppa henne med armbågen i bogen, när hon försöker köra över mig. Hon är en bestämd dam som fått för sig att hon ska testa att ta över ledar rollen. Det kan göra det till en pina att gå med henne ibland. Men det går sakta men säkert frammåt. Kan inte säga att jag skulle vilja ha henne tre meter bakom mig. För får hon fnatt då så hinner hon få upp för mycket fart innan hon kommer fram till mig och då springer hon nog över mig nämligen. Men vi fortsätter att markträna. hihi
Shettisen kan jag ha på långlina bakom mig, inga problem. Hon springer ikapp när jag vill det annars är hon fullt nöjd med att lulla på där i bakvattnet liksom.
Dixi, korsningsponnyn, kan också gå bakom. Men än har vi inte släppt henne speciellt långt bakom. Känns trots allt säkrast att ha henne så man kan hugga tag i grimman.
Så jag kör olika, beroende på individen jag leder. 
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Min isis sölar ofta då jag leder henne så ofta slutar det med att jag går framför henne. Jag har också märkt att när jag ska sluta rida och går hem sista biten (brukar göra så) så följer hon exakt efter mig. Flyttar jag mig 20cm åt sidan gör hon det också och går exakt i mina spår. Så sött
Finnen däremot vågar jag inte släppa ur syne, hon är allt för oberäknelig!
Det kanske är så att shirley bara råkat ut för hästar som varit "lätta" att ta ledarskap över. Har en själv som är hur duktig som helst men hur mycket ledare jag än är över honom så får han sina ryck. Så är det ju i hagen också. Och ser man till hagen och ledarskap så är det inte alltid så att ledarhästen går i täten om hästarna ex blir skrämda etc. Det hände till och med att den hästen med lägsta rangen blev jätterädd för något och sprang rakt in i sidan på den ranghöga. Kanske är det så i naturen där hästarna lever vilda. Men så är ju inte fallet med våra hästar. Så jag undrar hur man kan bli så säker på en häst som är ett flyktdjur, när en b-ponny rusar rakt in i sidan på en ardenner?! Det finns faktisk hästar som är mer impulsiva och tuffare än andra men som trots detta kan var hur duktiga som helst och fungera på marken om man går framför eller bakom, tro mig jag har en.

de e så här att jag tränat många missförstådda hästar. mest intressanta hästar för mej är de som andra haft problem med och unghästar…. jag står ändå fast vid min åsikt gällande detta. ville bara se era förklaringar…..
Kolla in Monty Roberts…. Enligt honom så "vallar" även ranghöga hästar sina småttingar… Så det är många olika teorier.. enligt den kvinnan som förespråkar hans lära samt har personlig kontakt med honom så ska hästarna gå vid sidan, dock med slackt grimskaft, avstånd och aldirg med mulen framför axeln… MÅNGA OLIKA TEORIER… Han ogillar den totaldominans som många olika "skolor" lär ut
Du skrev ovan att fölen går vid sidan… det är precis så som hon beskrev det… hästen ska gå vid sidan, om han har mulen i axelläge så bilr det som när fölen har mulen i bogläge på stona…

#33 vad vettigt det lät
läste fler och fler inlägg här nu.. jag lagar mat samtidigt!!
Slo- du har helt rätt!! Att valla en häst är både bra och mkt enkelt… En hingst visar total dominas genom att valla sina ston…
En arbetskamrat till mig har en jättesnäll vallack.. har aldrig trääfat honom själ… men han är hanterad engelskt hela sitt liv.. förmodligen så är han en snäll ledare… En mkt mkt duktig kvinna som hade honom uppstallad… denna kvinna sägs vara mkt duktig…. skulle "lära" honom att hålla sin plats så hon gick ut för att träna honom… Han var lös.. hon gick emot och visade den typ av dominans som ni skriver här… Hon var aktoritär!!!! Det slutade med att han inte backade utan han bet henne rätt i halsen.. Med mkt stora skador som följd..
Ni får inte tipsa folk hur som helst om att vara dominanta detta kan tas som en utmaning av en tuff häst och de kan bli verkligt skadade!!!!
Ledarskapsträning av det slaget ska göras ihop med en utbildad tränare anser jag!!!!
Bla bla bla he he he
Men det är bara som jag tycker

#36 håller med igen
bränn inte maten bara

håller också med dig #36 ^^
kan man hitta dig på annat sätt Kiara??? Jag vill ju kunna skicka lite med. till dig
Tack Wanilj för de orden. Har själv en väninna som blev halvt skalperad av en varmblodsvallak. Senare framkom det att han blivit hanterad av någon som kallar sig NH-tränare och denne hade knäckt psyket på hästen. Hästen var snäll och gjorde allt för sin ledare, men helt plötsligt bara small det!