Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 1960 ggr
Anna
0

Rida utan vojlock/schabrak/padd

Finns det något positivt med att vara utan vojlock/schabrak eller padd under sadeln när man rider? Isåfall vad? Och vad är det negativa med det?

MVH Anna

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Luthien89
0

Positivt är väl att sadel ligger direkt ann på hästen, och man lägger ju sadeln direkt på ryggen för att se om den passar man har ju inte paddar och grejer under.. Negativt är väl att hästen kan få skav utan schabrak/volok eller liknande..

Bara en tanke ;)

[slo]
0

Du kommer få putsa som en gnu också ;)

Luthien89
0

#2 Haha, ja det med :P

thilda-
0

Om en sadel passar rikigt bra så kan dom ej få skav

Jill_Niss
0

Det är många som rider med bara sadel i England vet jag ;P

Emelie-G
0

Vad jag har hört är vojlocken/schabraket endast till för att skydda sadeln från svett etc.

Alex
0

Vojlock/schabrak är inte till för hästens skulle utan bara för att skydda sadeln. Så för hästens del är det egentligen bättre utan. Blir ju inte lika varmt och trångt. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Snuttan2
0

Du har underlag till sadeln för att skydda sadeln. Lädret mår inte bra utav svett och skit (och vem har helt ren häst?), blir lätt hårt och spricker och då är det inte särskilt trevligt för varken hästen som kan få skav eller dig som behöver köpa ny sadel ;)

Sedan så transporterar bra underlag till sadeln bort svett, om du har en sadel som inte passar helt så är det bra för att lägga in inlägg och fylla ut.
Eftersom läder inte suger åt sig utav svett och skit särskilt bra så kommer allt hamna emellan sadeln och hästen = det blir varmare och mer skavrisk än med bra underlag som hjälper till att lufta emellan lädret och hästen och transportera bort fukten.

Att engelsmännen rider utan underlägg av ngn typ är inte att ta efter, de suger på sadelutprovning och skötsel…

Jag kan iallafall inte komma på något positiv med det, finns bara negativa saker och besvärligheter med det vad jag kan komma på.

j114
0

Trodde du inte på mig Anna? ;)

Anna
0

#9 Haha joo men jag ville höra vad som var positivt med att rida utan också. ;) Klart jag trodde dig! :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se