Nervös- behöver skriva av mig
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Genom mina nu 20 år har jag ridit från och till. Det har varit 4 olika Ridskolor, Gick hästlinjen 1 år och red för Lärare på skolans halvblod i 2 år. 3:e året valde jag inte häst men jag hade haft medryttarhästar eller jag ska väl säga Ponnyer och Varmblod. Det har mest varit lunka runt i skogen och jag har inte lärt mig så mycket. Senast jag red var i januari på min medryttarhäst, som senare skenade med mig i skogen och jag åkte av. Jag red en gång efter det men slutade sedan då jag blev rädd att åka av. Jag har ramlat av två gånger tidigare, de gångerna hade samma anledning - någon öppnade ridhusdörren utan att knacka, hästen sticker iväg full sken och jag ramlar av, stukar foten och får gå på kryckor.
Så min tid med hästar har alltid handlat om att få börja om hela tiden, nu här igår, fick jag prova sitta upp på min Sambon medryttarhäst Prinsen. Ett Fransk Varmblod som gått som ridhäst 5 år. Han är väl kanske inte världens bästa nybörjarhäst men jag ville prova. Det gick bra, jag åkte inte av men! Jag är fruktansvärt rädd att åka av en häst igen, det gör så fruktansvärt ont och jag blir så rädd. Så när jag satte upp på honom var jag spänd som en pinne. Han kände det och testade mig, ville inte gå dit jag bad honom, snurrade runt, följde efter min sambo m,m. Gjorde han detta för att han visste att jag var spänd och osäker? Kan ju säga att min sist och balans är den sämsta just nu.
Så nu till saken efter mitt långa inlägg. Borde det vara bäst för mig att börja på ridskola och få upp grunden i min sits och stärka mitt självförtroende och kunna slappna av på Hästryggen.
För där har dom ju utbildade och oftast snälla hästar och kunniga Ridlärare. Isånna fall ska jag provrida i en grupp idag, klockan 17:00 och det är därför som jag är så nervös, tänk om jag gör bort mig, åker av eller liknande. Vad tycker ni att jag ska göra?
// En jättenervös tjej!

Kan du inte rida din sambos häst i lina under ett halvår först? Så du känner dig lite säkrare.
Hm, jag vet inte hur han är och longeras. Om man nu inte skulle göra så att man tränar sitsen medans sambon går med tex grimskaftet. När han ska skrittas av och så. Ska prata med honom om det.
Prata med ridläraren och säg att du är jättenervös och rädd för att åka av. Be om en rukskigt snäll häst.
Försök andas djupt när du känner att du blir stel och om du vågar sjung lite. Jag brukar prata konstant när jag är rädd på en hästrygg, förklarar för hästen hur jag känner mig och ber den att hålla sig lugn. Det brukar få mig att bli lite lugnare i alla fall. Lycka till!
lurvponnyn.vimeddjur.se
När jag återföll i ridning efter många år var jag livrädd för att åka av. Jag var ju liksom inte lika smidig som förr, så jag trodde jag skulle slå ihjäl mig. Men när jag första gången smackade i backen så var det inte så farligt, visade det sig. På sätt och vis var det faktiskt skönt att ha det gjort, rädslan släppte.
Jag tycker du ska prova på en eller flera ridlektioner för att hitta grunderna igen.
Ok, tack för alla svar. Såg att jag hade skrivit på min andra användare ^^
Men jag taggar nu för ridlektionen och sambon sa att vi kan prova sittsträning på hans medryttarhäst :)
Börja med western =) Då har du ett horn att hålla i på en stabil sadel, du har stabila och miljösäkra hästar som inte reagerar på allt möjligt och när dom reagerar så är det oftast inte så stora åthäver =P
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag kan säga att det gick SUPERBRA! Jag är så glad att jag tog tag i det. Ska fortsätta terminen ut nu :D
härligt :D
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
Jag är fortfarande rädd att åka av hästen och rädslan sitter i hela tiden jag rider, livrädd för att gå omkull.
Men jag kan rida ändå, får försöka fokusera på annat än rädslan när jag väl rider. :)
Så låt inte rädslan sätta stopp för dig, för den kan man alltid bortse ifrån en stund. :)