Morötter till fånghäst
Kan man ge rivna morötter till en häst som haft fång (aldrig haft fång innan och det var heller inte morötter som utlöste fången) Nu pratar vi inga mängder med morötter, kanske 1, max 2 stycken per dag. Behöver något att blanda vitaminerna i eftersom de är i pulverform, ger med doseringsspruta nu men kan inte hålla på så för alltid. Hästen har inget behov av kraftfoder så vill inte ge mer sånt än nödvändigt, vill ge så "rena produkter" som möjligt, inga foderblandningar t ex. Eller är morötter inte bra för hästar som tidigare haft fång? Varför i så fall?
Tacksam för svar! :)

När vi hade fånghäst satte jag ett tak på 2 morötter/äpple mm om dagen, det var nog god marginal men det vill man ju ha.
Kan inte det där med fång hos häst riktigt bra. Morötter innehåller ju en hel del kolhydrater (=socker). Så jag tror inte det är jättenyttigt. Om det är så farligt att hästen inte kan få en morot eller två vet jag inte alls.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
När min islänning fick lindrig fång så fick han ändå 2 nävar uppblött betfor för att han skulle få i sig medicinen. Har fått så hela tiden. Ökade sedan till ett halvt äpple i små bitar. Nu får han ett helt äpple eller en morot och betfor förstås.
Det beror ju på när din häst fick fång och hur mycket det var då också.
Min "fångis" kan absolut äta 2 morötter per dag. Jag hade inte oroat mig. Någon dl uppblött och ursköljd (alt melassfri) betfor funkar säkert toppen det med.
Tack för era svar! :)

Det går utmärkt! Hålls hästen inte igång, så ge inte för mycket, men får den daglig motion, så är det ingen fara alls.

Äpplen är dock snäppet värre, kanske jag kan tillägga. Men om hästen är frisk nu, så är ett äpple då och då ingen fara. Men morötter är bättre :)

Min ponny kanske är udda men han får inget under sommar halvåret för han får kännigar väldigt fort, går ej heller på bete.
Veterinären jag var i kontakt med sa att han antagligen är såpass känslig att han bör inte få något sånt alls och absolut inte på sommaren (det var då jag upptäckte det) Han får en morott på julafton och en på sin födelsedag
Sen ska tilläggas att han haft fång två gånger och inte haft det så lätt här i livet..
Min fjording som fick akut fång och fick tre medicinkurer innan hon fick somna in, blev jag tillsagd av veterinären att testa ge medici8nen med betfor eller äpple… Det hade jag inte gjort idag om min ponny får fång igen eller någon annan häst.
Så JAG tycker att man får vara observant och testa si fram för vad som går för sin häst/ponny alla är inte lika en del kan fall tillbaka för noll och ingeting medans ndra kan äta godsaker som förr.
Men i regel så brukar väl de flesta fånghästar klara av morötter i mindre mängder 

#8 Med en balanserad tarmflora och kännedom om vad som orsakar fång hos just sin häst, så kan fånghästen tom gå på vanligt bete.

9# Inte alla fånghästar kan gå på bete, min kan inte och det är inget jag hittat på utan min veterinär har sagt det, det som orsakar fång hos min ponny är för mycket av det goda spelar ingen roll om mdet är gräs, morötter, äpplen o.s.v.
Han går på magert bete med en flock får där gräset är så kort att det är svårt att få tag på och ändå får han känning när det blir för mycket, haft ute veterinär så många ånger för att ta reda p vad jag ska undvika och det vi kommit fram till är att han inte får gå på bete eller få godsaker som äpple o morötter mer än 2 ggr om året för det vet jag att han klarar.
Men jag har en vän vars häst haft lindrig fång 2 gånger och den går på bete med munkorg, jag har testat att ha min på bete men han fick känningar så han går inte att ha på bete tyvärr..

Säger inte att TS häst inte klara av det utan det jag försöker få fram är att det är olika från häst till häst! Ingen är de andre lik 
Kul att höra fleras erfarenheter! Eller kul kanske är fel ord, men kommer inte på något bättre ord nu :P Men bra att få höra andras åsikter å upplevelser!
Min häst är frisk nu sedan ca 2 månader, det va en lättare fånganfall som upptäcktes tidigt. Med facit i hand så skulle hon inte ha fått gått ut på betet så tidigt som hon gjorde.. men det är lätt att vara efterklok! Man lär av sina misstag! Hästen har aldrig varit känslig eller visat några fångsymtom men under våren har hon varit sjuk och krasslig så immunförsvaret va inte på topp har jag kommit på såhär i efterhand.. så att hon va extra känslig för mag/tarmrubbningar va inte så konstigt eftersom hon gick på behandling under första tiden på betet, det hon fick blandades i betfor och jag tror det va sockret i betfor+ försommargräs+dåligt immunförsvar som orsakade det hela… Lätt att vara efterklok soom sagt! Och idag är hon så frisk och kry hon bara kan bli! Syns att hon mår bra! :)
Verkar som många hästar kan äta morötter även efter fånganfall så kommer nog testa att blanda vitaminerna i det och se om hon äter. En morot om dagen verkar ju inte kunna skada,… hoppas jag för det va ju inte morötter inblandade när hon fick fång :) Om nån mer har erfarenheter så dela gärna med er :)
Tack ni som svarat! :)

#10 Njae, jag uttryckte mig nog lite dumt. En häst som har fått foderrelaterad fång utan att ha någin annan bakomliggande faktor (tex diabetes), kan med balanserad tarmflora gå på bete. Däremot är det ju inte säkert att det är så lätt att hålla tarmfloran stabil, pga en oftast ganska ensidig kost hos våra tamhästar.
Din häst låter väldigt insulinresistent, då är det klart att allt måste vara extra försiktigt. :)
#13 Om vi menar/tänker på samma sak när insulinresistent nämns så kan jag inte hålla med om att min häst är det. Efter vad jag har förstått efter alla artiklar och alla info om insulinresistena hästar nu senaste tiden så är det det som man säger att hästar med EMS har. Återkommande fånganfall, släpper inte pälsen och bildar fettdepåer mm. Det är inget som min häst har/har haft så jag tycker inte man kan säga att hon är "väldigt insulinresistent" Som jag beskrev tidigare så hade hästen varit krasslig innan fånganfallet och immunförsvaret var lågt plus att det helt enkelt blev för mycket kolhydrater i fodret så hon fick fång. Hon har aldrig visat några tecken på fång eller annan sjukdom tidigare så att hon skulle bli insunlinresistent nu helt plötsligt tror jag inte, det borde märkas på andra sätt.
Men det var inte det tråden handlade om, vela bara förmedla min tanke om vad insulinresistent är och inte är.
Tack ni som svarat i tråden! Har fått de svar jag vela ha på mina frågor nu!

#14 Angående insulinresistensen så var det inlägget inte menat till dig :)
# 15 Ja jag såg precis efter att jag hade skickat att det inte va mitt inlägg du svarat på, blev lite fundersam ett tag där :) Men nu har jag koll på läget :)