Boa eller easyboot?
hej på er! Behöver hjälp med vilken sko jag ska välja till min ardenner, han blir öm efter verkning på grusvägarna hemma. Har tyvärr inget annat val än att rida på dom så tänkte underlätta för han, eftersom han har stora hovar har jag inte så många olika sorter att välja på men har äntligen hittat två sorter jag gillar, men vilken ska man välja? Någon erfarenhet?? Boa boots eller easyboots?
// Vanessa
Ingen?
// Vanessa
Jag trodde det var easyboot som gjorde Boa bootsen? eller har jag fattat fel?
Easyboot har massa olika modeller, vilken/vilka modeller är det du kikat på? Jag har Easyboot Bare och är jättenöjd.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Kikar du på boa så är jag nog mer inne på den som heter trail (easyboot). Tycker den verkar bättre, smidigare och har ingen ståltråd.
Har kollat på easyboot traditional och epic.. Hans hovar är 18,5 långa och 17,5 breda så har inte så många att välja på.. Men är mest inne på boa just med att dom ska vara så mycket lättare att ta på och av..
// Vanessa
Hur svår var bare att passa in? Läste att dom kan också vara lite knepiga i början..
// Vanessa
Traditional ser jag inte som ett alternativ. Helt värdelöst att inte ha gaitern på. Men Epic är ju bra, bara det att vajer inte faller mig i smaken. Har aldrig provat Boa.
Du har ju Bare också i den storleken. Men den är ju lite svårare att sätta på enligt många.
Känner mig också skeptisk till vajern, jätte svårt val! Vad ser du för nackdelar med boabootsen?
// Vanessa
Fördelar med boa bootsen är att dom verkar smidiga att använda, sitter på smidigt och troligtvis bekväma för hästen. Speciellt om du har en ardenner med massa hovskägg så är det nog skönt att slippa gaitern.
Nackdelar är väl att dom har vajer, att dom har lösa delar som verkar vara lite känsliga, verkar som om det är mkt på dom som kan gå sönder. Men jag vet inte för jag har aldrig provat dom.
Ingen aning heller hur det fungerar mde boots på en häst med så stora hovar. Är hovarna raka som på en mindre häst eller är dom smalare upptill och större nertill? Hur fungerar det med storlekarna på bootsen? Sitter Boa bots kvar? Ingen aning om detta, tar bara upp ämnet.
Jag har easyboot traditional till mina russ.
Gaitern funkar inte alls, inte till någon av dom. Den är för hög så den skaver hur jag än gör. Men, det funkar hur bra som helst utan gaiter. Tycker att bootsen är otroligt ställbara, dom har passat alla mina russ som har ungefär samma hovstorlek. Har haft dom på alla möjliga sorters hovar (större nertill än upptill, inåttåade, uttåttåade tex.), har än så länge efter 1,5 års användning tappat en boots vid ett tillfälle precis i början innan jag riktigt lärt mig att spänna dit dom rätt (hade spänt vajern för löst). Jag har även kört långsamjobb och intervaller med travponnyerna med bootsen på och dom satt kvar. Bootsen funkar dock inte så bra på hästar som har knölig gång, det blir lätt sår om dom lyckas slå sig med spännet på framsidan av booten. Jag upplever att bootsen "snor plats" av hästar som stryker sig, så dom stryker sig mer än utan eller med vanliga järnskor.
I början var det svårt att få på bootsen, men jag lärde mig rätt snabbt och nu tar det max 5 minuter att få på 4 st. Jag har använt mina flitigt och dom är inte i närheten av utslitna efter 1 års användning.
Han har runda hovar, kan fota dom idag.. Har fortfarande inte bestämt mig då det verkar vara för och nackdelar med dom båda.. Han är inte helt lätt att hålla på med hovarna så boa lutar det mer åt om det är krångligt med easy traditonal.
// Vanessa
#10 Det är fördelar och nackdelar med allt. Man måste bara väga dessa mot varandra och se vad man själv proriterar.
ja problemet är att nackdelarna är detsamma så svårt att välja från fördelarna då.. men ska tänka lite på dte och läsa lite mer om dom får vi se..
tack för hjälpen!
// Vanessa