Akribori sto
Är det någon som har en Akribori avkomma här? Och iaf hur är den i temperamentet? Jag har världens finaste sto på 5 år efter honom. Hon är snäll och hålla på med och väldigt tillgiven. Mitt problem är ridningen. När hon inte vill göra något blir hon helt låst i huvudet. Hon reser sig, snabbt där efter hoppar hon upp i luften och skjuter rygg. Jag har aldrig varit med om liknande. Hon är så snabb och smidig att det bara är en tidsfråga innan jag åker av. Det enda jag begär är att hon ska acceptera en kontakt i munnen och gå fram för skänkeln. Många gånger är hon jättefin men så kommer dessa gånger då hon beter sig illa. Igår höll hon på att göra sådär gång på gång i 20 min. Är ett under att jag satt kvar. Någon som vet om detta är typiskt akribori eller 5-års trots? Börjar bli ganska uppgiven men vill verkligen behålla henne då jag älskar henne otroligt mycket. Bör väl tillägga att hon är kollad på klinik i början av sommaren u.a

Jag har en känslig häst som inte klarar spända tyglar. Då gör han likadant. Vissa hästar kan måste man rida ordentligt och inte använda händerna. För honom är det en protest mot att man gör fel. Halvbloden är ju väldigt känsliga idag :)

Absolut. Jag tycker nog att jag har en ganska stilla och stadig hand. Sitter inte och plockar speciellt mycket. Men jag tycker det minsta man kan begära är att ha en kontakt med munnen och att hon ska gå fram för skänkeln. Självklart är jag inte någon proffsryttare så det finns ju mer att önska av min ridning.

Jag har lösa tyglar och det är då han går som bäst. De känner ändå.
Hejsan!! Har också ett 5-årigt sto e. Akribori.
Har precis samma problem som dig. Hon är toppen att rida på,men kan plötsligt få för sig att stanna och inte vilja gå längre. Om jag då lägger till spöet eller skänkel,är hon väldigt kvick på att lätta fram. Har ej kommit till att hon skjuter rygg ännu, och hoppas inte på det heller, då jag antagligen kommer att flyga
Har också helt lösa tyglar när hon gör detta
Akribori avkommer kan ju vara väldigt explosiva och ha mkt nerv

Vad är det mer i stammen? I trådar jag läser på nätet verkar alla ha snälla avkommor. Som sagt så tycker jag inte att jag kräver för mycket. Men hon är åt det segare hållet och jag känner inte att hon tar min skänkel riktigt. Men ibland kan hon faktiskt både öka och minska. Blä, jag känner mig bara stressad över att hon är efter i utbildningen och det är så synd. Jag ser ju att hon har kapacitet.
Hej! Jag har en halvfodervärdshäst som är 3 årigt sto efter Akribori! Hon är jätteklok, använder hjärnan mer än jag sett många andra hästar göra. Jättenyfiken och busig, men ändå lugn, harmonisk och kärvänlig!
Nu på senaste tiden har hon varit lite jobbig i ridningen men det berodde på en vargtand som gjorde ont. Nu är den borta och hon är sitt gamla gulliga jag igen! :) Ska börja rida henne bettlöst då jag tycker att det är bättre för hästen. :)
"Do you know why today is called 'present' "
"No, why?"
"Because every day is a gift."
Medarbetare på NH i fokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Mitt sto är akribori-bellini
Och ditt?
Tänk också på att vid 5 år är hästarna i sin värsta trotsålder
Mitt sto är också lite loj för skänkeln, men ändå väldigt känslig, så har inte riktigt hittat den rätta kombinationen ännu.
Har ju bara haft henne i en månad.
Vilken uppfödare kommer hon ifrån?