Bara vä. galopp
Efterlyser lite tips. Min ungponny fattar bara vänster galopp, både under ryttare, i vagn, när jag tömkör och longerar, oavsett om jag har honom rakställd, ställd åt vänster, ställd åt höger, försöker fatta på volt, i hörn eller på långsidan. Han fattar vänster även på volt alltså, bryter av, jag fattar ny och så kan vi hålla på men jag får aldrig någon högergalopp.
Han är genomkollad och har inga fysiska problem som ska hindra honom. Tips?
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Har du kikat lite när han är i hagen? Galopperar han någonsin i höger galopp där?
Hakuna matata!
Tyvärr bor jag inte nära stallet så jag har inte sett honom galoppera i hagen på ett bra tag, men jag har sett honom i högergalopp i hagen ja.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Puttar upp…
Stärk vänstersidan. Tar inte hästen höger galopp är det vänster bakben den inte får med, så det är i den änden man får börja. Att stärka upp vänster bak helt enkelt. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Och hur gör jag det? :) Tips på övningar osv.
Idag har jag lyckats få högergalopp. Men han kan inte fatta den från trav utan jag måste fatta vänstergalopp, hoppa ett litet hinder/upphöjd bom och över bommen överdriva galoppfattning för höger, då går det. Så visst kan han, bara det att han alltid väljer vänster först. Tänker fortsätta med upphöjd bom och fatta höger, sedan bom på marken och förhoppningsvis sen utan någon bom. Kan det sitta psykiskt sen han hade en kotledsinflammation i höger för länge sen? Nu är han som sagt inga fysiska problem.
jag vill också veta det =)
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#6 Samma här. *nyfiken*
#5 Allt som gör att hästen måste sätta under sig vänster bak. Öppna böjd åt vänster (i vänster varv, alltså), skänkelvikning åt höger, volter i vänster varv (där man är noga med att bakdelen jobbar och hästen inte slarvar med att skjuta ut bogen eller på annat sätt undkommer att sätta vänster bak under sig).
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Han är bara 4 år och har inte lärt sig öppna, skänkelvikning och kan ännu inte jobba ställd och "rätt" på volt.
#9 Jobba rätt på volt (och under ryttare överlag) bör de ju tränas till rätt snabbt, men är hästen så nyligen inriden är det kanske inte så noga om han inte är stark nog att ta båda galopperna än?
Då får man ju ta det senare bara…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Du skriver att du bryter av när han tar vänster istället för höger. När du gör så då belönar du att hästen tog "fel" galopp. Gör det istället jävligt jobbigt att ta fel galopp. Ber du om höger och han tar i vänster så lägg honom på en höger volt och gör volten mindre och mindre tills han inte orkar längre. När han tappar galoppen så driver du honom lite till inne på volten. Sedan gör du om fattningen, gör såklart fattningen på ett sådant sätt att det är lätt för honom att ta rätt galopp.
Longerar du honom så tar du in linan så volten blir mindre och mindre samtidigt som du driver honom att fortsätta galoppera.
Som någon skrev så måste han även ha muskler för galoppen.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har du möjlighet att arbeta honom lös någonstans?
Min unghäst föredrog att galoppera i högervarv inne i ridhuset. Så fort jag bytte varv så gjorde han en stor volt tillbaka för att hamna i "sitt" varv igen.
Vi tränade detta inför det kommande treårstestet och det tog en bra stund innan han valde rätt galopp i vänstervarvet. Jag fick springa som ett jihu kors och tvärs för att hålla honom längs varvet, drev på framför allt i hörnen. Då kom han i obalans i den höga farten och bytte.
Med envishet har han nu lärt sig hålla balans i båda varven, ibland blir det fel, men då skriker jag byt till honom ett par gånger så byter han oftast i hörnet.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km