Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 2805 ggr
WinterPrince
0

Vart registrerar jag?

Hoppas det finns några avelskunniga här.

Funderar på att någon dag i framtiden importera en häst av en "ny" ras för Sverige. Jag har endast hittat ett par enstaka valacker här…

Den importerade hästen är ju registrerad och har pass från sitt hemland, men om jag vill ha ett renrasigt föl efter denna vart registrerar jag avkomman?

Tusen
0

Vad gäller det för ras?

Lorita
0

Det låter som du ska registrera den i hemlandet

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Alex
0

I hemlandet brukar vara en bra idé om det inte finns någon rasförening för den här. Har du tid, kunskap och intresse kanske det vore nåt att starta upp en svensk förening för rasen? Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

WinterPrince
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Så ett svenskfött föl behöver inte vara registrerat i sverige?

Varför har man då svenska registreringsnummer på raser som inte kommer från Sverige? Kunde man inte låtit alla dom registrera sig hos moderföreningen?

Lorita
0

Knabstupper födda i finland registreras i Danmark (morderlandet) och så gäller hela EU och alla raser om man inte har en förening i sitt land.

Alex
0

#4 För att de flesta raser har föreningar i Sverige. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport

WinterPrince
0

Så egentligen är det helt onödigt att skapa en avelsorganisation för rasen. Bättre med en "intresseklubb" kanske så slipper man allt arbete med pass och tjosan, men kan ordna roliga aktiviteter!

KKajsa
0

Avelsorganisation är svårt att bli för en numerärt liten ras, men man kan ha en rasförening under SH & tjäna mycket på det, delta på sommmarpremierinar & utst.dommarkompetens  t.ex.

WinterPrince
0

#8 Men måste man ha registrering & passverksamhet för att vara rasförening? Kan man inte hänvisa det till moderföreningen?

KKajsa
0

Jovisst kan man det Glad

Alex
0

Är väl smart att börja med en rasförening, där alla intresserade har en gemenskap, och framför allt marknadsföra rasen i Sverige så får man väl skapa en avelssektion sen, när den blivit stor nog. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Caspianowner
0

Det går som oftast utmärkt att registrera avkommor till en moderförening förutsatt att stoet samt hingsten till avkomman är registrerad i den moderföreningen.

Själv registrerar jag mina avkommor i England trotts att det finns en förening i Sverige för min ras. Jag kan göra det då de ston som hingstar jag tagit föl på är redan registrerade i England. Avkommorna som är sen registrerade i England kan sen vidare registrera sina avkommor i England så länge jag håller mig till deras regler och båda föräldrar till avkommorna mina är registrerade i deras register.

Har jag tex. ett sto från England och betäcker med en svenskfödd registrerad hingst kan jag däremot inte registrera den avkomman i mitt fall till den Engelska föreningen. eller om så tvärtom.

Ser fler och fler har kommit att registrera avkommor födda i Sverige till moderföreningar så som Holland, Tyskland, Frankrike, Spanien. Men då är det ston samt hingst som de redan har registrerade i sina moderföreningar som de har kunnat registrera avkommorna efter. Ston som exporterats till Sverige dräktiga med en moderlandsregistrerad avelsgodkänd hingst.

WinterPrince
0

Men om stoet är registrerat i hemlandet och hingsten från ett annat land (inte sverige) hur gör man då?

KKajsa
0

Beror på avelsorganisationens regler.

Lorita
0

#13 finns inte rasen i landet så är det moderlandet som gäller

WinterPrince
0

#15 Syftar du på landet fölet är fött i eller landet hingsten är ifrån?

Alex
0

#16 Moderlandet är landet som rasen kommer ifrån. Exempelvis islandshäst = Island, Fjording = Norge, Gotlandsruss = Sverige osv.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Caspianowner
0

" 13

Det beror på moderlandets regler. Jag vet att i ett fall "Spanien" i detta fallet neka en svensk att registrera sin avkomma för att fadern till avkomman inte var godkänd efter deras regler. Fadern till den avkomman var en Tyskfödd.

Så bäst är att noga läsa igenom moderlandets regler och förvisa sig om deras regler