Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3702 ggr
Mandysan
0

Fånghäst

Jag undrar om nån här inne har en sk Fånghäst?? Hästen jag antagligen ska köpa har haft lindrig fång i sommras. Kanske nån vet något om hur man minskar risken för återfall?? Alla tips mottages tacksamt!

//Mandysan

Linda
0

Minska risken för återfall är:

Inget bete i sommar tyvärr, protein fattig kost och analyserat foder, utmätt foderstat, fång skoning/verkning dvs mer stöd på trakten.

Regelbunden anpassad motion.

Lycka till och gå gärna in på www.agria.se

Tummelisa
0

Jag hade aktat mig för att köpa en häst som haft fång, givetvis beroende på vad du ska ha den till och vad den kostar. Har själv haft en häst som inte var 100% men det var min bästa vän o skogsmulle i många år. Tips var det ja.

Var försiktig med alla sorts foderbyten. Skall något foder bytas ut eller börja ge något nytt i , blanda upp lite av det nya med det gamla och byt gradvid ut fodret under en ca14-dagar.

Är det en ponny som haft fång så släpp den inte på kraftigt bete.

Undvik överfodring och övervikt. Var försiktig med utfodring av protein och det proteinrika späda gröngräset på försommaren.

Se till att ha en bra hovslagare!

Mandysan
0

Tack så mycket för tipsen! Ska tänka på det. Jag har oxå beställt hem en bok som handlar om Fånghästens utfodring…

lis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min häst Asta fick fång i somras.. Och mina råd är: Låt inte hästen äta gräs, var speciellt försiktig vår och försommar. Skaffa en bra hovslagare. mkt viktigt!

Gällande ridningen varierar det ju mkt från häst till häst.. Min Asta är ju 27 år så efter sin fång i somras har hon mest fått gå och mysa i hagen och få komma ut på promenader =)

davidia
0

Lis va fin Asta är!!ser inte ut att vara 27 år.

lis
0

hehe, aa hon är söt Glad Men när man ser svankryggen förstår man att hon är gammal =)

davidia
0

ok,har du ingen större bild att visa??

Linda
0

-Konstigt "vår" 31 åring är inte det minsta svankryggig faktist.

-Trore att det är vanligare bland ston särskilt om de fått föl, har din Asta fått föl tidigare?

-Bland araber är det oxå vanligare med svankrygghet.

mvh Linda

gejsa
0

Det beror nog också på hur man har ridit i hästens liv. Min gobban tex som blev inriden som 15-åring fick ju aldrig några muskler då. Därför är han svankryggig. Säger dom som vet. Han är ju 21 år i år.

[slo]
0

Jag hade en shettis för några år sen, men honom fick vi ta bort för att han fick fång som aldrig gick över, trots butta/finadyne i mängder… Jag vet inte allt vi testade på stackarn, men till sist blev beslutet att han fick somna :/ Så jag tänker inte skaffa nån mer häst med fång, nu när jag vet vad sjukdomen kan göra. Det är ju inte någon som vet 100% vad den beror på heller…

gejsa
0

Ja, fång är nog den värsta sjukdomen som finns i mina ögon iaf. Dom får inte gå och beta utan stå helst i en sandhage och titta på dom andra när dom går och äter färskt saftigt bete. Som ju är hästens naturliga mat. Ge dom hö med låga värden i. Det behöver ju inte vara förrförra årets hö som många köper. Det kan ju var både dammigt och dåligt hygieniskt pga detta. Många hästar får fång igen även vintertid har jag hört. Fast dom inte får något. Betfor är bannlyst det är socker i. Det är väldigt mycket man ska tänka på om hästen har fått fång en gång.

[slo]
0

Tredjeskördat hö är oftast bra till fånghästar :) Annars fick du med det mesta, gejsa…

gejsa
0

Inte på så många ställen som man kan få hö som är tredjeskördat. Och ibland kan hösten vara så fin så det kan bli bättre värden än i första skörden. Ta analys är väldigt viktigt när det gäller fånghästar iaf.

Linda
0

Kanske göteborg/västergötaland de brukar kunna ta en tredje men då blir det  korta strån.

-Pappa tog alltid om han kunde en tredje skörd och använde som lunch hö och ponny foder, kunde han inte det fick ponnyerna 50/50 halm i sitt lunch hö.

gejsa
0

Ja, det får gejsa nu 50/50. Hon har blivit så rädd och pigg ute så vi har fått gå ner med det. Höet som vi har nu är ju eg perfekt och bra åt henne men vi är tvugna att göra något. Magen är ju inte så bra heller. Är lös än. Men vi har köpt örter som vi prövar nu. Får se hur det går.

gejsa
0

tredje går ju här också tror t o m att bonden tar en fjärde men då är det ju ensilage till korna. *ler*

Linda
0

Visste du att kor är känsligare med bra hö änn hästar annars växer de inte/mjölkar bra..

gejsa
0

Nej, det visste jag inte. Enl bonden hos mig så kan dom äta vad som helst. Dom får ju mitt gamla mögliga hö och det som har legat i botten på loggolvet när vi städar ut det. Dom har så många magar så dom hinner få bort det mögliga eller hur han nu sa.

Linda
0

Ja det var en konstig inställning.

-De bra prod. bönderna ger det bästa höt till sina kor och säljer det mindre prot. rika till oss hästägare.

-Det är pga för bra hö bed för bra värden, allt spec foder som ökar antalet fång hästar enligt vår veterinär Stickan.

[slo]
0

Linda, det är en av orsakerna till att vi har fler fånghästar nu än tidigare, men jag tror inte på att det är enda anledningen…

Linda
0

Vad tror du att det beror på att antalet fånghästar ökar?

jo
0

Hej Mandysan !

Jag har en sk; Fånghäst själv , vad man skall tänka på är att inte ha hastiga foder byten,sen kanske du också måste sko din häst lite oftare och med sk pg beslag eller ev kilsulor, min pålla går på sommarbete och har gjort så alla år utan några återfall,jag förbetar henne mycket länge innan betessläpp och plockar också gräs och lägger in i boxen med höèt,box kopisen är också fånghäst med betydligt flera fångfall en min,denna häst går också på bete, samma sak där rejält långt förbete innan släpp, sen är det kanske inte så bra om man har mycket klöver i sin hage, fång är ju trots allt svårt att säga vad det beror på, men det är ju en mag / tarm sjukdom som kan orsakas av olika aspekter så som foder,fölning,mm tror att du kan hitta mera info om fång på remont.se för du skall veta att alla hästar med denna åkomma inte kan gå på bete det är något man får prova sig fram till, för övrigt har jag inga som helst problem med min häst,bara man tänker på att inte hålla på med massa foder byten. Lycka till

[slo]
0

Jag vet inte, men jag tror knappast att det är enda anledningen, eftersom min häst fick fång som inte gick över även om jag var väldigt noga med att han inte skulle få för mycket av någonting… Så det måste finnas någon mer orsak!

Linda
0

Absolut inte det hävdade jag inte heller, jag vet faktist inte så mkt om fång hästar annat änn det jag läst/hört då vi inte haft en fånghäst.¨

-Bara att det är int. att höra allt om foderrelat. sjukdommar.

Vänligen/Linda

jo
0

Måste bara få säga att detta är 2 äldre hästar på 21 resp 22 år , halvblod och ponny, båda äter betfor , dena har också havre och jag ger fibergi låg , hö (eget) ej ensilage

lis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7 Joo, här är en.. Glad

scotch
0

jag tycker du ska ta ett snack med både vetri…o hoslagare. ett lindrigt fång behöver inte betyda så mycket. hovslagaren kan som regel se om det blivit någon hovbensrotation. lite dumt o köpa problem ,dom kan man få ändå

emsems
0

ja jag säger som scotch.. kolla hur allvarlig den är. vet en häst som blev sjuk heeel tiden… gick gå själv i hagen när alla andra var på bete, hon fick klippa allt gräs runt hagen m.m… alltid tjafsa om hö och sånt… hoppas den har lite bättre fång, eller att du hittat annan häst.

Linda
0

Absolut ta en fång röntgen först, även om det inte är någon garanti.

Mandysan
0

Hon fick extremt lindrigt fång i sommras… Det gick att medicinera bort! Jag fråga om dom hade gjort någon fång röntgen och det hade dom.. Inget fel där. Jag undrar bara en sak… Vad är bäst att ge? Hö eller hösilage?

gejsa
0

Har iaf hört att har man fått fång en gång även om det är lindrigt så är det en stor risk att få återfall för minsta lilla. Väldigt jobbigt alltså. En häst kan gå och beta och en annan kan inte äta ens en tugga gräs nästan utan att bli sjuk. Och vad jag förstår så blir det värre och värre med åren.

Faxlin
0

#29 Vad är en fång röngen? Hur fungerar den?

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

jo
0

Har inte hört ordet fångröntgen, men tror att det är att dom röntgar för att se om hovbenet har satt sig eller roterat, vad gäller att fången blir värre med åren håller jag inte riktigt med om, min har som sagt bara haft ett anfall och hovarna börjar bli så bra att ringarna håller på att blekna bort,min nya hovslagare sa att det knappast syns att hon haft fång längre, så det där gäller nog från häst till häst , och hur man tar hand om sin vän.