Sparkad häst... =(
Usch.. kl.18.00 ringde en tjej i mitt stall och sa att mitt sto är halt. vi åkte direkt ut och där stod hon stackarn och ville inte stödja på benet! hon har fått ett sår vid leden (inte bra…) plus att hon är jätte svullen… veterinären kommer nån gång i kväll, vet inte när… fy fan vad surt det känns!!!!! 

ÅÅÅÅ stackare!
-Håller tummarna!
Medela oss snart.
Kram/Linda

vad sånt e jobbigt! lider me dej…. Lycka till!

det ska jag, när jag kommer hem sen… det är så synd om henne för hon har riktigt ont! det blir nog ett bra tag utan ridning oxå… buää

hoppas dt går bra!
berätta sedan hur dt gick :)

#4 japp, det ska jag! denna lååånga väntan… pust*

mhm, förstår att dt är jobbigt :/

Och veterinärer som aldrig kan passa tider pga kor som kalvar etc..

precis :/ ^^

#7 precis! veterinären som ska komma skulle åka till en ko som inte fick ut kalven… haha! sånt kan ta tiiiiid *suck* vilken lördagskväll

Ha ha vad var det jag sa?????Synsk eller typisk veterinär förklaring när denne igentligen vill mysa med frugan..Skratt, skämt..

haha! Linda, du är nog synsk gissar jag 

..Det e ju det jag säger ju..skratt..faktist..

nu e ja tebax! pållen hade faktiskt ett ganska stort sår som varade. hon hade fått nått som kallades akut lymfinfektion… nånting.
benet var jättevarmt och febern steg mer o mer… i morrn får hon inte gå ut i hagen men jag ska ut och gå med henne några ggr så benet får igång blodcirkulationen.
hon ska få penecelin en vecka framåt och jag kan börja rida lungt igen efter *puh*
himla tur att det inte var nått jätteallvarligt iaf!

mhm, hoppas dt blir bättre :)

Se tråd om lymfangit så kan du lägga alsolsprits bandage, men antar att din veterinär redan informerat dig hur du ska göra.
Vänligen/Linda
Huga và tråkigt !! aldrig roligt när man får sin häst skadad på ena eller andra sättet, hade ett liknande fall hos oss men där blev det ett rejält köttsår, tyvärr kom vet för sent så det gick inte att sys, det som blev att göra var hålla ordentligt rent och ge antibiotika spruta i 10 dagar, hästen stog inte inne trots det öppna såret utan var ute i hagen med dom andra,visst hade han svårt att gå dom första dagarna men på ca 5 dan var han nästan som vanligt igen,ovanligt snabb återhämtning faktiskt, idag finns inga som helst men eller andra följd sjukdommar, du skall se att det går jätte bra för dig också.

#16 nä det är inte roligt! men hon är redan bättre. har fått stå inne i dag men ska ut i morrn. får se om hon kanske tas ifrån ledarskapet eftersom hon är skadad, det blir ju lätt så. såret hon har ska bara göras rent med vanlig såpa. vi ska gnugga såret så att det håller sig öppet och så att varet får en chans att rinna ut =)
Såpa !!! vet du att såpa är ett alkaliskt ämne ? det skulle jag aldrig tvätta ett öppet sår med , hellre koksaltlösning,rent vatten eller en lätt utspädd jodopax lösning, såpa har en frätande funktion det är ganska starkt medel, vet att många rekommenderar det till diverse men då jag arbetar med sådanahär medel har jag valt att inte ha dom på sår eller hud.

ja, jag vet inte men veterinären sa att det bästa var att tvätta med grumme grönsåpa, så då litar jag på det. efter att vi tvättat med det skulle vi ta jodopax.
oki !! då skall du göra så såklart dom vet nog vad dom säger, kanske kan det vara så att dom vill torka ut såret på något sätt , för det är just så såpan fungerar uttorkande. I vilket fall som helst så lycka till med pållen din.
va bra! jag blev lite rädd att den skulle brytit benet eller nåt!
pencillin hjälper nog din lymfangit, då det är en infektion som hunnit sprida sig.
lyka till

#20 #21 tack så mkt!
Varsågod !! det var så lite , nästa gång är det jag som behöver råd och kloka svar. Äàndra sida så får jag ju det hela tiden räcker med att läsa alla inlägg från allt folk här.