Youtube klipp
En tjej som bli av bockad och då slår hästen med spö pga det
http://www.youtube.com/watch?v=2laZJbLnfeo
Hur i h*lvete tänker folk? :O
Stackars hästen :(

Hur tänker hon!?!
Så skrattar hon också!!! Folk är inte kloka! För att hon har dålig balans och trillar av för att hästen bockar så skrattar hon och piskar hästen som far runt i panik!?
Hon är ju inte klok
!
/Johanna, http://finanora.blogg.se
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."
#1 någon har väl lärt henne att det är rätt sätt att få buckt med problemet :/

Tråkigt nog så är det nog så..
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."
va sjutton va de där!!?!! skulle de hjälpa att slå hästen i huvet (eller var som hellst för den delen)? de blir ju bara värre om man håller på sådär.. de lägger ju hästen på minnet.. jävla folk!!! *irriterad*
Det värsta jag tycker är att hon straffar hästen så långt efter att hästen fattar inte varför den blir piskad!
och självklart ska man inte piska hästen för en sån sak.
Fotograf av både Ridsport
Http://wickiwallgren.n.nu
Wallix´s Hamstrar

Ett perfekt exempel på en människa som inte förstår hästar. En idiot helt enkelt.
jävla idiot.. ursäkta mitt språk!
Idiot och idiot.. hon har väl fått lära sig att man måste straffa alla oönskade beteenden. Det kan vara svårt att få tanken att ifrågasätta saker som anses som ''självklara sanningar''..
Skulle vara intressant att ftåga varför hon gör så. Sen fråga på vilket sätt det hjälper, osv, och starta en tanke process..
Helt klart ett icke konstruktivt träningssystem.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#9 hur jag tror hon tänker: hästen gör fel = ska uppfostras, och hästar fostrar ju varandra hårt så då tycker dem kanske vi ska tala "hästarnas språk", dock tycker jag det är helt sjuk :/
Men om man kollar på fler filmer blir man lite tveksam vem som lär henne nåt, dock är dem amerikaner och där har man ju ett annat synsättt än här i sverige :/
#9 Precis. Men med rätt frågor kan man få människor att ifrågasätta sitt egen beteende och sina ''sanningar'' då hade hon kanske kommit på att det inte var så smart.
Nu ska vi inte dra alla amerikaner över en kam :P Många har precis lika stor respekt för djurens integritet som vem som helst här. Vissa har lärt sig att man ska vara hård men rättvis (enligt deras synsätt), vissa är helt NH, vissa mycket måna om konsekvent men milt handlande och positiv förstärkning osv. De flesta får ändå hästar som vet vad som förväntas av dem. Medans beteendet på den här videon bara visar en väldigt nedbrytande träningsmetod som inte leder någonstans alls.
Men du har rätt i att generellt är synsättet annrlunda.
#11 jo men när man kollar på dem där djurpoliserna som dem ställer mot vägen som driver stora ridstall förstår man ju vart folk får sin dåliga "kunskap" ifrån ;)
Vist finns det dåligt folk i sverige också, men dem brukar oftast ha något form av problem. I usa verkar dem bara vara rent korkade :P
#12 Tycker faktiskt att du är lite orättvis mt amerikanarna nu :P
Hur vet du att inte våra ''problem'' beror på att ''vi är lite korkade'? Sen, hur många amerikanare pratar du häst med? Jag spenderar i snitt ett antal timmar om dagen med att chatta och prata häst och ridning med olika amerikaner från olika stater, mycket intressant. Visst har de olika synsätt, men det har vi alla. Det är kul att få feedback på ''vår'' hästsyn och problem. Många av dem säger precis som du ''men visst, vi har problem, men ni verkar ju bara korkade som gör så eller har svårt med det'' Har du funderat på att se det från andras synsätt ibland? :P Sågande tex, hur många cowboys tror du skakar på huvudet åt (svenskar) som sitter och sågar frenetiskt för att få in nosen? Korkat eller har de ett problem? ;)
Sen har jag sett elever på svenska ridskolor med precis samma inställning som tjejen på filmen. Finns säkert bland privatryttare också, fast där har jag inte haft lika sor insyn. :)
#13 nu mena jag inte så, sem stora fall verkar oftast svenska vara gamla, eller ha tex problem att gå eller jobba fysiskst eller något form av mentalt handikap, men älskar ändå sina djur och vill ha kvar dem och då kan det gå som det går tyvärr.
Men inte ofta man hör någon säga "klart du ska rappa till hästen om den bockar av dig" men vet en med ADHD som slog sin unghund för att den drog i kopplet fast den inte var lärd annat och för h*n var det en självklarthet att slå hunden för h*n blev ju arg. Och i ärligthetens namn, personen hade grov form av ADHD och tror någon mer form av sjukdom som gjorde att h*n inte fattade bättre. Kan även informera att hunden fick omplaceras och allt gick bra. Men hör inte till vanligheterna att folk går ocvh slår massa på sina valpar för att dem drar i kopplet.
Men liksom känns mer ovanligt att svenskarna tycker det är helt normalt att slå, sparka, skada, svälta eller binda sina hästar vid vägen. Men det är såna fall dem har i dem olika polis programen i usa. Och sker väl nåt sånt så sprids det ganska snabbt över nätet.
Jag sa inte att våran ridsport är bättre än western (som vi faktist har här i sverige också) men det som sker i usa är inte samma sak som det som finns här. Vi har bättre djurhållning, men vi är långt ifrån bra.
Och för ca 20-40 år sen var sånt där säkert normalt här i sverige också, och det finns säkert än idag på vissa ridskolor, men får någon vuxen tag på en unge som gör så tror jag den här vuxna skulle ta och ge denna unge lite häst vet.
Det är ju samma som på Irland där häst är en status symbol och nu driver dem runt löst och svälter. Jag tror nästan ingen i sverige skulle komma på tanken att göra så, och om det sker kan nog polisen få tag på ägaren.
Dock har ju vi så med alla våra hemlösa katter…
Även jag är lärd att göra så från början… Numera vet jag att sådan sorts bestraffning fungerar dåligt (hästen verkar dock inte direkt gilla ryttaren om man ser andra videos) men ska något ske så ska det vara på millisekunden efter. Inte en halv min senare…
Hakuna matata!
#14 Sa inte att western var bättre än det andra eller att vi inte har det här. Men vi pratade synsätt, och i USA är synsättet präglat av western och här är det präglat av engelsk ridning. För oss är det ''normalt'' att såga, hos dem är det 'normalt' att fästa en tie down för att hålle ner huvudet. Nu generaliserar jag, precis som de flesta här inte vill såga sätter så klart inte det stora flertalet westernryttare tie-downs hårt på sina hästar. Men det är olika synsätt och olika prblemlösningar. Någon som är van att såga reagerar kanske på att man har en fast hjälptygel, och tvärt om.
Det stora flertalet i USA släpper inte sina hästar vind för våg, svälter dem eller så. Och vi är inte så oskyldiga här heller, jag vet flera vanvårdade hästar, svultna och slagna, och inte alltid djurinspektörerna bryr sig heller. Bara titta på min een häst Solon, en av 36 vanvårdade, magra islandshästar här i sverige. Finns fler exempel. Så det är inte bara folk som menar väl och gör fel som ställer till det här. Vår djurhållning är inte så mycket bättre på alla punkter.
Det finns saker vi är bättre på, tex utevistelse, och saker vi är sämre på. Vi löser problem på olika sätt i olika kulturer, och även olika sätt i samma kultur.
Att säga att ett annat land har vanvård/dålig hantering för att ''De är lite korkade'' visar bara att man är lite insnöad på sitt.
Glöm inte heller att TV programmen ger en otroligt skev bild och bara visar det värsta. Och att det finns många fler invånare där vilket betyder fler extremfall. Ofta i de programmen är det ju också folk med problem som inte inser vad de gör, även om det kanske inte framgår tydligt varje gång så kan man se det om man tittar lite.
Och att vuxna skulle säga till en unge som på filmen, om hon var i sverige? Lita inte på det. Det r fortfarande verklighet på många ställen i sverige idag. Jag har också fått höra -av vuxna- att man måste slå hästen. Piska om den inte hoppar, smäll till den om denär olydig. Hur är detta annorlunda annat än med fördröjningen för att hon inte hade pisk i handen? Inte för att de fokuserade så mycket på det när jag fick höra det, ridläraren kunde gott slå till ponnierna långt efter att de vägrat, när de väl kom fram till dem.
Samma sak med det fortfarande allmänna sanningen ''hoppa aldrig av hästen om du får problem''. Det är precis samma sak, många ifrågasätter det aldrig ens, trots att det är ganske enkel logik att om hästen tex inte vill gå framåt och det blir en kamp, så är det ju inte en kamp om huruvida man sitter kvar på hästen, utan det viktiga är att den går framåt. Blir det lättare att leda fram än att rida fram är det väl en bra lösning? Det är presis som tjejjens ''sanning'' att man måste straffa bockningen.
Nej, att säga att vi är bättre och de är korkade, eller att vi bara har missförhållande pga mentalt handikappade människor eller gamlingar medans de bara är elaka.. då ser man som sagt inte hela bilden :)
Våra synsätt skiljer sig en del, men vem har rätt att avgöra vilket som är korkat?
#16 dem har inte dålig hantering, det finns nog många bra stall där, men jag gillar inte deras synsätt. Och du kan väl inte påstå att det är för att dem vanligen kör western där som dem tex som i filmen tycker det är okey att slå hästen när den bockar?
Och ja jag tycker USA är ganska korkat, på många punkter, både utifrån tv, men även av att ha vart där och kompisar som vart och bott där. Men du verkar tro att dem fina westerna bildarna är USAs häst hållning och dem duktiga dressyr ryttarna i globen är sveriges hästhållning.
Jag är insnöad på att sverige är bäst. Men du verkara vara insnöad på att inte vara tacksam att vi faktist kommit framåt i vår hästhållning, och på många fler punkter när det gäller vår djurhållning.
Men nu kanske du och jag kan sluta den här dikussionen istället…
#17 Du missar helt vad jag försöker säga :)

HEMSKT att hon hoppar av och sedan med ett leende slår hästen i huvudet. Dessutom kom bestraffningen för sent. Det hade redan gått för lång tid efter att hästen varit olydig så troligtvis visste inte ens hästen vad den blev bestraffad för..
#19 Precis vad jag tänkte skriva 
:O
/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård
♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥
#14: Vad hade adhd med att hon slog hunden att göra..? Är heller ingen sjudom, eller nåt som gör att man inte förstår saker bättre..
Blir bara så irriterad på folk som bygger på fördomar om adhd.
#22 Jag har två i min familj som har adhd och de blir faktiskt betydligt lättare våldsamma efter som de inte alltid kan kontrolera sin frustration. Men det är givetvis olika.
Hakuna matata!
usch!synd om hästen
Mvh/Ellen<3
har inte läst igen komentarerna så ledsen ifall någon annan redan skivit de..
jag skulle inte säga att den här IDIOTEN försöker uppfostra hästen utan tycker bara att de är kul, skulle ju knappast skratta be om spöt och sen göra hästen jätte rädd?
de här var antagligen bågot dom tyckte skulle se roligt ut på film.
idoter säger jag bara
Lets not and say we did
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Så jävla idiotiskt!!!!!! Som du ovan mig skrev, hur f****n kan man skratta åt det? Försöker vara cool för man filmar???
Blir så jävla arg- hur kan man behandla hästen så?? Rätt åt henne att hästen gjorde så, hon lär ju inte vara speciellt snäll emot den eftersom hon gjorde som hon gjorde, spöet ska man bara använda i hjälpande syfte!!
Faan så arg jag blir!!!! ÅHHHHHHHHHHHH! IDIOT!!!
Ursäkta mitt språk.
Påminner om en händelse jag var med om,
Jag och min tjejkompis var ute å red och hästen som min kompis red på var lite ivrig och stressig- pga att min kompsi rider helt galet, hon sitter fel och använder piskan hela tiden och sparkar hästen hela tiden även i skritt fast det inte behövs, även inne i stallet kan hon slå till hästen för att den nosar henne på huvudet eller armen.
Nu till saken- när vi var ute å red så red vi förbi en tomt med hundar som skällde för att vi kom och hästen som hon red på blev såklart rädd och hoppade till, det var även mörkt så hon blev ännu mera rädd, och min vän börjar piska och sparka som en jälva idiot!!! Och sen vägrade hästen gå framåt för den var ju rädd, och hon fortsätter att slå å sparka, jag sa åt henne flera gånger att hopp av å led fram henne istället, för hon blir bara mer å mer stressad över ditt beteende! Men hon vägra lyssna, sen kommer ägaren till hundarna ut och frågar vad vi håller på med, och jag satt bara på min häst Putte- som sällan blir rädd, å ägaren såg hur min kompis höll på med och skällde ut henne å sa samma sak som jag "kliv av hästen och led fram henne!
Så hon gjorde det och satte upp senare och gjorde samma sak igen, för att hon skulle visa vem som bestämde…
Jag blev så arg och tyckte sååå synd om henne, för i vanliga fall så behvöer man inte använda spö. det är bara min vän som behandlar hästarna så- idag vet jag inte hur hon rider (vet bara att hon fortfarande är elak i stallet emot dom när hon gör iordning dom) för sen dess vägrar jag rida med henne!
Usch å tvi för ryttare som inte har hästvett i skallen- att man ska vara lugn men bestämd!
Fruktansvärt att folk faktiskt gör så, finns skillnad mellan korrigering och djurmisshandel. Dock verkar en del ha fått lära sig att det är detsamma. Kollar man på filmen och andra filmer på henne och hästen så verkar det bara vara en liten busig häst, den verkar ju inte vilja slänga av henne, bara bus. Synd att hon straffar hästen pga att hon ramlar av pga sin egna dåliga balans. Tyvärr alldeles för många som tycker att det alltid är hästen som gör fel i första hand istället för att ta en titt på sig själv.
Jag är av åsikten att man får bli arg ibland, tror inte hästen dör eller mår dåligt av det. Man ska inte låta det gå ut över hästen och oftast är det inte hästens fel visst. Men dom är inte gjorda av porslin och det är inte misshandel eller vanvård om man råkar bli för arg eller missa att tänka efter före en gång i sitt liv..
#29 Håller med dig! Klart man får bli arg, men man får inte misshandla hästen för det!
#30 nä men ett spö i huvudet EN är inte misshandel.. dom gånger jag har blivit avbockad brukar jag skrämma hästen från mig så den springer av sig lite, dock inte med hjälp av spö :P
#31 Nej inte misshandel men att slå så med ett spö är fan inte okej, plus att hon sraffar hästen låååångt efter…
Klart man kan göra så :P har dock aldrig blivit avbockad, bara på hinder. men då har det varit för att jag har så haft dålig balans.. :P hehe
Det framgår ju inte på filmen hur många gånger hennes häst gjort sådär, eller hur hon har korrigerat det innan.
Det som jag hade ändrat på skulle ju va att haft spöt i handen från början.
Sen att kalla det misshandel, Det är väl endå att att överdriva?
Sant att det är för lång tid efter för att hästen ska fatta, men det kanske inte är det hon är ute efter.. just sayin..
Rider rätt många knäppa hästar, men knäppast är min egen han kan börja bocka för att han snubblar lite i princip.. i skritt haha. Så åker av det gör man ibland (:
NEj jag mena inte att hon misshandlar hästen!!! Mena min kompis, missuppfattade lite dära på tråden……..
såg ett postar YT klipp här för ett tag sedan, Med någon western snubbe som satt och slet i hästens mun upprepade gånger, med ett till syners väldigt skarpt bett medans han på samma gång hamrade den i sidorna med hälarna. Det är mer misshandel i mina ögon. Om inte annat psykisk misshandel.
Låter som min kompis… Hon brukar såga och sparka hästarna… Spec när dom ska gå ner på tygeln eller inte gör som hon säger. Kallar jag en typ av misshandel!
Men som sagt alla har sina egna gränser och syn på saker här i livet :) Å det är väl tur de ;)
Varför man vill slå en häst med pisk i huvudet för att blir arg/vill korrigera förstår jag inte, tänk om man träffar ögat!?
Jag har varit med om hästar som har blivit piskade i huvudet och personen i fråga som har gjort det har då träffat ögat. Ofta leder det till att man måste ringa veterinär, gå igenom en behandling, en del blir ju då klart även lite skygga gällande rörsel av deras huvud. Dock i värsta fall har jag varit med om att en häst har blivit träffad så hårt med pisken i ögat att det har blivit blind. Tror inte att någon här vil, att det ska hända dem eller deras hästar (med detta säger jag inte att ni gör så här, detta är mer som en tankeväckare).
Om man nu blir arg för att man ramlar av etc. så slå för guds skull inte dem i huvudet, kan leda till värre konsekvenser än vad man tror.
Dock är jag inte emot pisk eller något sådant, snarare människor som använder det som en slagpiska istället för ett korrigeringsverktyg.
Kanske borde tillagt att jag inte heller skulle slå hästen i huvudet.
Utan gärna i baken innan ja åkte av…
Kände mig tvungen att dela med mig av detta klippet som jag hittade. Blev impad av hur denna tösen landar på fötterna! Och till skillnad från den andra tösen så klappar hon bara sin häst efter 
#41 hon verkade väldigt liten och konstigt att hästen bara reste sig och fortsatte även när hon åkte av, den verkade ju inte rädd eller så :P
Men hon reagerade iaf rätt, flytta sig tills den lugnat sig och sen inte göra någon stor grej av det ;)
#41 Snyggt hur hon landar på fötterna! Å väldigt konstigt att hästen beter sig så :/ men som du sa #42 hon reagera rätt iaf :)
Om man öppnar videon i ett annat fönster så kan man läsa att de kollade hästen och att det visade sig att den hade ont i ryggen. tycker också att hon reagerade helt rätt =)
Usch! Stackars häst!
( inte den i 41 men den i tråden )
Hälsningar Jossan
Kika gärna in på min blogg: http://www.kaninhopparen.blogg.se
#44 vad skönt att höra, då var ju inte hans stegringar så konstigt, och skönt att dem hitta felet och kunde hjälpa honom :)
Här är ett till klipp med samma häst och person men här verkar hon vara lite snällare mot hästen iallfall… http://www.youtube.com/watch?v=CDgTPYsVm4I&feature=related
Hälsningar Jossan
Kika gärna in på min blogg: http://www.kaninhopparen.blogg.se
Hon skrattar ju när hästen sparkar bakut…. Så hon verkar ju tycka det är roligt och att hästen får göra så… Men det är bara min gissning å tanke som slår…
Men bra iaf att hon inte gör samma sak igen :)