Vad kan detta beror på?
Har en 17 årig valack (ni kanske sett min sida) som nu har blivit svullen i vänster fram. Första gången jag såg det var månd 13/2, då var han svullen ända från knäet och ner till hoven + att han kändes varm vid hoven. Jag broddade av honom fram och lindade hans båda framben med pad och halvelastisk linda. Han hade detta på natten och sen i hagen dagen efter. När jag kom upp i tisdags var all svullnad och värme borta. Tog givetvis bort lindorna. På onsdag var han svullen igen, inte lika mkt som i måndags, men svullen. Svullnaden satt då mest på baksidan av skenbenet och det var det i måndags oxå. Även delen, krona tror jag det heter (mellan hov och kota) var svullen också. skillnaden mellan dagarna var att svullnaden inte var lika kraftig. Vad kan detta bero på?
Han har aldrig haft problem med svullna ben förr (så jag kan noll om detta). Har börjat sätta igång honom men har bara skrittat. En dag fick han sträcka ut efter vad han själv ville….inte rusning givetvis, men ville han galoppera fick han göra det i normalt tempo. Galopperade gjorde han 2 ggr…..tycker inte det kan va överansträngning.
Har haft broddar fram på honom (traktbrodd) hela vintern, hade förra vintern med utan problem, men däremot tycker jag han ser lång ut i fötterna och får inte ut hovslagaren förrän om en vecka. Kan det bero på det? Vad tror ni detta kan vara?
Lindade honom igen nu igår (onsdag) masserade även honom med Blue gel (tror jag det hette) För svullna leder. Masserade en bra stund. Släppte sen ut han i hagen med det. När min stallkompis tog in honom ca 2 tim senare var svullnaden borta igen. Hon rådde mig att hålla honom lindad i några dagar nu för att se om det hjälper. Hjälp mig! Ge mig råd. Vad kan detta vara? hur ska jag hjäpa gubben? Behöver veterinären ut? Vill ju ej hålla på och linda min häst i onödan. Vill ha ha honom så "naturlig" som möjligt så man inte vänjer benen vid att va lindade…..

hej gumman! tycker att du ska prova att bara ha lindor på natten i några dagar, e han inte halt tycker jag även att du ska skritta honom då också utan lindor…….
de blir bättre. i lovar…..

Tack för svaret!…:)
ta det lungt med din vän , tydligen får han ansamling av ledvätska i benen när han står still, om detta fortsätter tycker jag nog att en vet skall kolla benen så det inte beror på något annat som kan bli värre. kram
angående brodden så är det bättre med fyra eller sex bodd per hov.. funkar kanon när det är halt! De sjunker dock ner bra så det är mest ur funktionsaspekt.
Jag skulle nog tala med en veterinär om jag var du då han enbart är svullen på ett framben, sitter det fram(tåsträckaren) eller bak på frambenet? Det verkar som en varning, så ta för vana att tala med en veterinär. Små hältor kan vara svåra att se för ett otränat öga.. Om han hade haft det på båda fram eller bak eller alla fyra…lång mening… så kan man misstänka lite sämre cirkulation eller fodergallor.. Nu är det bara ett framben och då är det bästa att rådfråga doktorn!
Lycka till!
Kram på er!

Wanilj - svullnaden sitter mest fram på frambenet vid kronan och bak på skenbenet…sen känner man även svullnad på insidan av hela benet upp till knäet.

jo - jag har aldrig haft detta problemet med honom innan att det samlas vätska för att han stått, så därför reagerar jag nu när det kommer så pang boom bara…..
Wanilj, jag tycker man ska undvika att ha fler än fyra broddar i varje fot, risken är att man tar bort det lilla glidmoment som hästarna har när dom går…
//Jonas

Nu när jag var upp idag och kollade benet var han lite svullen forfarande vid kronan (hela partiet mellan hoven och kotan). Jag tog av lindorna och skulle se vad som hände om han fick stå lite i stallgången utan lindor. Efter max 5 min var benet uppsvält igen!!!! Jag fattar noll! Det e ju bara det vänstra oxå….. Jag vågar inte ut och skritta honom när det e så här så jag gör det värre. De andra i stallet tycker jag ska avvakta till på Måndag och ringa veterinär då om det inte är bättre. Då har han haft svullnaden i en vecka…….. Nu går han helt utan broddar…. ingen som varit med om detta innan???
Tacksam för fler råd och funderingar kring detta!
Kram/ Pimsen

Varför tar du bort broddarna om hästen är svullen? Det gör ju ingen skillnad. Det är väl bättre att broddarna sitter på så att hästen inte halkar i hagen.

# 9 Gejsa - ifall det kunde ha med att det blev fel vinkling på hoven, om det var därför han blev svullen…………..

Tror inte att det är just broddarna som spökar. Eftersom det oftast är ojämnt på marken ändå. Men om du tog bort dom och hästen är van vid broddar kan den ju glömma sig och rejsa i hagen och halka. Jag skulle nog inte ta bort dom iaf. Utan isf sätta på alla fyra hovarna i stället.
Har en häst som blev sparkad för ca 5 år sedan. Han blir svullen i benet om man han står mycket. Tex på morgonen och efter att ha rört på sig så är det borta. Vet ju inte om det är så i ditt fall. Men det verkar ju konstigt iaf. Kanske har vrickat sig i hagen eller så.

#12 Gejsa - hovslagaren kommer om en vecka och då ska jag byta och ha även snösula och 4 brodd i…. men det e ju en vecka dit. Men lika bra jag ta på broddarna igen då, tänkte inte så… Tack!
-Jonas: har jag inte tänkt på!
Lever nog kvar sen tiden inom travet samt då vi hade blankis nere i götet, vi körde då med sex brodd… men ett elände att brodda av
fyra fungerar nog lika bra…
Wanilj

Tycker det låter lite "lymfangit" varning på honom, har du rengjort/spolat hela benet, gärna med jod och sedan sprita ett vadd stycke med alsolsprit som kyler och lägg linda över får max sitta 12 timmar.
Pröva det är det en liten infektion som inte riktigt bryter ut kan det hjälpa.
Annars kontakta din veterinär.
Vänligen/Linda

Har hästen lymgangit får dom ju feber och haltar med stel gång bl a. Hästen verkar ju inte halt alls. Det är inte min heller när han är tjock i benet i början. Kan vara lite lite stel bara. Men är borta efter någon halvtimma i hagen.
Nej, jag tror mer på en vrickning i leden. Då kan det bli svag hälta, värme som är tecken på inflammation runt leden, kraftig puls, svullnad och ömhet.
Jag läser om vrickning på allmänna råd: Kylande omslag flera ggr per dag ca 20-30 min. (nu är det nog redan försent för det) har gått för lång tid. Låt hästen vila i box i första hand ca 1 vecka. ev längre beror på skadans omfattning. Lägg ev ett stödbandage. Detta gjorde ni ju i början vilket hjälpte ett tag. Så fortstätt med stödbandage tycker jag.

-Absolut, men en lättare infektion kan börja så där, ett alsolsprits omslag är kylande, dessutom, rengörande ut ifall det är en mindre gömt sår som kan vara svårt att se.
vänligen/Linda

Har pratat med vänner och min hovslagare nu. Jag ska ringa till ATG-kliniken i Kalmar och höra vad dem tro att det kan vara, även min hovslagare ska komma och göra en lättare hältutredning, om det kan vara en hälta som vi med "ovana ögat" inte kan se. Tycker det känns tryggare att ringa och höra med kliniken vad de tror…. Jag är jättetacksam för alla era råd, men blir lite snurrigt för ovana mig när det blir många olika "diagnoser"….. vet inte riktigt hur jag ska göra för att det ska bli det bästa för min gubbe…..
Jag kan återkomma när jag pratat med kliniken…
Kram/ Pimsen

nu är jag här igen. Och har pratat med kliniken i Kalmar.
Han tyckte inte det lät som en sedskada, utan mer som Linda skrev, en lymfangit varning. Jag ska göra rent benet med jodopax och sen dränka en handduk även i jodopax som jag sen ska linda runt hans ben, sätta plastfolie om och sen en torrhandduk med fleecelinda över. Plasten för att de sa att jodopax avdunstar snabbt. Detta skulle jag prova med lördag och söndag. Blir det inte bättre då ska jag återkomma.
Han rekommenderade även att ut och skritta honom då ha inte är halt.
Jag återkommer de andra dagarna och berättar hur det gått. Kanske någon annan här ut sen råkar ut för samma sak.
Kram/ Pimsen

-Men då blir det ju våt varmt omslag ju.
-Jo jag skulle oxå rekomendera det, för att dra ur ev. bakterier, sedan ett alsolsprits omslag som kyler lite längre fram om det är någon ting.
-Lycka till!
Vänligen/Linda

-Det öär väldigt vanligt, vissa hästar reagrear lättare änn andra.
-Har haft hästar som fått lymfangit varningar 1 gång i månaden av små,små sår (rasp) som inte knappt syns.
Lycka till/Linda

# 19 + #20 Linda -Jag har alltid varit väldigt noga med att kolla hans karleder och de ÄR jättefina så någon mugg kan inte ligga bakom. Kan de få rasp utan att ha mugg?
VAd menade du med som kyler lite längre om det är någonting? Är det inte väldigt svårt att få det här att sitta bra, tänkte eftersom han sa att Pim kan gå ute i hagen om dagarna…..alltså detta med blött somslag överhuvudtaget…..

Hoppas att du kan fixa det nu då. Så att hästen blir bra. 

Jodopax omslag som veterinären rekomenderade är Våtvarmt omslag, drar ut ev. infektioner och på så sätt dra ner svullnaden, man kan alltså "locka fram" ev små infektioner, kan även vara bra att göra om man misstänker tex hovböld, göra ett hovbandage med jodopax.
Alsolsprits omslag är kylande och häver svullnader, är även def. effekt.
Alsolsprits omslaget kan du linda på när hästen står i box, varva med att tvätta med kallt vatten även, rekomenderas ofta vid rasp/lymfangit osv.
Rasp är inte samma som mugg utan blir som små "osynliga små,små sår" och hästar som får rasp, får det till och från är vanligt.
-Men visst hästar kan få lymfangit (lokal blodförgiftning) av mugg, rasp,småsår, hovbölder etc.
Lycka till, se till att hålla benet avkylt, rent.
Vänligen /Linda (Jobbat bla. som hästskötare på SVA och usk)

Tack för alla råd!

Det var så lite så.
-Lycka till!
mvh Linda

Nu har jag hållt på med Jodopaxomslag fredag och lördag haft det på 12 timmar sen har jag luftat det ca 1 tim, varit ute gått med honom, sen haft det på 12 timmar igen. Svullnaden hade idag gått ner en del, men svullnaden på kotleden vill inte ge sig. Svullnaden sitter där gallor brukar sitta… Jag släppte ut honom i hagen utan lindor idag, hoppas inte det blir värre, men jag ville se om han svullna upp när han inte är lindad nu… om han är svullen igen ikväll så lägger jag omslag igen sen får man väl ringa kliniken imorgon igen. Någon som har något annat råd att komma med………… Kram

Pröva alsolsprits omslaget som sagt det är kylande, ett jod om slag är våt varmt och ska bara sitta för att dra ur infektionen i ett akut skede.
Vänligen/Linda

# 27 Linda - hur lägger jag ett alsolsprits omslag? Likadant som jodomslaget? Indränkt bomull med plastfolie om och sen linda?
Nu ikväll när jag var uppe så var det inte mkt svullet alls och då har han gått utan linda idag i hagen, så jag gjorde inget ikväll med hans ben…. jag masserade det med blue gel…