Vax på lädret
Jag har köpt en lädergrimma till pollen, jag hade ganska bråttom när jag köpte den, det var ett typiskt inpulsköp eftersom att den var billig. När jag kom hem så tittade jag lite närmare på den och märkte att den hade något vitt på ytan. Jag putsade och putsade men det försvann inte, sen frågade jag min ridlärare och hon sa att det bara var vax på lädret som fanns för att skydde det i butiken och frakten och sånt. Någon som vet vad ska jag göra för att få bort det? Min tillfälliga lösning nu är svart skokräm och nos och nackludd eftersom att det är där det är mest vitt…
Grimman är väldigt stel också, och jag försöker mjuka upp den blir inte mjukare. Jag har läst om att man ska lägga lädret i ett oljebad under natten. Funkar det? Vilken olja ska man då använda? Jag läste också att lädret dock kan "svettas" olja efter det och det låter ju inte så trevligt… Finns det något annat sätt?
//Caroline
Vet inte hur det är med vaxen… Men hjälper det inte att använda grimman så blir den mjukare ? För den jag har till min lilla skrutt var jättehård i början men jag använde den ändå och den mjuknade allt mer med tiden … :)
"The stars tonight will brighten our faces our minds will be racing along with our hearts Intertwined with love The magic of us"
xoxo
maja awesome,
#1 Jo, det hjälper säkert, men kan dock inte använda den så mycket då det är en ridskoleponny och jag är ju där bara ca 3-4 gånger i veckan så den blir inte använd jättemycket ;)
//Caroline

Ju mer man smörjer den desto mjukare blir den, sedan har jag också varit med om att det har varit "vitt" på lädret men det har försvunnit när jag skrapat bort det med naglarna^^
lägg ner den i en påse olja under natten, den kommer aldrig mer vara hård (: