Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 3727 ggr
Twixxie
0

Smal Häst

Hej! Jag har en arab som har lite svårt att lägga på sig. Hon får ett slags pulver för att hon lättare ska lägga på sig men hon är fortfarande smal. Funderar på om det kan bero på vitaminbrist? Hon är 17 år och helt frisk!

Tacksam för svar =)

Twixxie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Menade proteinbrist

Zabbio
0

Hur är hon smal? Lägg in en  bild så syns det om det verkar vara proteinbrist eller kalori brist :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

silverorm
0

Har du kollat hennes tänder? När avmaskades hon senast? Vad har hon för närvarande foderstat? Utveckla lite är du snäll.Glad

Gronstedt
0

Man behöver ofta öka proteingivan när hästen blir äldre för att den ska hålla hullet.

Twixxie
0

#2 Har ingen bild förnärvarande på datan,men hon har hyfsat hull på magen men rumpan är liksom kantig,är inte det tecken på proteinbrist?

#3Mja asså hon går på fri tillgång hö/gräs. Sen får hon ett mått pulver,kommer inte ihåg måttet. Kan kolla senare idag ;) Kan tillägga att hon iprincip alltid har varit lite kantig. Hon är undersökt hundra gånger om utan att fel hittades. Då tipsade vetrinären om pulvret Equion eller något sånt tror jag det hette.Kan dock tillägga att hon inte tål lucern :/

Zabbio
0

Hull på magen? Är det hull eller är hon  uppblåst?

Vad är det hon inte tål i lucern? Det är det generellt mildaste alternativet.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Gronstedt
0

Om hästen har "hull på magen" och är kantig över rumpan kan du nästan räkna med proteinbrist. Det är muskelbristen upptill som gör att magen ser stor ut, men i själva verket är hela hästen antagligen undermusklad.

Lucern är för det mesta blandat med melass och det är inte något bra alternativ för hästar som inte ska ha mycket kolhydrat. Dessutom innehåller det inte mer protein än ett proteinrikt hö/hösilage. Ge hellre ett riktigt proteintillskott eller ett kraftfoder med lite kolhydrat och mycket protein, som Groov-produkterna.

Zadeira
0

Hur är värdena på höet hon får? Det låter som proteinbrist. Om hon inte kan äta lucern och det är dåligt med protein i höet så ge henne proteinrikt kraftfoder eller tillskott.

Twixxie
0

Hon blir svullen i benen av lucern,vad kan man annars ge? sojaproteiner?

jeanette
0

Vad händer när hon får Lusern ? Det är ganska konstigt en häst inte tål lusern. Många gånger är det inte lusern de reagerar mot utan melassen som dom häller på i vissa lusern sorter. Man kan köpa melassfri lusern.

Twixxie
0

SKrev i övre inlägg,hon blir svullen i benen av lucern ;)

Gronstedt
0

De flesta tillverkare har kraftfoder med lite kolhydrat och mycket protein. Jag ger Kraffts Groov 125 med 125 g smrp per kg. Det finns också rena proteintillskott, som Muskel med 330 g smrp per kg.

Twixxie
0

#12Okej tack :) ska höra lite med gamla ägaren om proteintillskottet men lutar åt muskel,hur mycket brukar det kosta? :)

Gronstedt
0

Tror jag betalat typ 285 SEK för 15 kg, men jag är inte säker.