Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 688 ggr
MinnaA
0

jag blir så upprörd!

var på marknad i Borlänge idag och fick se något som gjorde mig så arg! ser en man på en häst rida runt i parken med händerna långt upp i luften hängandes i hästen mun och så "slår" han hästen med tyglarna, hästen springer med huvudet rakt upp i luften. han sitter heltokigt, långt bak i sadeln med fötterna rakt fram och håller på att ramla av omvartannat. jag står en stund och kollar på men efter några minuter så kan jag inte hålla mig utan går fram och frågar nån som står och filmar vad f*n han håller på med. dom bara stirrar på mig så jag lägger till att han ju inte kan rida för fem öre men dom menade på att han var duktig och att sådär rider man i utlandet (han var utländsk). dom har alltså turridning och lät honom flänga runt sådär på deras 4 åriga tinkersto i säkert 10 minuter. dom blev riktigt otrevliga och menade att jag skulle minsann inte komma och snacka skit. försökte hålla mig lugn och berättade att det är deras ansvar att se till att hästen inte far illa om dom ska ta betalt för att låta folk rida. kände inte riktigt att dom tog åt sig men för mig kändes det bra, om jag inte sagt något så hade jag nog aldrig förlåtit mig själv. hade inge batteri kvar i kameran så jag kunde inte fota, då hade ni fått se hur det såg ut men dom flesta kanske kan tänka sig efter beskrivningen hur det såg ut. synd om hästen iallafall. :/ hade ni gjort lika?

jen
0

det var strongt gjort av dig att säga vad du tyckte. Och det var mindre strongt av desom inte brydde sig Skrikandes

MinnaA
0

tack för det, man blir lite mörkrädd när folk inte byr sig. men det är svårt när det gäller ridning för det finns ju inte "rätt & fel" men så som han red så såg tom mina vänner, som själv aldrig ens tagit i en häst, att det såg tokigt ut.

Snuttan2
0

Jag hade nog inte gjort som du. Dels för att jag inte alltid är så duktig på att stå på mig, men det är heller inte alltid någon idé att säga till någon som ändå inte kommer ta åt sig, utan bara bråka…

Men det beror ju också på hur pass hemskt det hela var, utav hur jag uppfattar det du skriver låter det som rätt vanlig riktig skit-ridning…

Snuttan2
0

Det finns för övrigt rätt och fel, sådant som direkt går ut över hästen och skadar den är väldigt allvarligt fel. Sedan kan man ju disskrutera vad som är en korrekt form och i det långa lopper påverkar hästen negatvit, men där finns det ju tyvärr väldigt många som har underliga teorier (jag anser ju att det finns mkt klara rätt och fel där med, men det gör ju inte alla..)…

Och bara för att man inte säger till betyder det inte att man inte bryr sig eller agerar på något annat sätt, så som att prata med de som håller marknaden eller myndigheterna..

gejsa
0

Det var strongt gjort av dig Minna. Jag hade nog gått och sagt åt han som red. Sedan hade jag ringt till polisen ifall det var väldigt illa. Jag kan inte se på när barn och djur far illa. Då ser jag rött. *ler*

MinnaA
1

#5 det gick inte att prata med honom då han flängde runt som en tok, försökte prata med honom efteråt men han var riktigt dålig på svenska och kunde ingen engelska alls men jag förstod att han ridit i 2 år i sitt hemland. står inte heller ut när någon ger sig på nån som inte kan försvara sig. en gång på Kupolen så var det en 5 årig kille som ramlade i rulltrappan och skar sig på det glas han hade i handen, pappan blev helt tokig och röck i ungen och skrek å höll på. INGEN gjorde nånting! jag var som tur var inte där utan läste en insändare i tidningen som en av åskådarna skickat in, det är så vi gör här i Sverige. vi är de anonymas land. ;)

Milli
0

Jätte starkt gjort! Jag skulle inte våga säga något iaf…

divansson
0

#6 ja, de om pojken har jag hört om, en klasskompis var där då.. hur kan man hålla på sådär? helt sjukt.. både människor och djur är Levande varelser.. :P dom har sin rätt att inte bli illa behandlade.. sjukt

jen
0

#6 det är ju hemskt att det är så!

när jag var till affärn för ett par månader sen så ramlade en tant handlöst i asfalten och slog i huvudet så att det blödde från tinningen. Jag gick fram till henne och ropade efter hjälp.

Vi var nog 4-5 personer som hjälptes åt att "kolla" henne samt ringde efter ambulans och ringde efter hennes dotter.

Nu är det här ett litet samhälle (by), och jag tror att det är annorlunda häromkring att man hjälper folk. Hade det varit i stan vet jag inte om någon alls hade reagerat….