Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 5277 ggr
Rafflan
0

Hur ska jag täcka honom?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nu ska min polle få flytta in i box, dock blir problemet i vinter, han har gått på lösdridft dem senaste 4 åren så jag har inte behövt bry mig om att täcka. Senaste vintern satte han lika mycket päls som russet. Så han sätter rejält med vinterpäls.

Plan:
Nu när han ska stå i box funderar jag på att spårklippa honom.

Förhoppningvis kan han stå utan täcke inne i boxen, ev tunnt fleece täcke.
Fleecefodrat regntäcke i hagen från -8 till -18
200 grams fodrat vintertäcke i hagen från -18 och uppåt.

Vad tror ni om det?

Jag kan verkligen INGET om det här med att täcke hästar, och då jag aldrig haft täcke på honom innan vet jag ju inte vad som behövs så behöver ju en plan :P
Varför han inte ska gå otäckad efter -8 är pga skillnaden mellan stallet och utomhus.

Tusen
0

Din häst kan absolut gå utan täcke fastän den är spårklippt. Både ute och i boxen. Det är vi människor som tror att de fryser. Är din häst dessutom van att gå utan täcke lär den absolut inte frysa vid enbart spårklippning.

Rafflan
0

#1 jag tycker det är fel att klippa bort pälsen (det naturliga skyddet) utan att ersätta med något annat.
Och det blir skillnad för hästen att gå från ett stall med några + grader ut till -15 grader.

Så nej jag sätter inte en häst i ett + gradigt stall och klipper utan att göra nåt för den när den sen ska gå ute i flera minus grader.

Tusen
0

#2 Om du verkligen bara spårklipper kommer du ändå inte kunna täcka det du klippt bort. Alla täcken du lägger på din häst kommer att ligga på de ytor där du har kvar pälsen. Men det är din häst och du gör naturligtvis som du vill. Flört

Du kan ju kolla om din häst fryser?!

Rafflan
1

#3 jo jag kommer kunna se till att den delen på kroppen inte är direkt utsatt för vinden och när det snöar och även hjälpa kroppen att hålla temperaturen.
Och jag vet ju inte heller hur tjock päls han kommer sätta då han kommer stå inne på natten, lite orolig att han kommer "tappa" mycket av vinterpälsen pga det…

Tyvärr har jag ingen möjlighet att ge honom fri tillgång på hö i hagen ditt jag ska flytta honom, annars kunde ju det vart ett alternativ för att hjälpa honom hålla värmen i vinter… därför nåt tunt täcke är min tanke ;)

Jag gör nog hellre så att jag har täcken och ser om han blir för varm, han hade svårt att hålla hullet i vintras när det blev neråt -20 grader, så även om han inte stog och skackade i hagen blev det för mycket kallt för honom och sånt är svårt att märka innan det är "för sent"

Sarah
0

Beror på hur mycket mat den får skulle jag säga. Hästen håller värmen då den äter. Ska du raka den och inte ge den fri tillgång skulle jag sätta täcke på den.

Rafflan
0

#5 om jag kunde skulle jag ge fritillgång, men den möjligheten finns tyvärr inte i nya stallet.

Sarah
0

Då skulle jag absolut sätta varmare täcken på honom.

Rafflan
0

#7 så ett fodrat regntäcke räcker inte? Hur tjockt tycker du jag ska ha?

Sarah
0

Beror ju på typ av häst och sånt. Jag har en unghäst som jag inte täckar alls och ett halvblod som inte sätter speciellt mycket päls. Han blir stel i ryggen om han fryser. Båda går på fri tillgång.

De riktigt kalla dagarna har han ett tjockt innetäcke och vintertäcke. Mindre kalla dagar, innetäcke och regntäcke. Men jag är ju nojjig med sådant efter att jag haft hästar som blivit stela i ryggen då de frusit. Min förra var likadan. Hon blev stel i lederna dessutom. Om du rakar magen kanske en magplatta är ngt. Har sett många hästar som ägarna inte velat täcka som stått och skakat kalla dagar. När de dessutom inte haft mat i hagarna och stått inne skyddade för vind på nätterna har de inte satt ordentlig päls och inte kunnat värma sig med mat.

Vill man inte täcka ordentligt borde man inte raka i mina ögon, spec inte om de inte har foder hela tiden.

Visst att hästar tål kyla, men det betyder inte att de uppskattar att frysa. Jag slänger hellre på ett extra täcke på en häst i träning. Inte för att de är glasdjur utan för att de inte ska gå och spänna sig och få ont i kroppen. Och lite för att jag tycker att det är ganska drygt att skritta fram i 25 minuter kalla dagar ;) hellre att hästen är lite varmare i kroppen, har ett ridtäcke och jag kan skritta fram några minuter mindre.

Sarah
0

Ah, nu såg jag dina tempraturförslag ordentligt ;) sorry. Naken, rakad häst ner till minus 8 utan mat i hagen? Jag skulle tycka att det var allt för kallt för honom. Ett litet regntäcke ner till -18? -18 är skitkallt. Han kommer att frysa.

Rafflan
0

#10 jag funderar som sagt att bara spårklippa och han har gått på lösdrift innan = sätter rejält med vinterpäls.

Därför jag undrar hur jag ska täcka då hans päls lär ju göra sin del i värmandet?

Annars är min ide 150-200 gram när det är mellan -8 till -18
Och 300-400 gram när det är över -18

Dock sa stallägaren att dem tycker jag lika gärna kunde helklippa honom. Jag tänker inte helklippa halsen då jag inte vill ha halstäcke, dock kanske jag gör mer av en filtklippning på kroppen :P

Rafflan
0

Vattenpelare 3000 mm betyder det att täcker står emot regn och slask i vinter?

Rafflan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vattenpelare 3000 mm, betyder det att täcker tål regn och snöslask?

Lägger även in en bild på min idee av hur jag ska klippa så ni förstår bättre.
Blir som en islandshäst klippning på halsen, och lite av en spår/filt klippning på kroppen :)

Sarah
0

#11 Har redan sagt vad jag tycker, andra har säkert andra tankar om det :)

Rafflan
0

#14 okey, ja det lät som om du trodde jag skulle helklippa honom :)

Sånt är är jätte svårt haha, när man liksom ska välja hur man ska göra :P
För vill ju skaffa täcken tidigt innan allt är urplockat liksom :)

Vet du om Vattenpelare 3000 mm betyder att det är regn och slask tätt? :)

Tusen
1

Men varför klippa alls? Är stallet varmt?

Rafflan
0

#16 stallet är litet och fullt med hästar så jag kommer bli varmt, iaf + gradigt.
Och jag vill klippa då jag kan skritta 1 timme efter varje ridtur men han kommer fortfarande vara blöt. och när det är riktigt kallt blir svetten till is typ direkt när vi börjar skritta. Rider han ganska hårt oavsett väder, och har inte tillgång tillridhus (aldrig haft det)

Men känns inte bra när pollen har frost/is i pälsen när vi kommer tillbaka till stallet…

Sarah
0

Om han blir så svettig, skulle jag nog helklippa och täcka ordentligt. Dålig på vattenpelare tyvärr.

Linnea
0

Man ska inte glömma att pälsen är superbra på att leda bort svett. Är bara pälsen svettig men inte huden så gör det inget. Du kan ju annars ha svettäcke på efter ridning så slipper du skritta av i evigheter, såvida han inte blir så varm att han inte orkar jobba men den risken är störst i ridhus som du ju inte hade ändå. Min har mycket päls och ska ev klippas i vinter för första gången. Spårklippning då. Han får ha på regntäcke riktigt blöta/blåsiga dagar då vilket han inte haft innan. Vet inte var du bor men här i skåne har vi ju ofta fuktiga vintrar. När det däremot går ner mot -10 eller mer blir det torrare och kylan är inte lika kylig. Jag har hellre -15 och vindstilla som det oftast är här vid dom temperaturerna än -5 och snålblåst. Alltså, är luften hyffsat torr så behövs det oftast inte mer täcken, inte här iaf. Annat om det bli -30. Pälsen isolerar oerhört bra.

Skynda långsamt så går det fortare.

Rafflan
0

#19 svetten går ju från huden ut i pälsen = blir pälsen blött är ju huden blött först?

Ja men klipper jag bort delar av pälsen måste ju kroppen jobba mer för att hålla det varmt, och då han inte kommer få fri tillgång på hö det ju bli jobbigt för honom, därför jag vill täcke honom så det inte behöver ta allt för mycket från kroppen.

Om jag hade helklippt honom hade det inte vart något snack om att ha täcke, varför kan man ha dem utan täcke fast dem är halvklippta?

Tusen
0

#20 Klart du kan ha honom utan täcke om han inte är helklippt. Det är ju det jag sagt hela tiden.Flört

Värmen från de oklippta delarna sprider sig till de klippta. Och om du inte har hals och magplatta på dina täcken så gör täcket ändå ingen större nytta (om man nu tänker på värmen enbart)

Rafflan
0

#21 jo men som du ser på bilden kommer han även klippas lite på sidan, det är inte bara halsen eller så som ska klippas, han kommer nästan bli halvklippt

Och varför är en halvklippt häst mer okey att ha otäckad än en helklippt är det jag inte förstår? :P

Tusen
0

#22 Precis som jag skriver ovanför så sprider sig värmen från de oklippta områdena till de klippta. En helklippt häst har ju ingen päls alls på kroppen som värmer.

Om en helklippt häst har täcke på sig sprider sig värmen från täcket till de delar som inte har täcke på sig. T.ex. är det många helklippta hästar som går utan hals och magtäcke utan att frysa.  En halvklippt häst har ju pälsen kvar på nästan exakt samma ställen som ett täcke.

Men i ditt första inlägg skrev du att du skulle spårklippa och då anser jag fortfarande att normal täckning inte gör någon nytta.

Men naturligtvis är det okej att ha täcke på en halvklippt. Sen hoppas jag att du är snabb med att ta av täcket då solen börjar värma, för det kan bli riktigt svettigt under ett vintertäcke en solig vår-vinterdag. Skrattande

Rafflan
0

Bild på hur jag ska klippa.

Det är en spårklippning, dock 2 små ändringar, smalare klippt på halsen (islandshäst klippning) och klippt vid virveln bak pga att han svettas där(filtklippning)
Men som du ser klipps dem ändå en bra bit upp på sidorna, och jag kan inte klippa min häst sådär och ställa ut honom i hagen vid -15 utan täcke med gott samvete :/

Tusen
0

#24 Men lägg då täcke. FlörtGlad

Rafflan
0

#25 ja men det var för att veta vilket täcke jag ska ha som jag skapade denna tråden :P

Fodrat regntäcke mellan -8 till -18
Och sen 200 grams vintertäcke

eller

200 grams vintertäcke mellan -8 till -18
och sen 400 grams vintertäcke :P

Och nu undrar jag även hur jag vet att täckerna är regn/slask tätta? :P
Är dem vattentäta om det står Vattenpelare 3000 mm?

[penelopa]
0

#26 Vilken ras är han?
Är det en tåligare grövre häst hade jag kört första alternativet,
är det ett fruset fbl hade jag kört det andra tjockare alternativet.

Rafflan
0

#27 litet vbl, normalbyggd som äter dåligt med hö, ska försöka få honom att äta iaf 2-3 kg hö till lunch ute i hagen under vintern :)

[penelopa]
0

#28 Då hade jag kört med det tjockare täckes alternativet.
En del vbl är ju lite mer frusna än kbl hästar, och om den dessutom inte äter bra, så kan den nog mkt väl behöva lite värme från täcken.

Rafflan
0

#29 haha ja, riktigt svårt att välja när han inte gått så innan :P

Funderar på att skaffa fodrat regntäcke
100 eller 200 gram vintertäcke och
300 eller 400 gram vintertäcke

med dem borde han väl klara sig :P

Linnea
0

#20 Om du sitter och rider och hästen blir svettig så skrittar du av en stund. Om du efter det känner på hästen och den inte längr är svettig på huden så lär den inte behöva täcke även om pälsen är väldit blöt, det försvinner ganska snabbt från pälsen. Om huden däremot är blöt väldigt länge kan du ju lägga på ett svettäcke först och främst som andas mycket. Lägger du på ett regntäcke och sen släpper ut hästen igen tar det mycket längre tid innan han är torr.

Måste du klippa så pass mycket som i #24? Känner ju inte din häst men om jag klipper min så blir det smalare på halsen än på din bild och inte lika långt upp på sidorna. Annars finns det ju täcken med halstäcke om det är dom klippta ställena du vill skydda. Tyvärr blir det ju så att dom lippta områdena blir lagom varma medan de oklippta områdena lätt blir för varma (vilket sprider sig till resten av kroppen) för att såna täcken är ofta väldigt tjocka.

Regntäcke med fleecefoder tror jag räcer. Du kan ju ha ett extra fleece- eller ulltäcke som du kan lägga under det andra om det blir riktigt kallt. Det täcket kan du ju också ha som svettäcke.

Rafflan
0

#31 jo, han rids väldigt hårt och svettas väldigt mycket, fått mess rida tidigare år pga att han inte ska bli så svettig vilket resulterat i en överenergisk häst…

Men hur bra är det när dem har hela halsen full i frost efter 5 min skritt igentligen? för frosen går ju ända ner till huden då pälsen är blöt ända ditt, så såfort vi tar en skritt paus blir hästen kall i huden, kanske inte så bra…

Jag vill helst spara pälsen på halsen istället för att sätta halstäcke :P

Vilket täcke är bäst som svetttäcke, fleece eller ull? :)

Linnea
0

Du kan ju börja klippningen halvvägs ner på halsen eller så.

Ett ulltäcke är dyrare men det värmer även när det är blött, vilket ett fleece inte gör.

Var svettas han? Överallt eller väldigt mycket på vissa ställen? Svettas han överallt så är det nog bättre att klippa mer och täcka istället.

Tusen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Frost i pälsen betyder att värme och fukt har lämnat skinnet och frost i pälsen betyder INTE att hästen fryser. Stoppa in fingrarna  pälsen så ska du se. Det är jättevarmt närmast huden (och torrt) Glad

Jag förstår din oro men pröva dig fram. Ta ett mindre tjockt täcke och lägg fleecetäcken under om du tycker det blir för kallt för din häst. Fler lager värmer bättre en få, du vet. Det gäller även för hästar. Flört

Rafflan
0

#33 svettas mest längst ner på halsen, vid bogen, virveln vid bakbenen och mellan bakbenen, även där utrusningen sitter och vid öronen :)

Då kör vi på ull som svetttäcke då :)

#34 ja om frosten i pälsen bildas pga utandningsluften eller pga värmen från kroppen möter kylan i toppen av pälsen så blir det som på din bild.
Men om du häller ett spann med vatten på en fläck på den där hästen så den blir blö in till huden ska du se att frosten går in till huden pga att det våta fryser och det är våt intill huden…

Våra såg också ut sådär förra året, min hade så främst i huvudet pga utandningsluften, så jätte kul ut :)

Tusen
0

Fast då blir det inte frost utan istappar i så fall. Flört

Fast har du tänkt på hur isbjörnar gör. De simmmar i iskallt vatten och går sedan upp på land i ett ännu kallare klimat. Nu säger jag inte att hästar är som isbjörnar men faktum är att även blöta pälsar värmer. Ull (från fåren) värmer även fast det är blött. Det är så himla lätt att tänka på hur man själv skulle reagera men vi har ju faktiskt ingen päls.Tungan ute

Ulltäcke är bra! Det kan man som sagt ha kvar på även om det är blött. det värmer lika bra för det.

Rafflan
0

#36 då kommer nog mitt ulltäcke användas så fort hästen e svettig eller blöt typ ;)

Ang pälsen, isbjörnar har ett TJOCKT lager fett som isolerar dem från kylan, därför dem klarar det iskalla vattnet. Medans vi oftast håller våra hästar i bra form = ingen isolering = kallt ;)

Rafflan
0

#36 då kommer nog mitt ulltäcke användas så fort hästen e svettig eller blöt typ ;)

examynia
0

#26 betyder inte typ 3000mm vattenpelare att  täcket tål 3000mm regn innan de går igenom täcket.. under samma regnväder alltså…

Linnea
0

#39 Jo ungefär så är det. Det är nåt med vattentryck. Ju högre tal, ju mer vattentätt.

Rafflan
0

Jag har läst mig till att 2000 ska vara det minsta för att det ska kallas vatten tätt, dock hittar jag typ ingen över 3000, så frågan är ju om 3000 är det bästa då :)

examynia
0

#41 jag har åxå bara hittat 3000 tror jag så jag vet inte-- finns säkert nåt mer täcke som har mer men kanske är mer sällsynt:P

Rafflan
0

#42 eller kostar typ 4 000:- och sen biter hagkompisen sönder det (a)

Jag har nu (tror jag) äntligen bestämt mig

Fodrat regntäcke till -5
Sen 100 grams täcke till -15
Sen 300 grams täcke -16 och uppåt

Alla täckerna har 3000 i vattenpelare
tror ni fodringen räcker för att hålla kylan borta?

Ska prova täcka honom tidigt i hopp om att han inte sätter så mycket vinterpäls, men 300 gram borde väl räcka även om han inte har tjock vinterpäls under?