Hö i transport
Funderar lite på hur andra gör när de transporterar sina hästar..
Ger ni hö under transporteringen?
I så fall.. Hur ger ni det? Hönät?
Ger ni under kortare transporter eller bara längre? Hur långa räknar ni som längre?
Lite nyfiken. :)

Aldrig hö i transporten
Vi ger alltid hö i transporten. Antingen i en IKEA kasse som spänns upp eller ett speciellt höbord för transporter. Beror på vilken transport vi använder.
Jag vet att vissa säger att hästar kan få foderstrupsförstoppning av att äta i transporten. Våra har som sagt alltid fått hö men är å andra sidan inte särskillt glupska av sig. Tycker det blir så mycket lugnare resor då de har något att tugga på.Är inte särskillt orolig för att de ska sätta i halsen.
Kort resa räknar jag väl inom stan där vi bor. Lång resa räknar jag väl då vi åker till en annan ort. Riktigt lång resa räknar jag då vi åker 40 mil eller mer enkel resa.
Ska åka lite längre snart och funderar lite på hur vi ska göra, resorna blir på drygt 10-12 mil.
Gett i hönät innan, men det åt han nog inte av, men då åkte vi bara 5-6 mil. En kortresa fick han i ikeakasse, men den välte han ut så höt tillslut hamnade under honom, så det gör vi inte om.
Han står lugnt i transporten, men är orolig för att han ska få tråkigt och bli stressad av den orsaken, därav fundeingen om hö.
Alltid hö, från korta resor 1-2 mil till lite längre 6-7 mil till långa över 10 mil.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

#3 mina står så lungt och halvsover i transporten inte behöver dom hö för att vara lungna, dom behöver en bra förare av transporten.
Mjuk körning är AoO för att få hästen att trivas, mina vill också kunna se ut genom det lilla fönstret fram och skulle jag täcka det med hö så ser dom inte något.
#5 Våra kan inte se ut i vilket fall. Fönstret sitter för högt.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har aldrig hö i transporten, inte under färd iaf. Har åkt resor på ca 8-10 mil utan några problem. Men min häst står väldigt lugnt i transporten, (första gången jag körde honom var jag tvungen att stanna när vi kommit av grusvägen för att se om han levde, för det hördes/kändes ingenting).
Däremot har jag alltid hö med mig att ge när vi kommit fram, för då kan han få lite långtråkigt.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
jag ger inte hö i transporten.. men tar med mig å ger när man typ kommit fram osv..
inget hö i transporten..

Har hö i transporten. Vi brukar inte åka så långt, som längst 10 mil.
Vi har ett hösegel som vi lägger hö i.
kissmekate.blogg.se
Ska de bara åka en kortare vända (under 10 mil typ) så brukar jag inte ge hö, men åker vi längre vändor så brukar jag faktiskt göra det. Det ska dock tilläggas att alla våra hästar är väldigt förtjusta i färskt vatten så när vi stannar till på någon mack bara så brukar alla dricka mer än tillräckligt. Så jag är i.af inte orolig för foderstrupsförstoppning.
Hästarna står för visso lungt i transporten, men vi ger mat dels för att de inte ska behöva stå hungriga när vi åker 30 mil enkel resa, och dels för att dom har något att pyssla med, särskillt om de åker själva =)
Jag kör stenhårt på ikeakassar, eller en höpåse med ett stort hål i om de måste stå uppbunda vid sidan (om de åker hingst + hingst t.ex). Vad som helst utom de "traditionella" hönäten bara, som de kan fastna med benen i!
Jag förstår faktiskt inte varför det är sådan hysteri över foderstupsförstoppningen när man åker transport… Jag menar de får det inte lättare där än någon annan stans. Men vet man med sig att man har en häst som är dålig på att dricka så är det givetvis en annan femma, men då brukar lite melassvatten eller liknande göra susen!
Jag vill i.af inte ha hungriga otåliga hästar när man kommer fram till tävlings/utställningsplattsen.
Hakuna matata!

#11 det är ät höjde som inte är bra hästar ska äta från marken.
#11 Håller med!
#12 Så himla högt sätter man inte kassarna. De sitter inte högre än höhäckar.
Har småmaskigt hönät som han är van att äta ur, men kanske blir lite mycket dragande..
Hur sätter ni upp kassar/hönät för att de ska sitta säkert?
Framför allt ikeakassar, hur man sätter dom så inte höt åker ur.

#13 jag kommer inte ha hö i transporten ändå 
Fast det är inte foderstrupsförstoppning som de flesta är rädda för, utan transportsjuka, vilket orsakas av dålig luft, dålig ventilation osv. Har man ett dammigt hö kan man alltså få en sämre luft.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
#12 Fast att hästen äter i boghöjd (eller ja i samma höjd som bommen) ett par gånger om året skadar knappast 
#14 Vi hänger våra på sprintarna till bommen som man kan höja/sänka med. Vi fyller kassen bara, och hänger i handtagen på varsin sida.
Har du en häst som kraffsar mycket kan du kanske göra ett litet hål på ena långsidan på kassen och knyta med balsnöre i bommen så att den inte kan "tippa bakåt" och hästen ev få in ett ben från det hållet.
Men är man orolig för sådant annars så är ju hösegel perfekt!
#16 Transportsjuka orsakas inte av damm, utan den höga luftfuktigheten + stessen att åka transport som sänker imunförsvaret, och att hästarna ofta står uppbundna så att de inte kan hosta upp ordentligt. Den fuktiga och oftast varma luften resulterar i att bakterier växer betydligt snabbare, och när hästen har sämre imunförsvar och inte kan hosta upp slemmet/vätskan så blir det värre. Sedan kan ju hästen ofta dricka dåligt vilket sänker imunförsvaret yttligare.
Dammet gör det givetvis inte bättre, men det går lätt att avhjälpa genom att blötlägga höet innan man åker, eller ännu hellre ge silage om man kan (både för damm och vätska). Dessutom står hästen oftast på spån eller halm i transporten som även det innehåller mängder av damm, så i det syfter bör man isf åka helt utan.
Viktigast är att aldrig stänga igen ventilationen oavsett hur kallt det är. Det är bättre att ha ventilationen öppen och slänga på ett täcke om hästen fryser.
På sommaren åker vi alltid med fönsterna och bakluckan på glänt. På vintern är alltid bakluckan på glänt och ventilationen i taket öppen (fönster stängda) + att man gärna kan stanna med någon timmes mellanrum och öppna upp transporten helt (dörren fram och överdelen på bakluckan), så att det kommer in ny luft i transporten. Men man åker ju faktiskt sällan längre sträckor på vintern, så själv tycker jag inte det är något större problem när man väl gör det.
Men som sagt… Det är inte höet som kommer vara boven till transportsjukan.
Om transportsjuka: http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Hast/Luftvagssjukdomar/Transportsjuka/
Hakuna matata!