Vad är det med honom?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej!
Min häst(valack,11 år korsning med new forest och shagyaarab) är lite svår att hantera ibland. Ena dagen(nästan alltid när det är varmt) vägrar han gå till skogen/paddocken där jag ska rida, han bara fryser fast och rör sig inte - isf bakåt… Har provat allt och det enda som funkar är att jag rider dit jag ska, då går han fast lite tveksamt… Andra dagen(när det är kallt och lite blåsigt) är han helt tvärtom, han småtravar, kastar med huvudet och går knappt att hålla… Har haft en hästkunnig här som tittade igenom honom om han hade ont eller nått men hittade inget och all utrustning sitter bra. När jag väl rider går de för det mesta rätt bra men idag var det så mycket runt paddocken + att han var lite överpigg(inte riden på en vecka) att han kastade så vilt med huvudet att de knappt gick att hålla honom. Då jag känner honom väldigt väl blir jag inte rädd längre utan håller mig lugn men de hjälper inte…
Vad ska jag göra för att han ska uppföra sig, gå lugnt till paddocken och skärpa sig? Ibland funkar de perfekt!
För det första så är ju araber (både shagya och arabiska fullblod mfl) kända för att vara "eldiga". Så det skulle ju dels kunna vara något sådant som hänger fast ifrån hans gener?
Sedan så låter det som att han är rädd, då du försöker få in honom i skogen. Kanske är någon lukt som gör honom rädd, och när det blåser så känner han den inte. Eller liknande?
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Jo rasen spelar helt säkert in! Men jag tror att han påverkas otroligt mycket av vädret med, när de är varmt så orkar han inte - han vägrar gå. När de är kallare så blir han sig själv : väldigt pigg! De har jag inget emot men jag vill gärna ha tips på hur han ska skärpa sig lite…:)
Han verkar för det mesta inte rädd men idag var han de pga en traktor som väsnades, nån i skogen som sköt och jag tror att han luktade nått också…
Öka på era markträningar, göra dem svårare om ni redan kan de 7 lekarna så är det ju bara att ni gör dem ännu svårare. Det kommer antagligen att öka på ert samarbete, sedan låter det som att han är klok som en arab. DVS varför springa runt i solen o slita när man kan ta en härlig tur i skogen i stället ;)
#3. Ja jag får göra det! Blir nog först lite sån träning nästa gång och sen en tur i skogen ;)
Nån annan som har tips kanske?:)
Kolla över foderstaten, den kan röra till det ibland :P
Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!