Underviktig häst på lösdrift
(lång text)
Hallå! Jag har en fjordpojke på 4 år, har tidigare stått på box men vantrivs (kastar sig på boxdörren, ställer sig osv, vill UT), och därför flyttade vi till lösdrift i mars där båda trivs super, en helt annan häst.
Till skillnad från många andra fjordingar har han svårt att hålla hullet. Nu tycker jag han är lagom, och då har han gått på kraftigt bete i 2 månader, först 5 veckor helvila, sedan lätt motion plus kraftfoder. Sålänge det finns bete kommer han hålla sig såhär, men problemet blir när vi flyttar tillbaka dom till lösdriftshagen.
Cero vägde 330kg när jag köpte honom. Jag fick upp honom till närmare 400kg i vintras och då var han jättefin, men då stog han i box, med analyserat perfekt foder för unghäst (kvot 7-8). Om man räknar ut vad han skulle behöva skulle han med det höet ha 7kg, han gick på 10kg. När jag under en kort period var tvungen att använda ett annat hö med mkt dålig kvot gick han ner i vikt, då använde jag Krafft Muskel och det gjorde underverk, fin i hullet igen.
På lösdriften fodras hästarna 3 ggr per dag. Det går ca 20 islandshästar där, 8 shettisar samt min fjording. Alla i fint hull, utom min. Då går ändå nästintill alla hästar på ridskola, många dubbelpass, vilket innebär hårt arbete. Ändå är hullet bra, nästan överhull på vissa.
När Cero flyttade hit sjönk han till 340kg. Nu 380kg ungefär (bild ca 3 veckor gammal, han vägde runt 370kg då). Hur gör jag i vinter? Man känner och ser revben, han faller ur totalt och tappar både muskler och hull, blir insjunken. Funkar inte lösdriften måste jag ju mer eller mindre försöka få en boxplats (finns 6 boxplatser i stallet, men alla brukar vara upptagna) så han iallafall får äta ordentligt nattetid, men det blir uppror från hans sida om han måste stå inne och då är risken att de inte vill ha honom inne, om han förstör boxen. Jag provade även med att ta in honom ett par timmar per dag, ge lucern + hösilage men han ville bara ut och tittade knappt åt maten. Tyvärr är inte hösilaget analyserat, är nog svårt också då ägaren till ridskolan köper från olika skördar och fält hela tiden, och vad jag förstått även olika bönder.
Självklart vill jag komma så billigt undan så möjligt. Betfor och havre ingår i stallhyran. Just nu äter han förutom betet:
1 liter uppblött betfor
0.5kg havre
5dl soja (= max)
1 dl mineraler
1dl nypon för ledernas skull
Jag vill egentligen fodra med Krafft Muskel, men jag räknar med att det kommer kosta (tyvärr) 600kr i månader enbart i kraftfoder och det har jag inte råd med.
Om det var eran häst, hur skulle ni lösa det?
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag hade försökt hitta en lösdrift där hästarna har fri tillgång på foder.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Inte ett alternativ. Det är den enda lösdriften inom en radie på säkert 3 mil.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Det är alltså 29 hästar i samma hage? Får han komma fram till fodret ordentligt? Blir han stressad så är det inte säkert att han går upp oavsätt mat mängd.
Jag skulle bytt stall till ett med färre hästar i hagen.
Vad har du för lusern?
Betfor och havre tillför inget i det här läget. Det kan till och med vara så att de gör saken värre genom att göra honom "het" till lynnet så att han blir rastlös och stressad.
600 SEK Krafft Muskel blir ungefär 30 kg. Skulle du ge 1 kg Muskel om dagen? Det låter bisarrt mycket, det blir väl 330 g smrp per dag? Rimligare för en pålle i hans storlek är Groov 125 som kraftfoder. Min extremt svårfödda 650-kiloshäst får 2,5 kg Groov 125 när hon arbetar fullt, och fullt för henne är 1-2 timmars dressyrträning per dag, för en 400 kg häst i måttligt arbete borde 1 kg per dag räcka långt. Grov 125 kostar (sist jag köpte) 211 SEK för 25 kg. En påse skulle i stort sett kunna räcka en månad.
Hur gör ni när de får kraftfoder, är det i en avskild plats medan ni borstar eller så? Ge i så fall grovfoder samtidigt, så att han har något att äta hela tiden.
Prova gärna att ge något probiotikum som kan stötta tarmfloran. Det kan vara så att han kommer att ta upp näring bättre.

Problemet när djur tappar hull är nästan alltid brist på energi. Protein brukar de få tillräckligt. Jag skulle ge 5dl kli/dag och se om det blir nån skillnad. Minska även lite på sojan.
Min russhingst är jättesvår att hålla i hull. Jag gjorde som alla andra och öste i protein samt fri tillgång på bra hö, han åt 18kg hö/dygn. Men det räckte inte. Tog upp problemet som av en händelse med en gammal ko-bonde. Han sa att magra kor har energibrist.
Jag började kolla runt efter ett foder med långsam energi och kom fram till att vetekli var bäst. Kan inte ge mer havre då blir han för pigg. På 2v med kli märkte jag skillnaden. Då började jag ändå långsamt med 1dl/dag och ökade sedan med 1dl i veckan. Efter det äter han 8kg hö/dag och 5dl müsli utöver de 5dl kli han får.
#5: Det där är sant om man med hull menar kroppsfett, men de flesta som säger att hästen har dåligt hull menar att den som TS häst är kantig och tunn. Och det beror på att den inte har muskler och brist på muskler beror på brist på protein. Var har du fått det från att de flesta hästar får tillräckligt med protein? Alldeles för många hästar ser ut som kinesiska pagoder över rumpan … Kor är en helt anna sak än hästar, det är ingen som begär att en ko ska ha en väl utveckad överlinje
.

Det är just överlinjen och över revbenen man märker skillnaden av kli. Man slipper åka sågbock
Utan fett kan hästen inte sätta muskler.
Utan protein kan hästen inte sätta muskler, fett ger energi som gör att den kan använda proteinet på rätt sätt, så båda behövs. Men utan protein i fodret hjälper det inte hur mycket energi du trycker i.
#3 Just nu 31 hästar. Ja, han äter, det delas ut minst lika många högar som hästar (vi kör ut med fyrhjuling och det är alltså lätt att fördela). Byta stall är som sagt inte ett alternativ då det inte finns några andra lösdrifter i närheten. Jag har gett Kraffts Lucern.
#4 Han är varken rastlös eller stressad, snarare väldigt lugn. Precis som du säger är det 330 g smbrp per dag. En häst i hans storlek, ålder, arbete och förutsättningar behöver ca 450g smbrp per dag. Jag räknar med att fodret innehåller i princip ingenting, säg 20 g smbrp/kg, och han får i sig 6 kg under en dag ungefär. Alltså är det absolut inga problem. Överskott av protein omvandlas dessutom till fett, och skulle han bli fet kan jag ju enkelt ta ner mängden, ellerhur? Det är ingen chans att han blir fet, han har aldrig varit det.
1kg Groov 125 är alltså 125g smbrp. Som mest fick Cero 1,5kg Lucern = närmare 160g smbrp, då var han fortfarande kantig och undernärd.
Kraftfoder får de efter ridning, antingen uppbundna vid våran uppbindningsstock, eller i en box. Det spelar ingen roll om jag ger honom hö, när han är klar med hinken börjar han peta i gräset, och när det inte finns något gräs på marken dvs övrig tid av året, så står han och drar runt höet med frambenet och krafsar tills jag släpper ut honom i hagen.
Bild från i våras, då han åt 1,5kg lucern/dag..
Vad är det för ålder på han? Är tänderna fräscha?
Har du tagit träckprov?
Jag tyckte inte det lät som en otroligt lugn häst som inte kan stå i en box och äta ett par timmar utan att kasta sig mot dörren och resa sig. Och 6 kg grovfoder låter väldigt lite, det blir knappt mer än 2-3 timmars ättid - varför äter han inte längre om han är inte är rastlös?
Varför antar du att grovfodret inte innehåller protein? Har du fått det analyserat?
Han är 4 år, perfekta tänder enligt tandläkaren och träckprov tagit + avmaskad.
Han är inte stressad på något sätt när han kastar sig mot dörren, han ska bara ut helt enkelt. Envis kan man säga. Lutar sig mot dörren, lägger all tyngd på den, sparkar med frambenen.. Lugn är han ändå!
Anledningen till att han inte äter mer är att maten tar slut, 2 timmar efter fodring är maten slut ungefär. På den tiden har han fått i sig ungefär 2kg, mer än så får han inte i sig på den tiden. Så 6 timmars ättid. Jag antar det eftersom att han inte fallit ur såhär när han haft bra med protein i höet.
Det höet han gått bäst på är 60-70 smbrp/kg foder. Då såg han bra ut. Det minsta jag vet om att han fått i sig är 28 smbrp/kg foder. Då fick han ½ kg Krafft Muskel. Därav måste det här fodret ha ännu mindre.
Jag skulle om jag var du testa kvarnbyfoders lusern. Det har 150 smrp och kostar nånstans runt 200 för 25 kg.
:) Lisa
Oj! Pållarna jag känner knör utan vidare i sig 2 kg hö eller 3 kg hösilage på en timme lite drygt … Men kan du inte ge honom fri tillgång på grovfoder och inte vill använda något annat kraftfoder än Muskel, så är det inte mycket att göra.
#13 Jag har frågat runt efter det men tyvärr har min foderleverantör inte det inne..
#14 Jo det är just därför jag skapat tråden, för att jag vill ha något annat än Muskel, billigt men proteinrikt!

10kg hö på lösdrift tycker jag låter väldigt lite med tanke på att de ska kunna hålla värmen oxå. Mina shettisar petar i sig minst 10kg/dag på lösdrift, araben på ca 400kg käkar närmare 20kg

#16 snygg 
Om han är fyra nu så har han vuxitfärdigt och kommer bredda sig, många unghästar är lite taniga underuppväxten.
Jag skulle testa med lösdrift och sen kopletera med vetekli (blöt) blandad med lusern eventuellt med lite betfor också så det blir smakligare, det har jag lyckats få en stressit och magert varmblod att gå upp i vikt på.
Går det att ordna en liten egen hage nära dom andra så han kan se dom men få äta ifred någon/några timmar när det är höfritt i lösdriftet?
#17 10 kg hö vad var han fick när han stog på box. Nu på lösdrift petar han endast i sig 6kg hösilage, vilket är i princip ingenting.
#18 Lusern vill han knappt titta åt, petar lite i det och sen lämnar han minst hälften om jag ger 1-1.5 kg. Vi har en "förhage" som går runt paddock och ovalbanan som han fick gå i i början, men av någon anledning släppte dom honom i den stora sen igen. Jag ska försöka fixa så att han kan få stå där igen, men problemet är att det kommer vara jag som flyttar honom då och det blir svårt att hinna med.. Fodring ca kl 7, 13 och 7 igen, så i så fall hoppas jag att han kan få stå där under natten med rejält med mat. Det allra bästa vore om jag kan lyckas få honom att stå lugn i box, men eftersom deras tider inte passar mig eller Cero (utsläpp ca 9, insläpp ca 16), så vill jag i så fall själv ta in honom vid ca 22, men jag tycker ändå det blir för många timmar inne..
Ingen som har en liten hästgård med lagom mycket mark + lösdrift och mindre hus i Östergötland som uthyres? :D
Jag funderar förövrigt på att prova Krafft Pluss Protein. 220g smbrp/kg.

#18 när bella (varmblodet) fick lusern/vetekli/betfor då fick hon allt blött, vi gav lusernpelets och det såg ut som grismat men hästen älskade det
hon skulle aldrig petat i sig srå varianten, det hade hon inte tid med.
6 kg hösilage är ju ingenting, precis som du skriver. Du har inte möjlighet att ge grovfoder under tiden som du borstar och gör i ordning? Så han får mer ättid?
Varför får han inte i sig mer än 6kg/dygn? Är det för att dom andra hästarna äter fortare eller är det för att ni ger för lite mat? Eller kanske en kombination? Tycker det låter väldigt mkt med 31 hästar på en lösdrift. Hur stor ligghall har ni då? Hur stor hage har ni?
Det finns inte möjlighet att bygga en ligghall till och dela upp dom? Om nu hagen är tillräckligt stor så kanske man kan dela på den och bygga en ligghall till, en mindre där bara några av hästarna får gå.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Har du testat med lite melass? Att hälla ovanpå lusernen får de flesta kinkiga att gå bananas :P
:) Lisa
#20 Det är lucernpellets vi har haft :)
#21 Han äter inte då, utan står bara och skrapar runt i maten med framhovarna.
#22 - Han äter väldigt långsamt. Det är som sagt 31 hästar, 25 nattetid då några står inne och alltså bara äter lunch ute. Jag har tyvärr inga mått på ligghall eller hage men det är utan tvekan tillräckligt stort!
Jag står bara inackorderad, dvs omöjligt för min del att få dom att bygga en till ligghall.
#23 Det är melass i lucernet redan, och det spelar ingen roll vad jag blandar det med, han äter, men tröttnar väldigt fort, tar några tuggor och går sen iväg.
--
Det är alltså att han äter långsamt, ungefär lika långsamt som shettisarna gör. Men för shettisarna räcker det ju med 6kg hösilage.
#24 Fast det är väl lite tråkig inställning att säga att det är omöjligt bara för att man står inackorderad? Jag menar, man måst eju försöka att göra tillvaron för sin häst så bra osm möjligt. Jag skulle inte ge mig i denna frågan, även om jag en gång frågat och fått ett nej. En ligghall behöver inte vara så speciell, det räcker egentligen med ett presänings skjul. Eller om ni kanske kan stänga av en del av den befintliga ligghallen, sätta upp ett temporärt staket så hagen delas av i två och att staketet går en bit in i ligghallen så även dom kommer åt den del av skyddet.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Så lite grovfoder är inte bra, det kan ge honom allvarliga magproblem. Prova med probiotika en tid och se om det blir skillnad på hur mycket han äter.
Det är just därför jag funderar på om det är värt att stalla in honom. Men då får jag räkna med sena kvällar och troligare en mindre livsglad häst. I så fall blir det frukost inne vid 7, utsläpp 9, lunch 13, kvällsmat 19, jag tar in honom vid 21-22 (vill inte att han ska stå inne 16-9,) och fodrar ett extra mål. Nackdelen - Vi har 5 "inneboxar" och 1 utebox. För att de andra inte ska bli störda av att han får extra mat kvällstid så skulle han få stå i uteboxen. Den ligger vägg i vägg med stallet, men dörrarna är stängda på natten och därför kommer han inte se några andra hästar vilket jag tycker är grymt mot honom.
Fast inte störs de andra hästarna av att han kommer in vid 21 tiden om du har maten i boxen redan? Får stall-hästarna sitt natt foder kl 19?
De andra får kvällsfoder kl 19 som sagt, hästarna blir överlag väldigt stissiga om någon annan får mat, det är fullt liv i stallet vid kvällsfodring för att alla vill ha först. Om de skulle höra att Cero fick mat senare skulle det börja sparkas med frambenen, gnäggas och bli ett jäkla liv där inne…
Eftersom det finns en hingst i stallet så blir han orolig om någon kommer in sent, ja om någon öht kommer in i stallet. Därför skulle jag få ha stängda dörrar till uteboxarna om jag skulle ta in honom senare och fodra.
Jag har räknat lite på hur mycket han åt förra vintern.. Han fick 10kg hö med 58g smbrp och 8 MJ. Det innebär alltså 580 g smbrp och 80 MJ, vilket är ungefär vad ett svårfött fullblod behöver äta. Då var han lagom i hull.
Om man inte har analys så ger man lusern det första man gör, och lusern kan du ge så mycket han vill ha och så mycket din plånbok orkar med. För lusern är dyrt per kg. Ös på med det om du har råd. Sen passar ju inte alltid lösdrift till alla hästar. Får din häst äta i fred ? Blir han bortjagad ? Passar flocken i hop ?
Som jag skrivit i tråden, han ratar lucern. Jag lägger upp 1-1,5kg, han tröttnar efter ett halvkilo. Han får äta i fred, trivs i flocken, men äter väldigt långsamt.

#31 det är väldigt mycket kasium i lusern så jag skulle inte bara ösa på till hsäten för stämmer inte kalsium fosfor kvoten så är det absolut inte bra (vetekli inehåller fosfor och även det protein) kvoten brukar därför bli bätre om hästen får vetekli också.*
#32 * det kan vara orsaken att din häst slutar äta lusern, den känner att kvoten blir fel, jag skulle pröva med vetekli (blött) också så du får en bättre kvot.

#24 Min häst vägrade äta lucernpellets, fick blanda i betfor för att få honom att äta.
Men lucernhack älskade han, så pröva ( om du inte har).
kissmekate.blogg.se
#34 - Jag har inte prövat av den anledningen att det är väldigt dyrt här, och om han inte äter lucern i pelletsform eller vanlgt hö eller hösilage när han står inne och bara vill ut, så tror jag inte att han vill ha lucernhack heller..
Precis pratat med stallägaren, förhoppningsvis kan han + en häst till få gå i förhagen med så gott som fri tillgång under hösten/vintern, men det är långt ifrån säkert.

#35 "Precis pratat med stallägaren, förhoppningsvis kan han + en häst till få gå i förhagen med så gott som fri tillgång under hösten/vintern, men det är långt ifrån säkert."
Låter som en perfekt lösning