Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 877 ggr
Matilda
0

Ta hand om sig själv...

Vi pratade idag på skolan om hur hästägare lägger ner en förmögenhet på sina älsklingar och gör allt för att de ska må bra. Tar ut massörer, veterinärer mm för att kolla att allt är bra…Men att vi många gånger glömmer bort oss själv. Det är ju vi som påverkar hästen när vi rider och har är då ryttaren tex är sne, stel mm blir ju detta en belastning för hästen, precis som att en ryttare som inte orkar (rent konditions och muskelmässigt) rida blir en större belastning. Mår vi även dåligt psykiskt märker de ju också av det…Så för att ta ännu ett steg mot hästens bästa borde vi ju också ta hand om oss själv ordentligt, både kroppsligt och själsligt. Iaf rent logiskt sett (ur min värld dåFlört)

Själv är jag väldigt dålig på detta, speciellt den kroppsliga biten…Man glömmer liksom bort det Fundersam

Så går ni någonsin till massör eller likande? Har ni konditionen och musklerna som krävs för ridningen på eran nivå?

/Matilda

Faxlin
0

Ja, kroppsligt har jag nog musklerna som krävs, men sedan har man ju fel i rygg och höft som man inte kan göra något åt.

Själsligt, är jag bara sååå dålig på att göra något åt.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

bubbelbubbel
0

jag har nog verkligen inga muskler, haha, fast sen har jag ju inte ridit på ett par år heller. (herregud, tiden går fort!) är ju vig som ett kylskåp, får väl klättra upp på hästen. haha.
men det är ju bara att ändra på :)

Matilda
0

#1Precis, man kan ju inte göra något åt vissa fel…

bubbelbubbel
0

och massör hade inte varit fel, skaffat mig massa knutor i axlar pga dåliga lyft på jobbet. mmm..massage…

Matilda
0

Bara att boka tid hos någon då Flört

bubbelbubbel
0

jaa, men det ska ju finnas tid med, när man jobbar till klockan tolv på natten…;P

Matilda
0

Ja, då var det ju de där med tid. Dygnet skulle vara längre Flört

bubbelbubbel
0

ja herregud, det hade varit bra skönt om dom var det ja, ooh så mycket mer man skulle hinna med, sover ju till halv elva, sen jobbet vid ett. mm kul liv. haha. näääää.

jo
0

Ja här är väl ett sanningens ord sagt haha !! alla toppryttare håller på med någon form av träning ,ex styrketräning..spinning..gympa..yoga..mm bara för att orka att rida rätt och vara i harmoni/balans med sin häst, men vem tusan har tid och lust med detta ??? inte jag ialla fall, men skulle definitivt behövas, rider i dag ca:3-4 ggr/veckan och det är knappt jag hinner har ju heltidsjobb,ett barn med handikapp och huset, hjälp skulle behöva fler armar , ben och ett längre dygn.

Wanilj
0

Vet att från ett fystest som landslaget "utsattes" för för ett par år sedan så var det i stort bara Maria Gretzer som fick klart godkänt!Förvånad

Jag har varit i god kondition tidigare mmmeeeennnn…. Styrketräning två dar/v spinning två dar/v samt combat/step två-tre dar/v..

Idag har jag börjat cykla på min motioncykel igen, lite varje dag.. Då jag tänkt satsa på distans så är målet att bli i mkt god fom… men det är ju tiden som inte räcker till!!! 'Massage får jag av min sambo ibland när jag är snäll..he he he… Samt han kör med laser på min ländrygg…

själsligt så handlar det om att unna sig mys och avslappning, sisådär på det planet!!

jo
0

Huga và du du har det bra med din man, kan man få låna !! haha

davidia
0

ta hand om sig själv,ja du det gör jag inte…..och kondition vad är det????hahahaha,men jag kan inte hålla på att träna då jag lever på astma mediciner så det är rätt tungt att veta att man ska ut o gå o veta att man knappt kan andas när man kommer hem.men lite massage skulle inte skada:)

Faxlin
0

Anna, fler med astma. hihi
Trots detta har man en massa djur, undrar om man är slug egentligen. hihi

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Har inte heller skött mig själv på länge. Behöver eg massage på nacker och rygg minst en gång i veckan för att jag ska känna mig något så när fräsch.

Men har äntligen tagit mig i kragen och går på vattengymnastik en gång i veckan iaf. Har inte gjort något på säkert 15 år. Har sagt att ridningen och mockningen har gett mig kondition. Men det kan ju inte stämma riktigt eftersom jag får sådan jäkla träningsvärk flera dagar efter ett vattenpass.Förvånad

davidia
0

ne du Åsa så smarta är vi inte hahahaha.men djur som är så goa kan man bara inte vara utan.jag är allergisk mot katt,hund,damm och kvalster.men det som känns värst är ju alla råttorna överallt som retas…

Faxlin
0

haha, inte direkt samma muskler du tränar då liksom.
Det är av den anledningen de vältränade får träningsvärk när de börjar rida, de visste inte att de hade muskler där. hihi

Själv har jag investerat i en elvärmedyna till sängen, den hjälper faktiskt en hel del när jag har ont. Det är ett litet hjälpmedel jag har. Sedan har jag min gubbe som masserar mig minst tre gånger i veckan. Gulligt.

Audiatur et altera pars

davidia
0

ja det är verkligen gulligt att få massage.jag får massera mig själv,hahah

Faxlin
0

Haha, blir inte det lite småsvårt på ryggen Anna?
Min är gullig och använder riktig massageolja som värmer när den kommer in i huden. Underbart då min rygg reagerar positivt på värme.

Audiatur et altera pars

davidia
0

jo den får jag hoppa över….kan få lite massage på axlarna ibland.nån gång i månaden.bättre än inget kanske

Faxlin
0

Ja, även det minsta är bättre än inget. Kan du inte tigga till dig en rygg masage oxå då. Om du ber riktigt snällt. hihi

Audiatur et altera pars

davidia
0

ne tror inte det går……då får jag nog muta med nått tänker ja

Faxlin
0

Kan vara värt en muta ibland. Tro mig. hihi
Eller så åker du till en riktig massör, det är inte dumt. Bara lite dyrt. hihi

Audiatur et altera pars

davidia
0

ja det är för dyrt att åka till en massör…….men frågan är vad jag ska muta med hihihi

Faxlin
0

Dig själv kanske. *Asg*
Nej, skämt och sido, välj något han tycker om och laga till något gott med någon god efterrätt. Sedan kramas du lite med honom, och när han mår riktigt bra, DÅ frågar du. hihi

Audiatur et altera pars

davidia
0

hahahaha.bra Åsa det ska jag prova.

Faxlin
0

FlörtGör det!

Audiatur et altera pars

Sessan
0

Just det, det där har jag aldrig tänkt på!

Jag vet att jag har/haft en sned rygg. Har inte kolla den sen några år tillbaka så kanske den har rätat på sig nu.

Jag vet att jag har mina muskler i trim men konditionen är en annan sak. Jag spinnar, boxar och går ut med hundarna och sen förstås får man ju motion med hästarna också, så jag anser att jag har vad som behövs för min ridning. Fast stingn kan jag ändå få ibland när jag rider, konstigtFundersam

Mitt psyke är på topp, annat är det med hästarnasFlört

CBA
0

@nn@ och ÅsaF- Jag har oxå astma som är värst under april till september då luften är full med elakt pollen. Sen får jag andnöd under hård fysikt ansträngning och om det är riktigt kallt eller rått ute….men det är bara att preparera sig innan så brukar det gå bra Glad

Som tur är är jag inte allergisk mot något djur utan bara mot pollen och stalldammet och jag har märkt att lösdrift är rätt melodi för min del då man slipper allt stalldamm.

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Faxlin
0

Kallt och rått väder är inte bra. Klarar mig rätt bra mot pollen faktiskt. Men lukter är det värre med. Fy sjutton för alla hyasinter till jul, syrener hela sommaren och alla människor som badar i parfymer.
Allergisk är jag bara mot katter än så länge. Men som du säger, med medicinering funkar det mesta. hihi
Gäller ju bara att komma ihåg alla sprayer också. är sååå sålig på detta.
En gång höll jag på att dö, eller ja ni vet vad jag menar, det känns så i alla fall. Fick astmaanfall och ingen spray. Har glömt sprayen hemma och står vid en iller utställning i Norge. hihi
Tur det fanns en annan asmatiker där. Han hade en ny peff som jag fick av honom. Efter detta informerar de alltid från Norge att det är lika viktigt att ägarna till illrarna kommer ihåg sina mediciner som det är att man tar med sig illern och vacinationskorten. hihi

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Har inte astma. Men tål inte parfymer eller starka dofter så som hyasinter osv… Får dundrande huvudvärk så jag blir yr och mår illa av det. Aå att vara i stallet är ju inte så farligt. *ler* För där finns ju inte någon sådan "parfym" iaf.

Faxlin
0

Nej, stallet är faktiskt helt okej. Men visst kan jag känna av spånet om jag har en dålig astma dag. men behöver jag fylla på i boxen får dottern göra det en sådan dag. Likadant som att böja sig ner och kratsa hovar kan vara jobbigt om jag är dålig i asman. Som nu med förkylningen och nästäppan blir astman värre. Så dottern får fixa hovarna på alla tre kusarna. Bra med hjälpsamma barn. hihi

Audiatur et altera pars

CBA
0

Fy för hyasinter *uäk*…jag klarar inte av doften enligt vissa men lukten enligt mig….jag får oxå skallebank av dom !

Mvh CBA

davidia
0

ja väldigt starka parfymer är hemskt.jo jag känner av dammet när jag håller på med halmen i boxarna.jag mår sämst när det är riktigt kallt ute,fast borde inte kall och frisk luft vara bra för lugnorna??

Faxlin
0

Jo då det är den. Om det är rätt sorts kyla bara. Tyvärr har vi ofta fel sorts kyla här. Det är för mycket fukt i den och det är då det inte blir bra för våra astmatiska lungor. hihi

Audiatur et altera pars

Sessan
0

#33 Det är väl så att riktigt kall luft är så torr så det är därför man får tungt. Jag märkte så bra på min häst när här var en köldknäpp att hon fick genast sämre att vara.

Tur så har jag sluppit astma och allergier! Och jag älskar hyacint doften och doftliljor o sånt. Det ligger i släkten, vi är alla sådana härSkrattande

davidia
0

jag älskar också sånna dofter på blommor.stackars dom som mår dåligt under pollen tiden.

Sessan
0

Ja faktiskt! Jag är också en blommfreak. Sätter ut flera hunda euron på blommor. Senaste projekte var en damm som jag lagade förra sommaren.

Jag skulle helt enkelt bli tiokig om man inte fick hålla på med det man gillar!

Faxlin
0

Jag älskar också blommor. Men inte de som jag blir sjuk av bara. hihi

Audiatur et altera pars

davidia
0

ne det förstår jag.blommor är det bästa som finns.just nu så har jag ögonen på mitt ödesträd som blommar.det tog 7 år för en att få den att blomma,jag har haft min i 2 år.jag är helnöjd.

Faxlin
0

Roligt när det går bra. Jag hör ju dock till de som älskar blommor, men som är expert på att döda dem. Är nog sveriges värsta blomdödare är jag rädd för.

Audiatur et altera pars

davidia
0

ahaha.då ska du ha kaktusar då!!!!!själv så samlar jag på allt.har ett apelsin träd också,men jag tror det dör:(

Faxlin
0

Ärligt? Jag lyckas döda dem också. Så jag har gett upp. Jag skaffar mig fina gröna blommor så byter jag ut dem när de gått till de sälla jaktmarkerna liksom. Om det finns en blomsterhimmel, är jag nog på god väg att göra den överfull. hihi

Audiatur et altera pars

davidia
0

haha,jag har också dödat en kaktus en gång,vet inte vad jag gjorde för fel men den kanske inte villa ha mig som ägare….

Faxlin
0

haha, men visst är det väldigt ovanligt att man lyckas döda dem. Jaja, ena sonen samlar på kaktusar, och hans lever i alla fall.

Audiatur et altera pars

davidia
0

jag jag tror det är ovanligt att man lyckas döda dom.vi kanske är dom enda

Faxlin
0

*Asg* men då har vi ju lyckats med något då. hihi

Audiatur et altera pars

davidia
0

ja,vi har nått att skryta om:)ne nu ska jag gå ut o mocka.ha det bra så länge!!

Faxlin
0

Du med, vi höres.

Audiatur et altera pars

CBA
0

För att haka på övriga ovanför så är orkidéer min absoluta favorit…jag samlar på dom !

Dom ser så underbart sköra ut och bjuder på dom mest fantastiska variationer….

Tyvärr har dom ett rykte om sig att vara svåra men dom är precis tvärtemot det….det finns inga lättare blommor. Det enda, om jag ska komma på en negativ sak är att dom ser lite halv trista ut när dom inte blommar….men har man bara tålamodet och sköter om den så blir man rikt belönad !

Mvh CBA

Sessan
0

Jag tycker orkideer är ljuvliga men drar mig nuförtiden från att köpa den. Jag har kanske haft 10st och alla har dött.

Jag är lite som Åsa, älskar blommor men är också bra på att ta livet av demFlört

Faxlin
0

Så skönt att höra att jag inte är ensam. hihi

Audiatur et altera pars

CBA
0

#50 Man får inte vara för snäll mot dom…det är lite som kaktusar….lite vatten någon enstaka gång i månaden. Man ska inte småvattna som man gör med andra växter…dom får absolut inte stå i vatten.

Jag ger mina vatten en gång i månaden och då får de stå med vatten i sina krukor en halv dag sen häller jag bort det och dom får stå torrt tills nästa gång.

Dom är inte så svåra faktiskt Flört

Mvh CBA

[slo]
0

Jag har inte hittat nån som ger mej gratis massage än, men jag funderar på att gå en massagekurs så jag tränar på att massera alla jag kommer över just nu, typ :P

Bara för att få slut på eran blommdiskusion, hehe…

Linda
0

Bra slo;)

…Inge vidare på blommor och vet ej om jag gillar dem heller..skräpar ner, kaktusar har taggar osv..

Men jag e så lyxig att jag har värsting massage stolen som jag får använda hur mkt jag vill på arbets tid..så det blev en åktur för mig i går kväll faktist..avslappnande och skönt efter en hård dag.

gejsa
0

Aha! Har du prövat en sådan. Är den verkligen skön? Jag menar kan väl inte gå in på djupet som händer gör när man masserar. Nacken tex hur känns det eg?

Linda
0

Absolut, den är super bra men kostar därefter runt 60.000:-

-Den masserar tom vaderna, går att stäklla in i olika lägen osv.

Helt enormt bra, tror även att de går att hyra.

-Ska kila in och läsa vad märket heter..återkommer strax.

Linda
0

Hittade inget märke/fabrikat nr men jag kan ju höra med Chefen på tisdag.

gejsa
0

Jag har sett att dom har börjat att annonsera om den där stolen här i stan. Man kan komma dit och få sig dust. Tänkte inte köpa den.

Linda
0

Har prövat en hos en frisör en gång oxå men det var den snikna varianten och absolut inte lika bra.

-Har man ofta ont som tex dig så skulle jag absolut kunna tänka mig att investera i en massagstol faktist.

Ta hand om dig själv!

MVH Linda

gejsa
0

He he var skulle jag hitta dom pengarna. Har inte dom i bakfickorna iaf. Ja, det skulle var skönt att få massage varje dag. Ho, ho vad lycklig jag skulle vara då.

gejsa
0

Jag har ju iaf tagit mig i kragen och går och får vattengymnastik en gång i veckan. Snacka om att ha ont i ca 2 dagar efteråt.

Linda
0

Ja jag läste det, men det gör nog ont för att du är ovan, snart så kommer du känna smidigheten osv Hoppas jag.

Passa på och ha en ego dag i bland oxå.

-Det försöker jag ha ibland.

Mina egodagar; Börjar inte föränn 15 på jobbet så jag går upp och fixar med hästarna, rider sedan åker jag till Kista galleria eller stan och tillåter mig handla smink, kläder och dyl och käkar lunch med någon kompis sedan lägger jag mig i solariet och när jag kommer vid 15 till jobbet så lägger jag mig i massagstolen..

-Sedan tar jag ut en friskvårds timme och promenerar 1 timme i lagom tackt medan jag lyssnar på musik..

-Sedan är jag glad tills nästa vecka jag gör samma sak;)

MVH Linda

gejsa
0

Ja, det låter ju skönt. Men jag jobbar ju inte så jag har ju ledig tid ändå. Då sitter jag ju mest här. *ler*

Nej, nu ska jag gå ner och mocka och ev rida en stund. Vi ska ev åka och titta på en gammal volvo 245 som vi ska köpa till mig. Har ju en audi quattro men utan dragkrok just nu. Vill kunna följa med thea när hon åker med hästen till ridhuset. Gobban går ju inte in i trp men jag kan ju åka med gejsa då. Vi har ju ridhus bara 1½ km härifrån men dom är så dyra.

Linda
0

-Ja men med ego dag menar jag göra någonting "ovanligt" bara för sin egen skull.

-Även om man inte jobbar så är man (kanske mer) behov av egen tid.

-När jag var "hemmefru" i tre år så kände jag att jag inte kunde komma med krav om "egen tid" eftersom jag ändå bara gick hemma.

Linda
0

#63 När jag köpte Soya var jag ju "hemmafru" och min egna tid var att jag köpte henne just då, även om jag hade fler hästar så köpte jag just henne för att utnyttja min just då egna tid…och det kände ego just då att få kunna göra det.

gejsa
0

Ja, egen tid har jag ju också. Det är när jag går ner till stallet. Vattengymnastiken. Om en månad börjar jag hundkursen också. Ska gå klass 1 med Ludde. Det är skoj tycker jag.

Linda
0

-Vad kul!

-har du tränat tidigare med honom?

Åh vad jag saknar hundtiden..ett tag bodde jag mer på apell planen änn i stallet med mina hundar.