Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 1588 ggr
Elshira
0

Hö vs lucern?

Jag funderar på att försöka ge våran gamla hingst som tyvärr haft fång lite lucern då många säger det ska vara så bra, även till fånghästar. Jag hör till den skaran som tror att fången främst kommer av för högt socker/kolhydratintag, förutom den viktrelaterade givetvis. Därför är jag väldigt intresserad av hur mycket socker/kolhydrat innehållet är på hö och lucern. Så jag undrar om någon vet eller kan hjälpa mig hitta normalvärdena av det på hö och lucern? Jag vet att lucern ofta innehåller melass, så ett värde både utan och med hade varit underbart!

Hakuna matata!

Sarah
0

På hö får du skicka just ditt hö på analys, lusern är ju mest gräs, men näringsvärdet står på baksidan av säcken hos foderbutiken. Jag ger lucern som proteintillskott.

Lorita
0

har du en fånghäst skulle jag ge ett hö i första hand, så naturligt som möjligt är bäst

Lusern är ett klöverhö allså väldigt näringsrikt och vad en fånghäst behöver är tugg tid = hö/halm

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Elshira
0

#2 Ja… Fri tillgång på hö har han redan så det är inte problemet. Ville mest ge lucern för att man kan blötlögga det och bli en gegga som de kan få i sig lite lättare just pga att tänderna är lite dåliga (en sprucken tand).

Frågan var ämnad om det var mer kolkydrater/socker i det än i gräs? Jag vet ju att det har högt proteininnehåll, och jag antar att det är lite mer energi (kolhydrater) men undrade mest hur stor skillnaden var.

Ang att titta på baksidan av paketen så kan jag tyvärr inte det då den enda lucernen här är från Krafft vilket är med melass vilket jag såklart inte vill ha. Dessutom kommer ju höanalyser i MJ osv, inte i % kolhydrater osv. Har inte analyserat fjolårshöet (och inte årets ännu) utan undrar mest om det är ungefär likvärdigt eller om det är betydligt kraftigare med lucern ellr ej.

Jag menar… är det mycket socker i det så kan jag ju likväl ge "vanligt" kraftfoder om ni förstår vad jag menar :)

Hakuna matata!