Penicillinchock
Min häst står på penicillin sedan i måndags, sprutar henne i halsmuskeln. Det har gått jättebra hittills. Men ikväll så fick hon en penicillinchock. Ganska rejäl sådan och slängde sig i väggarna och kastade sig på golvet och låg och krampade, upp igen och for runt helt hejdlöst i boxen. Som tur var hade jag hunnit ut och stängt boxdörren när det slog till.
Min fundering nu är om jag vågar ge henne nästa spruta imorn, känns ju inte bra. Har ringt veterinären och talat in på röstbrevlådan så får se om hon lyssnar av den till imorn. Någon här som varit med om detta? Ska man avbryta penicillinkuren?
Någon som vet lite mer exakt varför detta uppstår och vad det är som sker?
Medarbetare på westernridning.ifokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag hade inte fortsatt att ge efter en såpass kraftig reaktion.
Antagligen är det prokain stavas? som den inte tål.
Vissa hästar tål inte det ämnet, tyvärr är det tillsatt bara för att vi hästägare ska kunna ge själva.
#1 Nej det känns ju instinktivt så, men hon behöver ju samtidigt antibiotikan. Känns konstigt att hon plötsligt inte tål det iom att hon har klarat det flera dagar innan utan minsta lilla problem.
Vad händer när en häst drabbas av penicillinchock?
Svar:
Penicillinchock kan i sällsynta fall drabba hästar som injiceras med penicillin. Penicillin finns dels i en form som gör att man kan ge injektioner i en ven (intravenösa injektioner), dels i en form som gör att man måste ge substansen i en muskel (intramuskulära injektioner). I det senare fallet finns penicillinet bundet till prokain. Det prokainbundna penicillinet tas upp långsamt från injektionsplatsen och man får då en förlängd verkningstid. Man kan få penicillinchock både av det penicillin som ges intravenöst och det som ges intramuskulärt.
Hästarna reagerar i omedelbar anslutning till injektionerna. Reaktionerna kan vara lindriga – till exempel nässelutslag eller att hästarna blir oro oroliga. I svårare fall ses svettningar, kramper och balansrubbningar och hästarna kan ramla omkull. De återhämtar sig sedan oftast inom loppet av cirka en halvtimme, men det händer i vissa fall att de dör inom några minuter.
Det finns flera tänkbara orsaker till att en häst reagerar på penicillin. En möjlighet är att hästen reagerar på grund av att den är allergisk mot penicillin. . En annan möjlighet är att hästen är känslig för prokain. Det kan i dessa fall vara så att hästen har svårt att bryta ner prokainet. Mängden prokain i blodet kan då bli så hög att hästen drabbas av en förgiftning.
I pågående forskning på institutionen för biomedicin och veterinär folkhälsovetenskap vid SLU studerar detta. Forskarna tar gärna emot meddelanden om hästar ,som inom de senaste sex månaderna har reagerat på penicillinbehandling, antingen med Geepenil vet (”vanligt” penicillin) eller med Ethacillin vet eller Penovet vet (penicillin-prokain).
Kontakta gärna Lena Olsén (forskare) om ni har en häst som drabbats av penicillinchock (tel. 018-673176). Hans Tjälve, professor vid inst för biomedicin och veterinär folkhälsovetenskap, avd för patologi, f
Lät ju inte alls kul det där du.. ring dem eftersom din häst fick en så allvarlig reaktion. Avvakta med att ge mer. Det är ju synd att din häst ska tillhöra det där "sällsynta fallen".. men den kunde ha dött, så du hade en god tur helt klart! Lycka till med att finna en lösning!

Kan du inte få antibiotika att ge oralt?

För ett antal år sedan hade vi en nordis åring som skadade ögat allvarligt, hon blev då satt på pencilin men första sprutan fick hon en jätte chock, slängde sig, ramla omkull, steg upp, ramlade omkull osv. Efter det inget mer pencilin. Vi fick tyvärr ta bort henne senare.
Men jag håller med #2 att det verkar jätte konstigt att hon fick chocken efter flera sprutor :/
Carpe diem!

Min häst fick en rejäl chock på 11:e dagen! Det min veterinär sa var att troligen så har hon fått lite ödem/svullnader pga att hon sprutades så länge. Kommer penicillinet i kontakt med blodet så kan en chock ske, som jag har lärt mig.
Det är viktigt att man varierar sida från dag till dag. Vi avslutade hennes kur när detta hände, skulle ha haft i 12 eller 14 dagar…
som #7 sa, det är viktigt att variera sida när man ger. Jag skulle inte våga ge mer pencillin innan du pratat med veterinären..
#5 - den antibiotika man kan ge hästar oralt är hippotrim (sulfapreparat) och det är inte alltid det biter på den infektion man har valt att behandla med penicillin. Olika antibiotika är verksamma mot olika infektioner/bakterier.
Hästar kan inte absorbera penicillin via tarmen i tillräcklig omfattning för att det ska vara lönt att ge dem pc oralt.
Den allra vanligaste orsaken till att de chockar på penicillin är att det kommer in prokain i blodet. OM jag inte minns helt fel så finns det någon sorts pc som är fritt från prokain och därmed mindre risk för chock.
Hur gick det med din häst?
Jag har varierat sida, och gjort allt efter konstens alla regler. Försökte ringa veterinären men fick inte tag i henne iom att det var under helgen.
Hon återhämtade sig snabbt och penicillinkuren är avbruten.
#3-4 Vad jag förstått så är det inte så sällsynt att det händer. Veterinären varnade för det innan och sa att det är inte helt ovanligt att det händer. Har flera bekanta som varit med om det också.
#6 Vad var anledningen till att ni fick ta bort hästen?
Det är alltså inte själva penicillinet de reagerar på när de chockar, utan prokainet - det ämne som gör att penicillinet absorberas i kroppen under en längre tid. Och det är först när detta ämne hamnar i ett blodkärl som hästen reagerar.

#11 Pga ögat. Skadan var så djup och vi var försent ute, hade inte hjälp om vi hade tagit henne till djursjukhuset, dom hade inte kunnat rädda ögat, så isåfall hade dom fått ta bort det helt, men hela hon mådde inte bra (dessutom var hon oförsäkrad, och vi hade inte ekonomi till att ta dit henne) så vi beslöt att ta bort henne, hon plågades redan mycket av skadan. Nu har hon det bättre :)
#12 Rätt intressant med varför dom får chocken, har inte vetat vad som gör det innan :)
Carpe diem!
Man kan byta till ett annat antibiotika. Tror inte att det är så bra att avbryta en pågående behandling.
#14 Det tyckte veterinären iaf.
#15 Det kanske inte var så långt kvar till avslutad kur?
Annars låter det inte så bra. Det är precis så man gör för att få recistenta bakterier. Och det är ju inte så bra.
#16 Första omgången var på 5 dagar, men den "nya" veterinären ville förlänga kuren, men på 5e dagen så fick hon chocken. Hon kvicknade till och fick bättre allmäntillstånd under 5e och 6e dagen så därför ville dom väl inte sätta in något nytt preparat. Hon har ju inte blivit sämre igen.
#12 Hur vet du detta är intresserad av att läsa om det, så vitt jag vet har penicillinchock inget att göra med penicillin eller prokain i blodet? Ingen har helt enkelt kommit fram till svaret vad det beror på, ännu är vad jag fått veta när jag frågat vet.
Hade en häst jag var tvungen att spruta med pencillin efter en kastrering, då han fick feber och full med var på 9:e dagen.
Efter ca fyra dagars behandling chockade han i boxen när jag gav spruta och alla gångerna var jag otroligt noga med att "suga ut" med sprutan för att se så det inte kom blod, vilket det inte gjorde, men ändå chockade han.
Ringde vetten som skrev ut något annat, kommer nu inte ihåg vad då det är så länge sedan.
Skrev även i passet att han förmodligen inte tålde just det preparatet.
#18 - för några år sedan var jag på "hippocampusdagarna", där SLU höll en massa små seminarier om allt möjligt. DÄR var det en forskare som hade kommit fram till just detta med prokainet. Jag minns inte några detaljer, ska se om jag kan hitta något där du kan läsa mer.
den som söker hon finner…
PÅ sidan 16 i det här dokumentet kan man läsa mer
http://www2.slu.se/hippocampus/2006/hippocampusdagarna06.pdf
#20 Är prokain i blodet enda orsak? För i så fall hade det ju inte varit ökad risk att fortsätta att ge penicillinet till min häst, iom att risken att få ut det i blodet inte borde öka bara för att hon fått en chock?
#22 - jag tror att det är den enda orsaken… Och jag håller med dig om att risken för chock inte ökar för att hon chockat en gång tidigare. Däremot så vet man ju att hon är en av de som är mer känsliga för prokainet och att det kan hända igen.
#23 Men är det inte så att alla som får prokain i blodet chockar?
#24 - OM jag minns rätt - det är ju några år sedan - så är hästarna olika känsliga för prokainet. Vissa chockar ordentligt och andra inte alls lika mycket. Huruvida någon kan ha prokain i blodet utan att chocka alls vet jag faktiskt inte.
Om det råkats sprutats direkt i ett blodkärl istället för muskeln blir det såpass kraftigt att ALLA hästar får en stark reaktion.
Sen finns ju en del som får reaktion även om det sprutats rätt.
Ja alltså jag kollade ju såklart att jag var i muskeln när jag började spruta. Men hon rörde lite på huvudet så möjligtvis isf att nålen flyttat sig nån millimeter och då nått ett blodkärl, men borde ju inte kommit åt något större blodkärl iaf.
#27 - ibland hamnar det i ett litet yttepytte blodkärl även om man gör enligt konstens alla regler när man ska spruta hästen.
Jag har varit med om att det hänt även på Ultuna, där en veterinärstuderande gjorde injektionen under handledares övervakning.

Har sprutat ganska mycket och när jag pratat om det med vet (ingen häst som chockat) så har de oxå sagt att det inte ökar risken för chock bara för att de chockat tidigare. Men läskigt!