jag fattar inte
Man ska ju ha en mjuk hand när man rider eller?
Hur vet man att man har en mjuk hand när man rider?

det är en känsla, att man inte sitter och drar i hästen utan att hästen trivs med din hand och tex inte går och gapar osv. att man har ett lagom stöd hela tiden i ytter och inte hänger i innertygeln utan håller den lätt bara.

Det känns så självklart när man rider själv, men hur gör man när man tycker att någon annan rider ens häst med för hård hand? När man verkligen ser att hästen går emot bettet och drar emot med hela huvudet?
Några tips på hur jag får henne att hålla mjukare? Eller fattar man bara det av sig själv en dag? Skulle hellre se att han blev riden på lång tygel än som nu, men han är ju inte riktigt pålitlig så det är inget alternativ…
Jag håller med #1. Men man ska även vara följsamm så man märker om tyglarna galappar. Mjukhand ( följer med i hästen rörelser) du ska helt enkelt inte hålla handen stilla.

jag strävar efter att rida på lång tygel i alla gångarter…men jag e inriktad på western

assåå,, man märker nog det, man kan inte sitta och dra i hästens mun hela tiden, utan man måste göra mjuka och fina halvhalter
när det var en tjej som red arne för nått år sen så sa hon att hon hade ridit jätte mycket och allt sånt.och jag talade om för henne att jag alltid red arne på lång tygel.förutom i trav och galopp men man behöver inte ha helt spända tyglar.det första hon gör är att ta tyglarna och dom är jätte spända så han gick nästan och gapade hela tiden….sa till henne men hon ville verkligen inte lyssna.

Precis, det är en känsla… :/ tyvärr så har jag en väldigt hård hand…
Jag lärde mej en gång att man ska ha tyglarna precis som man skulle hållt i två ägg utan att dom går sönder.

Mjuk hand = följsam hand som håller lagom hårt i tyglarna. Man har alltså lagom tygellängd, fjärdrar i lederna, håller lagom hårt i tyglarna, bär sina händer och armar rätt så att man kan följa med och vara mjuk = sitter man fel så blir man inte mjuk eftersom man inte kan röra korrekt i lederna = Varför Snuttan tjattar om hur viktigt det är att sitta rätt ;)
Det är rätt svårt att veta själv om man aldrig fått hjälp att lära in vad det är, hur det ska kännas osv = man behöver alltså rida för tränare för att lära sig det liksom det mesta andra, är rätt svårt att lära sig själv och ha någon som kan stå och se & konstatera att hästen faktiskt ser ut att göra och gå efter vad det känns som, så att man kan få sin känsla bekräftad och på så vis lära sig in hur det ska kännas. Eftersom hästen kan fuska rätt mkt utan att man känner det, behöver man alltså någon kunnig på marken som kan säga till och bekräfta ens uppfattning utav hur hästen går ifrån ryggen.

Jag är tydligen för mjuk i handen, får höra det hela tiden, att ja rider för försiktigt. Men ja hoppas att det är lite positivt iaf, därför ja inte riktigt passar ihop med en stark och okänslig haflinger. =)

ByeByeSandy, hur kan du vara För mjuk i handen?
Är skillnad på att vara mjuk och att vara slapp eller inte våga ta stöd till hästens mun (ha för lång tygel).. Jag tror de som säger så till dig blandar ihop olika begrepp som de inte vet vad de innebär…
Sedan att man rider för försiktigt är en egen sak ;) Det gör väll att du får svårt att rida olika hästtyper, behöver mkt välridna hästar hela tiden som lyssnar på små hjälper och är låga i rang (inte testar och alltid följer). Eftersom få hästar hela tiden ger efter och är klena, absolut om något skulle hända, skulle jag absolut jobba på det om jag var du… Jag har en kompis som har samma problem och hon blir så som du värkar bli med din haflinger? överkörd utav hästar rätt ofta och det är som gjort för olyckor.

#11 - jo, det är som du säger. Ja måste ha lättridna hästar, kan inte rida för tunga hästar då ja inte kommer någonstans.