Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 3827 ggr
CaptainBunchie
0

Sätta igång?

Hur "snabbt" tycker ni att man ska sätta igång hästarna efter vilan? (hur snabbt sätter ni igång hästarna?)

Själv gör jag ungefär såhär;
Om hästen får vila en dag | eller max två | (vanlig vila, ungefär en gång i veckan) kör jag den inte megahårt (dvs. hoppträna eller träna för tränare ex.) men i alla gångarter.
Om hästen vilar i två till fem dagar brukar jag endast skritta och trava, men lagom hårt. (Oftast blir detta i skogen)
Om hästen vilar i sex till sju dagar brukar jag skritta mestadels med liite trav.
Om hästen vilar längre än sju dagar (en vecka) så skrittar jag bara. :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Zaphix
0

Kör på som vanligt om hästen inte vilat mer än tre-fyra dagar, han rör sig i hagen och kallar det inte ens vila med så få dagar. Såklart jag känner hur hästen känns, men det gör jag alltid ändå.

Har han vilat ett par dagar länge skrittar jag nån dag och kör på som vanligt sedan.

Försöker att inte trava så mycket utan galopperar hellre, sliter med trav och hästen jobbar igenom kroppen bättre i galopp än trav. Men anpassar såklart efter vad hästen gjort innan, kör inte hårt och låter hästen vila sedan och kör hårt igen. Men ett par dagar vila märks inte något på min häst, om vilan inte är direkt efter ett hårdare pass.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

RubHel
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En häst som vilat en längre period, som min häst då? Hur tycker ni man ska lägga upp igångsättningsschemat där?

Skickar med en text jag la upp på min Dayviews tidigare idag Glad

Nu ska jag sätta igång Astra efter en lååång vila.
Har inte varit i någon toppkonidition senaste åren, så det är mycket arbete som ligger framför oss nu.

Jag har börjat skriva ett igångsättningsschema som jag ska börja med från idag. Jag har även varit så duktig och skrivit ett "motivationspapper" som jag ska läsa de dagar det kanske tar emot lite att gå ut och promenera med hästen, haha :)

Astra är ett 13 år gammalt sto, knabstrupperkorsning med ryggproblem. Vi har varit på kliniker fram och tillbaka. Senaste budet var att hon skulle bli helt bra, bara det får byggas på ordentligt med muskler. Så det är det vi håller tummarna för nu, att hon ska slippa ha ont när det väl börjar komma lite muskler.

Alldeles för tjock, så bantning ska påbörjas också. Det är lite svårt just nu dock, finns ingen hage utan gräs för tillfället >.<

Equiterapeut kommer ut på måndag för att gå igenom Astra. Gissar på att hon har en hel del spänningar/låsningar som är bra att få loss. Annars kommer hon inte sätta muskler.
Får väl se hur ofta det kommer behövas att hon kommer ut, men antagligen regelbundet nu i början.

**Jag är tacksam för alla tips och idéer ni har som man kan göra under igångsättningsperioden.
**
**Så här ser mitt preliminära schema ut
**
**Vecka 1
**Promenad, 20-30 minuter /dag, grusväg
Ta ut massör eller kiropraktor

**Vecka 2
**Promenad 30-40 minuter/dag, grusväg
Varva grusväg och skog 2 ggr den här veckan.
10min grusväg, 5min skog, 10min grusväg, 5min skog, 10min grusväg.
Dom andra dagarna bara skritt på grusväg.

**Vecka 3
**Promenad 30-40 minuter/dag,
Alternativt tömkörning i skritt, rakt spår
Varva grusväg och skog som vecka 2 men nu öka till 3 ggr den här veckan.
Tömkörning 2 ggr den här veckan (rakt spår på grusvägen).
Dagar som blir kvar bara skritt på grusväg.

Från och med den här veckan börja gå runt träd i serpentiner eller bara runda träd i skogen så hon får börja böja sig lite.

**Vecka 4
**Promenad 40-60 minuter, ojämnt underlag/backar
Tömkörning i skritt,

Varva grusväg och skog som vecka 3 även den här veckan.
Tömkörning 2 ggr den här veckan. Lägga in stora volter/serpentiner

Bomövningar - bomserie med olika höjd.

**Vecka 5
**Promenad 40-60 minuter, grusväg/skog
Tömkörning, jobba över bommar, skritt & galopp

(varför galopp och inte trav? Tips från massör eftersom galopp är en mjukare gångart = bättre för en öm /stel rygg. Trav blir ganska stötig för ryggen.)

**Vecka 6-10
**Ridning 40-60 minuter, skritt, “lätt sits", grusväg/skog/bana med bomövningar
(beroende på ryggen, annars promenad)
OBS! Skritt för hand som uppvärmning före uppsittning!
Tömkörning, skritt & galopp, bomövningar

(Det som menas med "lätt sits" fick jag som tips av veterinären att göra i början när jag rider, hålla sig lite ovanför sadeln. Succecivt börja sitta ner mer i sadeln.)

**Vecka 11
**Ridning 40-60 minuter, skritt & galopp, bomövningar
Tömkörning, skritt, trav & galopp, bomövningar

Det är som sagt ett preliminärt schema. Sen kanske det blir att jag promenerar en vecka längre eller så, det beror helt på ryggen. Sånt som är svårt att förutspå just nu Men jag hoppas verkligen att det ska gå vägen den här gången.

CelsiusT
0

Några dagars vila får min häst lite då och då. Kör på som vanligt, men inte hårdaste träningspasset om hon stått några dagar. Står hon en vecka eller mer så kör jag lite lugnare pass första kanske 2 dagarna innan hon är fullt igång igen. Har hon stått en månad eller mer så skrittar vi bara första dagarna och sätter sedan igång mer och mer efter hand. När min häst står så länge som flera vekor så ä rdet oftast pga sjukdom så då brukar man ändå ha nåt att rätta sig efter när man sätter igång. Annars hålls hon igång mer eller mindre hela tiden.

Medarbetare på westernridning.ifokus