Byta bett?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Förra hösten lånades mitt fjordsto ut för ev. senare köp. Hon kom dock tillbaka på grund av att ekonomin hade förändrats så de kunde inte ta henne, men förklaringen var jätte konstig så det var något som var fel. Det kände jag på en gång.
Sant var det också, hon kom tillbaka och var negativt förändrad, vi misstänker att hon blivit otroligt bortskämd och även fel hanterad.
Innan hon åkte så stegrade hon inte, bockade inte, sparkade inte bakut, bet inte, hon gick ut på ute ritter själv utan problem, tog båda galopperna felfritt, gick fint i form och hon försökte aldrig öka takten om jag inte bad om det.
När hon kom tillbaka så stannade hon var 2-3e meter och det kunde ta 50min att gå 1km (hemvägen gick det dock bra på men inte samma som innan hon lånades ut), hon stegrade och sparkade bakut när hon inte ville, hon slog upp boxdörren på en när man skulle släppa ut henne, tog inte längre höger galopp, gick långt bakom lod när man jobbade henne, försökte hela tiden att öka takten och springa så fort det bara gick typ och hon jobbade emot när man tog i höger tygel.
Allt har dock blivit fullt återställt förutom att hon inte tar höger galopp, det är en himla massa jobb för att hon ens ska ta galoppen då men vänster funkar felfritt. Hon försöker fortfarande öka takten hela tiden men inte lika som förut, hon går lite bakom lod eller perfekt så allt det har blivit jätte bra.
MEN det är det här med höger tygeltag som jag verkligen inte får till!
Jag behöver inte röra någonting i höger tygel innan hon biter i bettet, länger ut huvudet så långt hon kan och har nosen rakt fram i samma linje som halsen och inte neråt som de har annars, och sedan ställer hon sig till vänster.
Spelar ingen roll hur mycket jag jobbar henne så gör hon så här och stretar emot allt vad hon kan. Men vänster är hon jätte mjuk och fin i.
Men det är så himla lustigt allting också, för jag tror att hon har ont i vänster mungipa (det trycker ju där när man tar i höger tygel) och det är därför hon jobbar emot. Så hon måste blivit slagen eller tilldragen ordentligt så hon fått ont där, hennes mun är kollad och det finns inga skador eller hårdnader.
Men det lustiga är att om hon har ont i vänster mungipa och därför biter i bettet och inte vill, men hon stället sig till vänster och om jag inte följer med då så drar det ju i höger tygel och därmed blir det tryck på vänster mungipa.
Så nu har jag börjat fundera på att köpa ett nytt bett, ett 3-delat (som hon hade tidigare) med sötmalm på så hon får lite smak och något att leka med. Det borde ju göra att hon inte biter i bettet lika mycket?
Vad tycker ni?
Hjälper sötmalm/koppar för att hon ska sluta bita på bettet när detta blir?
Tror ni det kan hjälpa henne med det här högra tygeltaget?
För jag kan ha slaka tyglar och bara röra tygeln jätte lite så blir detta. Dock försvinner det när jag väl lyckats jobba henne i form, då är det som om inget blir på henne. Testar hon bara kanske?
Hon är 5år, egenuppfödd och inriden samt inkörd av mig. Innan hade hon inga som helst problem med detta och var jätte fin i munnen, men nu är det som förstört! =/
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Det låter som att hon har någon skada/låsning/smärta någonstans i kroppen, eftersom hon heller inte tar bägge galopperna plus problemet med bettet. Därföer tror jag inte att bettbyte hjälper öht. Men du kan ju prova.
Problem i rygg och hals kan vara svåra om inte omöjliga att hitta, även för veterinärer och kiropraktor m.m.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Håller med #1 låter som något är fel.
Kollat tänderna på senaste året? kan ju vara en tand som behövs trimmas lite. Eller att hon har någon spänning eller liknade någon annan stans (:
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Jag skulle kolla tänderna + ta ut massör eller equiterapeut och kolla igenom hela kroppen!
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Jag säger som de innan. Även om hästen kanske inte gjorde så från början av de andra ryttarna så kan det mycket väl ha uppkommit under tiden vilket förstärker det. Att rida hästen väldigt fel sätter sina spår tyvärr. Så att ta ut en massör/equiteraput kan nog vara en god idé!
Men givetvis kan det ju vara något med tänderna med. Tänderna ändras ju fortfarande dessutom. Men efter som det försvinner när du jobbat upp henne lte så tycker jag det låter mer som att det är en spänning någonstans. Men vill du tycker jag du helt klart kan prova att rida med något bettlöst!
Antingen kan du ta en grimma som du kan spänna åt lite runt nosen (så den itne sitter så löst utan blir med som ett sidepull). Har d någon remontnosgrimma så går det bra att sätta den lite högre upp än vanligt och fästa tyglarna i den (kanske går bättre med grimmskaft och hakar för att få i metallspännena).
Kapson är ju också bra om du har en sådan, eller en repgrima allra helst (men det brukar ju inte så många ha hemma).
Vill bara säga att det ju är omjligt att veta om olaterna sitter mentalt (och sitter i pga de förra ryttarna) eller om det är kroppligt. Så utesluter man kroppen så får man ju helt enkelt jobba med den mentala biten, men då slipper man oroa sig i.af!
Hakuna matata!
#1 Ja, dock tar hon både galopperna felfritt när man longerar och hon använder båda i hagen. Även när jag sitter på och hon longeras och jag ger galopp skänkeln så tar hon den utan några problem. Hon vill gärna rusa men det bli bättre.
Tänkte att jag skulle testa att pojkvännen får longera så sitter jag på och ger galoppskänkel och lära om på nytt den vägen. Kan också vara så att de ridit henne fel och låtit henne få ta den galopp hon velat, amn känner nämligen inte och det syns inte upp ifrån vilken galopp hon har.
Dock var det en dressyr ryttare som red henne och hon red inför tränare någon gång i veckan, tränaren ifråga mins jag inte namnet på men h*n skulle ha kommit 3a i någon större dressyr tävling. EU eller vad det var, större än SM var det iaf!
Ska kolla på nytt bett när jag åker in till stan igen.
Kolla i mitt svar till #2, jag misstänker att hon itne tar galoppen för att det ev. är tandflisor kvar i tandköttet på höger sida. Låter troligt!
När hon jobbar i form så är allt klockrent, men då är ju bettet me rpå underkäken än på överkäken där vargtänderna är.
#2 Hennes tänder är kollade och vargtänder borttagna, men pappa kom in på mitt rum igår och berättade att veterinären var missnöjd med ena vargtanden då hon misstänkte att det fanns flisor kvar i tandköttet. Hon kunde inte få bort mer och lät det därmed vara men var missnäjd då hon kände att det inte var allt bort taget.
Och det skulle vara på höger sida, så det kan mycket väl vara så att det är flisor kvar som ger henne smärta när bettet kommer emot.
Testat att rida med hackamoore och det går bättre men hon gillar det inte riktigt.
#3 Hennes tänder är kollade som jag skrev till #2 =)
#4 Stoet är egenuppfött och har hela sitt liv blivit riden och körd av mig, fram till att denna tjej lånade henne för ev. senare köp. Efter det förändrades hon totalt.
Kolla mitt svar till #2 angående tänderna, de är kollade men kan mycket väl vara kvar flisor - på höger sida dessutom så det låter ju troligt att det är det.
Blir allt rätt ifrån början så hon är med på noterna direkt så brukar det inte vara några som helst problem sen, men det är de gångerna som hon är lite tjurigare i början som det blir ett himla arbete sen, antagligen så gör det så ont i munnen att hon inte alls är med på noterna utan försöker komma undan allt genom att länga ut huvudet så där.
Är det tandflisor kvar (vilket det troligen är) så hjälper ju inte bettbyte utan då är det ju att få bort flisorna som hjälper i sådana fall.
Men bettbyte hjälper dock nog hennes bettbitande som hon får för sig rätt som det är. =P
Kollat upp kroppen då? :) Kan vara som så att det är en spänning som inte känns utan ryttare, eller så kan det helt enkelt sitta psykiskt, men alltid bäst att kolla först tycker jag! Min fjordpojk har haft en kotledsinflammation på höger fram, och inte velat fatta höger galopp, men har fått bekräftat att det sitter i huvudet på honom. Han tror att det ska göra ont.
Senaste ridlektionen försökte jag i 10min på höger volt, ingen högergalopp. Min lärare satt upp, ingenting på 10 minuter, sen fick hon höger, och då släpper en spärr i huvudet på honom och han fattar höger flera gånger efteråt.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
#5 vissa hästar gillar inte hackamore. Min trivs som exempel endast på bett. Han tycker det är oskönt att hackamoret trycker i nacken :) Men ring o boka tid med tandläkare så får ni det uträtt 
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
#6 Hon är genom kollad men hittade ingenting då, jag har masserat hästar tidigare så kanske ska sätta in en massage kur på henne?
Har ingen aning hur det är, hon tar höger galopp med sele på också när jag longerade henne och den väger ju lite även om det är en väldigt simpel sele då den riktiga ordentliga selen är för stor.
Men när pojkvännen longerade så tog hon den galoppen utan problem, hon tog fel en gång och ville rusa in lite men det här med att rusa gick bort ganska fort ändå.
Tror du man kan testa att longera henne och träna galoppen där och sedan testa på vanliga spåret när det är bra på volt? Då borde hon vara ganska stark i båda sidor också eftersom longering tar väldigt mycket.
#7 Hon gillade inte riktigt när man svängde med det men fungerade riktigt bra på det. Det var första gången jag red henne med det då också så kan vara det! =)