Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 5357 ggr
CaptainBunchie
0

Kraftfoder och hö för hösten?

När kan man börja ge hästen kraftfoder igen efter sommaren egentligen?

Och när ska man börja ge hö? När gräset har tagit slut? När har det gjort det?

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Zadeira
0

När hästen behöver det är mitt svar på båda dina frågor.

En del hästar behöver kraftfoder hela sommaren trots bete. Annars brukar man nog börja ge kraft igen efter sommar-uppehåll när man börjar rida hästen normalt igen.

Angående höet så beror det på hur pass näringsrikt och hur mycket gräs som finns kvar i hagen. Vi har börjat stödfodra med hö eftersom gräsets näring inte räckte och hästarna började tappa hull.

Tusen
0

Titta på hur hästen ser ut. Det är en ganska viktig regel då det gäller detta. dels ändrar många hästar sin ämnesomsättning under hösten och lägger på sig ett extra lager med fett för att kara kylan (det är bra) dels räcker gräset olika länge beroende på hur lättfödd hästen är och var i landet man beinner sig.

CaptainBunchie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vi slutade endast med kraftfoder då en i stallet sa att dom fick så lätt fång om dom åt gräs och kraftfoder. Vi har ridit hästarna "normalt" under sommaren fast med lite mer vilodagar, dock har den längsta vilan varit ca fem dagar(?). Vi ger dom lite hö nu efter ridpass exempelvis, ca 1 kg. Gräset är lite svårare att få tag i då det är kort (har blivit slaget för inte så länge sedan) men det är grönt och så. Då hästarna har blivit "väldigt" tjocka nu under sommaren så ska vi få ner dom till normalvikt, men vi vill såklart inte vänta med att ge dom hö tills dom är i normalvikten då dom isåfall inte kan ha fått i sig speciellt mycket mat?

_

WinterPrince
0

Är du osäker på om du behöver stödfodra med hö på betet så lägg ut ett par kilon och se om hästen ätit upp det till dagen efter. Om inte så finns det antagligen tillräckligt med bete som hästen föredrar över höet.

Min häst t ex behöver extra hö när han går i en av hans två sommarhagar. Hade en påse färdig redan när jag flyttade över honom till den bättre hagen, så la in höet där. Han pillade lite i det, sen började han tugga gräs istället.

Kraft har dock min fått hela sommaren så det kan jag inte svara på.

polgara
0

Mina shettisar har stödfodrats med kraftfoder hela sommaren, travaren, araben, de digivande stona o hingstarna, sista tiden har de dessutom fått hö oxå.

CaptainBunchie
0

Så att ge kraftfoder på sommaren gör inte så att hästarna får fång?

_

Tusen
0

Beror på hästen och betet. Man ska verkligen veta vad man gör om man ger kraftfoder under betestiden.

polgara
0

jag har aldrig under mina 35 år fått fång på nån häst under betet trots stödfodring, däremot har jag en häst som fått fång på vintern o en som fått fång på enbart bete (tror jag, då han var utlånad på foder när han fick det). Däremot så är det viktigt att hästarna inte blir överfeta av betet o då behöver dom inte nått kraftfoder heller. Min travare o några av avelsstona fodras med ganska rejäla mängder kraftfoder då de fallit ur under sommaren trots bra bete

Tusen
0

#8 Jag tror säkert på det du skriver och du vet säkert vad du gör MEN alldeles för många ger kraftfoder till hästar som inte behöver det. Och är det någon gång som hästar inte behöver extra tillskott så är det på betet. OM betet är bra och OM hästarna är normal födda.

Gång på gång kommer det rapporter om att man ger för mycket kraftfoder till sina ridhästar. Det är egentligen väldigt få hästar som verkligen BEHÖVER kraftfoder. Alltför ofta får hästar för lite grovfoder ("för att de blir tjocka") och sen ger man dem en massa kraftfoder istället som de inte behöver.

Vi har också två små russ som periodvis behöver extra foder under betessäsongen. En hingst som lätt blir smal under betäckningstiden och ett sto som altid varit svårfött. Så visst vet jag att vissa behöver extra men de allra flesta klarar sig utmärkt hela året utan kraftfoder så länge de arbetar som fritidshästar.

Linnea
0

Mitt russ har börjat få lucern redan, dock bara domm nätter han står inne. Hans nya flickvän tål inte regn så bra och ägaren har inte köpt täcke än så därför är dom inne vissa nätter och får ju då hö. Så dom har varit "hövana" hela sommaren. Han har tappat mycket ryggmuskler nu på betet så nu får han lucern igen, funkade väldigt bra i vintras, hjälper mot hängbuken också.

Om hästarna rids mindre på bete än annars och man inte ger kraft så är det bra att börja ge kraft någon vecka innan man ska börja sätta ingång som ordentligt, tex 2 veckor innan installning. Man börjar då med att ge bara lite kraft per dag, nån dl eller så. Det beror helt på hur mycket man ger. Har man en hyffsat stor häst som bara behöver nån dl kraft sp behövs det inte nån dirket tillvänjning om man inte vet att hästen är väldigt känslig. Det är annat om den normalt sett får ett par kilo.

Om man börjar nån vecka innan installningen så har hästen vant sig vid full kraftfodergiva lagom till man stallar in den.

Skynda långsamt så går det fortare.