Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 3576 ggr
Mantissa
2011-08-11 15:16
0

tölt?

Igår skulle jag travsätta mitt nya sto för första gången, och hon faller in i en fin -tölt?

Jag hade ingen aning om att hon hade en extra gångart. Hon har bara visat de vanliga tre i hagen och när jag lett henne.
Men nu när jag vet så vill jag ju ta till vara på denna extra möjlighet. Problemet är bara att jag har noll erfarenhet av gångartsträning. Hur renodlar jag tölt från trav? Jag vill ju inte att hon tar till tölten som någon sorts "latmans-trav".

Zabbio
2011-08-11 15:58
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Intressant, vad är det för häst? :P

Jag fick lära Crow en speciell travfattning (ungefär som galoppfattning) för att få trav. Nu travar han på den utan att jag behöver koordinera tempo och form, så jag kan jobba med det jag vill utan att han måste ha ett vist tempo eller form för att trava.

Jag får intrycket av att det är en unghäst under inridning? Personligen skulle jag inte bry mi om vilken gångart hon väljer just nu, utan först befästa framåt och sidförande hjälper.

När jag ''lärde'' Crow trava så fick jag rida en volt och intensivt skänkla med insidans ben i travtakt samtidigt som jag red lätt och hushjade i travtakt. Så fort han  fattat trav släppte jag efter på tyglarna, slutade skänkla/knacka och berömde honom, jag fortsatte rida lätt (fast så har han en sån enormt stor trav att jag inte kan sitta i den än idag). Efter några steg saktade jag av till skritt och skrittade lite innan nästa försök.

När han fattade det på volt så provade vi på vägarna, men eftersom böjningen var viktig blev det en slags extrem skänkelvikning, som naturligtvis rätades ut så fort han travade. Det var inte vackert i början, men han förstod snart, och nu fattar han trav på bara en lätt innerskänkel och sits. Han fick enbart tölta i 2 år innan vi började med trav, eftersom jag inte ville ha trav (och han var väldigt lateral och tog inte trav självmant under ryttare) Under de 2 åren jobbade jag bara på att få en ren, avspänd tölt. Nu både töltar och travar vi.

Var konsekvent, ber du om trav så ge dig inte förräns det blir trav (men i början är det bra att testa olika sätt för att hitta en signal som är mest logisk och lätt för hästen) låt henne inte rusa iväg för den signal du valt, utan det ska vara traven som belönas, inte farten. Och så byt inte mellan trav och tölt (iaf i början) utan sakta av till skrit mellan dem. Naturligtvis får hästen inte själv byta gångart, men är det tungt att trava så gör det inte längre än att hästen klarar det, mycket pauser med skritt emellan.

Ang. tölten så är det samma sak som med traven; arbeta genom den. Träna upp hela hästen med mycket skritt och sidvärtsrörelser så kan du få en bra tölt :)

Men är det en unghäst i början av sin utbildning under sadel, så låt henne lära sig grunderna innan du bryr dig om gångarter. :)

(lägg inte så mycket vikt till den bifogade bilden, det är bara en lol-bild ;) Piass, kan det bli mer lateralt?)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Mantissa
2011-08-11 19:29
0

Tack för svaret! Som jag tolkar det så ska jag berömma framåtbjudningen i första hand (hon är ganska lat) när jag ber henne öka?

Jag förstår hur du kunde tro att det var en unghäst jag tränar med. Jag brukar medvetet vara lite hemlighetsfull då jag ber om hjälp eftersom jag så ofta möts av fördomar annars. Jag har varit "hästtjej", men valt bort hästarna för deras kusiner åsnor. Det är altså ett åsnesto jag har fått tagit över. En dam på 10 år som inte just gjort något mer än att äta och bli rund om magen:)
Vi tränar vidare, på kondition i första hand ännu!

Jag var praktikant en kort period för många år sedan på ett litet islandshäst stall.  Där fick vi trava vissa hästar i något som kallades "trepunktssits" eller något sådant. Är det något som faktist fungerar och gynar en ren trav? Det var visserligen för att motverka grisepassen och inte tölten, men endå?

Zabbio
2011-08-11 20:28
0

Tihi! En töltande åsna! Det skulle jag vilja provrida! :P

Jag har ju själv töltande travare så man har mött en del åsikter där med, mest i början :P

Jag hade bara tränat på att hon ska lyda och förstå hjälperna, och helt struntat i gångart just nu. Dvs gå fram, öka/minska tempo, flytta bakbenen (öppna-sluta), flytta bogen, gå sidvärtes osv. Först i skritt så klart men när hon kan något i skritt kan man fortsätta i tölt/trav/pass.

När hon väl kan det, så kan man använda sin kropp och sina hjälper att be om trav. Det är mycket möjligt att hon hittar traven av sig själv efter hand som hon mjuknar i kroppen och börjar arbeta genom ryggen. Det som gör att hästar (och åsnor gissar jag) töltar när de blir spända är att de sänker och låser ryggen, vilket ger frambenen lite symaskins-rörelse (upp-ner-upp-ner) och samtidigt fördröjer bakbenen lite, och det bryter upp takten. Men man kan träna tölt utan att spänna upp hästen utan behålla en o-låst rygg, geom att träna fram den med mjukgörande övningar och skritt istället.

Så ja, beröm det hon gör rätt tills hon lärt sig både vad du vill och att det är roligt att jobba och göra rätt. Sen kan man börja sortera bland gångarterna.

Nu finns det säkert många som säger tvärt om - ''låt henne inte tölta utan var konsekvent med trav tills den sitter innan du börjar med tölt'' -, i USA sägr de tvärtom - ''låt den inte trava..'' ;) Som jag klurat ut det så är det aldrig för sent att börja träna in rätt gångart (har hjälpt ett 22årigt travarsto som varken kunde passa, tölta eller trava att både tölta och trava när hon skulle det) men när man väl börjar,  då måste man vara konsekvent.

Nu är jag ingen isisryttare och det jag kan om tölt har jag lärt mig genom att öva med Crow, läsa på forum och helt enkelt iakta. När Crow reds in - av en icke-gångarts tränare - fokuserade vi bara på att få honom mjuk och bärig. Han var så duktig då.. sen har han tappat lite när jag tog över igen eftersom jag är mindre skicklig, men vi har börjat hitta den där härliga tölten där hästen verkligen är under en och man känner bakbenen i rumpan, där han ökar och minskar på bara en tanke.. helt underbart :)

Men det här med 3-punkt sits har jag ingen aning om. Kanske funkar, jag vet inte. Att rida lätt tror jag däremot ger en tydligare fingervisning om vilken takt man vill ha.

(är du hyfsat duktig på engelsa så kolla på www.gaitedhorsesense.com de är visserligen mot att träna trav, men det är alltid nyttigt att se hur andra jobbar med tölt osv )

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.