Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2896 ggr
CoralReefs
0

Lastträna i boogie

Nu har jag bytt transport från en enkelaxlad till en boogie! Innan lasttränade jag med stödbenen nerfällda och transporten behövde då inte vara kopplad till bilen utan jag kunde lasta ändå utan att riskera att den tippade över.

Hur är det med boogie??? Min nya boogie har inte några stödben! Innebär det att jag måste koppla kärran på bilen för att inte riskera att den tioppar över när jag tränar eller är det riskfritt ändå?

Alltid lite krångligare om man ska koppla på den =(

Tusen
0

Att man lasttränar med sin häst är väl för att den ska vara så trygg den dagen man ska åka i väg att lastningen ska gå så smidigt som möjligt. Eller hur?
Då är det väl också rimligt att all träning ska vara så trygg och säker som möjligt för hästen.

Jag vet inte om en boggie klarar av att vara så stabil vid lastning. Själv skulle jag inte lasta utan stödben om inte bilen är påkopplad.

Det finns stödben att köpa som man enkelt kan montera på sin transport. Det är något jag skulle rekomendera i alla fall

Gronstedt
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Försök inte lasta utan att koppla släpet till bilen! Tippar den så lär det inte bli roligt, så varför ta den minsta risk?

Em--ma
0

Köp stödben till så kan du lasta hur mycket du vill, om det funkade med en enaxlad (vilket jag inte skulle våga lasta med utan bil) så funkar det med boggie med stödben :)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

CoralReefs
0

Stödbenen på enaxlade för till för att man skulle kunna lasta av hästarna utan att ha bilen påkopplad om något hade hänt. Om en boogie tippar så är det jättekonstiogt att den inte har stödben från början också?

Det är inte alltid jag har möjlighet att koppla till bilen så jag måste kunna lastträna utan att ha bilen med…så för mig är inte bilen ett alternativ för då blir träningen bara någon enstaka gång.

Tusen
0

#4 Alla transporter har inte stödben vid inköpet. Vi har en enaxlad och fick sätta på extra stödben själva. Så det är väl inte alls konstigt att en boggie saknar stödben.

Kimpa
0

Har lasttränat alla mina hästar med boggi utan stödben elle påkopplad bil och aldrig varit med om att den ens varit i närheten av att vika.
Däremot när jag för 11år sedan glömde ha ner stödbenen på en enkelaxlad, tippade den bakåt.

Lasttränade senast idag min ena stora häst i min boggikärra utan bilen.
Inga som helst problem, bara handbrommsen är idragen.

CoralReefs
0

#6 Tack! Men då borde det fungera med mina araber=) Enkelaxlad tippar det har jag varit med om men var lite osäker på boogien.