Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettexteriör
Läst 5192 ggr
Lena90
0

Höger öga mindre än vänster!

Hejsan :)

Vi har upptäckt nu på våran 1-åriga nordis unghäst att hennes höger öga är mindre än vänster ögat.

lite mer noggran beskrivning:

Vänster öga är normal och "svart" som man kan beskriva det.

Höger ögas iris är däremot lite mindre, vilket gör att det syns lite ögonvita, lite hela tiden.

Vi upptäckte detta nyligen och vi blev väldigt konfunderade på vad detta är för något.

Inget är svullet eller så, ögonen är helt friska och inte rinniga.

Har ni någon aning? Har ni varit med om något likande?

Alla möjliga svar uppskattas :)

Carpe diem!

Elshira
0

Är hela ögongloben markant större eller är det bara att det synns vitt på ena ögat?

Isf kan jag säga som så att färgen (den bruna) kan sprida sig ut från iris också (alltså på den vita ögongloben). Då kan det även bli så att det spridit slig lite, och inte alls på andra t.ex.

Så är det det du menar är det inte farligt! Men är ögonen faktiskt olika stora så skulle jag kontakta veterinär för en synundersökning omgående.

Hakuna matata!

Lena90
0

Nej, ögongloberna är i normal storlek och lika stora, utan det är själva irisen som är olika :)

Vi ska kolla upp med veterinärer vad dom säger :)

Kan inte få några bra bilder för ungen vill inte stå still annars hade jag visat, har aldrig sett detta på en häst förut :P

Carpe diem!

Gronstedt
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär?

Elshira
0

Är det bara att det synns lite vitt som på #3 så är det helt normalt! På vissa hästar syns det vita väldigt mycket och andra inte alls. Inget de behöver ta ut veterinär för :)

Hakuna matata!

Lena90
0

#3 Ja ungefär :) och på andra sidan ingenting :)
Först kunde man tro att hon var förskrämd över något men det syns så hela tiden, när hon står avslappnad mm.

Är skönt att det inte är något allvarligt iallefall :)

Carpe diem!

Gronstedt
0

Hästen i #3 är 12 år och helt normal, bortsett från att han ser konstant vettskrämd ut från ena sidan. Det andra ögat är ser normalt ut utan något vitt. Vi har också en skäck i stallet där man ser en aning vitt på båda ögonen, på min ser man lite i ögonvrån när hon sneglar, på en del ser man aldrig något vitt. De har helt enkelt olika stora irisar med normal färg.

Lorita
0

Är inte vitt i ögat normala Oskyldig

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Lena90
0

#7 Det kanske det är har ingen aning Tungan ute Våras hästar har alltid haft bruna ögon så det är nu på denna som är den första, och då börjar man fundera över det normala i det :)
Syns lite extra på vår med för hon är svart :)

Carpe diem!

Lorita
0

#8 mina hästar är tigrerade och då har dom mer ögonvita Flört det hör till färgen Tyst

men det är inget konstigt på andra hästar heller

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

bunnyheart
0

Tror inte det är någon fara som de andra skrev :)

/Johanna, http://finanora.blogg.se

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

Lena90
0

Skönt att det är normalt :)

Carpe diem!

KillBerry
0

haha, min häst har oxå så, ser jätte roligt ut eftersom att de alltid ser ut som om ahn är jätte rädd när han kollar på någt ;)

Lets not and say we did