hur tänker folk om form, undertramp osv. ?
Räta upp bilden så att horionten är vågrät, så ser hon mindre framtung ut ;)
Säger inte så mycket om formen som sådan. Hon ser framtung ut, men det berior nog delvis på den sneda horisonten. Ryggen hänger och det ser inte ut som att hon arbetar med varken mage eller rygg, inte heller är bäckenet vinklat för att släppa under bakdelen (vilket också pekar på att rygg och buk inte arbetar.) I den fasen/steget i galopp brukar de flesta hästar vara lite högre framtill.
Det låter ju ganska negativt, men som jag ser det är det en ganska normal form som dock inte är bärande eller arbetande. Jag har sett betydlit värre ;)
En lätt skänkelgivning för att aktivera magen och ryggen ("peta upp magen") hade nog gjort ganska mycket skillnad. Sen vet jag ju inte hur hon ser ut och är byggd för övrigt. Eller hur hon rör sig, är hon lite seg i framåtbjudningen kanske? Ett foto taget lite tidigare skulle nog ge en mer smickrande form. Jag ser det som positivt att hon har nosen så pass långt fram som hon har, ofta låser ryttaren handen och då tvingas hästens huvud att rotera/röra sig i en båge runt handen, istället för att röra sig normalt med hals och bog. Om ryttaren låser handen på en häst som normalt sett går i lod, så kommer hästen vara en bit bakom lod i denna delen av språnget. Men det verkar hon inte vara, så det är positivt :)
Men summering: en ganska normal form.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Ja, hästen fuskar. Den böjer lite på nacken men varken bakben eller rygg arbetar på rätt sätt. Det fel många gör är att man tittar på hur hästen håller huvudet. det är ryggen och bakbenen som avslöjar om hästen jobbar korrekt eller inte.
Tycker dock den har lite bakbens och ryggaktivitet faktist. Men visst skulle den behöva lite mer påskjut bakifrån :) Jag är ingen expert men man lär sig på att kolla och kommentera bilder.
Hästen ser framtung ut eftersom ryggen och bakdelen inte jobbar ordentligt. Bakdelen behöver aktiveras mer och jobba på lite bättre. Det ser även ut som om hästen bjuder dåligt framåt och skulle behöva jobba på mer framåt.
Positionen på huvudet tycker jag är bra, men rygg och bakdel behöver aktiveras och jobba mer så att hon får mer styrka och driv i kroppen och stegen.
Hästen sätter under sig hyfftast, och den går med huvudet "rätt" så det är lätt att luras att hästen arbetar ordentligt.
Men som sagt, att hästen är lite framtung, hästen ser lätt konkav ut (som ett u) efter som att ryggen är sänkt och inte arbetar, och att rumpan inte arbetar fullt så mycket som den borde (även om det ser ut att innas en bakdelsaktivitet där någon stans långt in ;)
Men som någon sade en "normal" (men inte rätt) form. Hästen går tungt och kanske inte med så mycket framåtbjudning?
Det är verkligen jättesvårt att se det själv om man inte vet hur det ska kännas när hästen verkligen gör rätt (jag kan nästan fortfarande ha svårt för det själv som har ridit hela mitt liv om man har en häst som går och småljuger).
Mitt tipps är som #2 sade, sidoförflyttningar brukar få fjutt på aktiviteten då hästen måste "tänka". Hästarna sänker sig lätt om de bara gör samma sak om och om igen (blir uttråkade), så av den anledningen kan det vara viktigt att hela tiden ändra rörelse. Rid aldrig mer än en hel fyrkant utan att göra något. Gör en liten volt, en halvhalt, flytta in hästen någon meter från spåret, och ut igen. Rider du på en stor volt så minska och öka den om vart annat, byt varv på volten. Sätt ut några koner och rid en liten bana, några bommar osv. behöver inte vara något avanerat/jobbigt - bara så att hästen inte går in i "sleep mode" när man rider! ^^
Och för att lära sig känna om hästen går i rätt form eller inte så är det alltid bra att ha någo kunnig vid marken. Rid för tränare en gång i veckan, eller i.af varannan så du kan få lite hjälp med diverse och givetvis formen =)
Tänk också på att för hästar som itne är vana att gå i form så är det väldigt jobbigt - framför allti i galopp! Så börja med skritten endast, när det går bra - börja med trav, och när det går bra så tar man galoppen. Men jag skulle nog säga att det tar i.af 1-2 månader att fixa traven i form ordentligt (beroende på hur mycket hästen rids/är riden), och sedan ta galoppen. Själv undviker jag att ens försöka kräva form i galoppen när de itne kan i trav, det blir lätt hänt att de ljuger även senare även om den kanske hade orkat att bära sig.
Men som sagt, en tränare någon gång ibland hade inte varit dumt! Eller bara någon som är hästvan/duktig på att rida :)
Hakuna matata!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hur ska jag då göra för att få henne att arbeta rätt, gå i form och arbeta med benen, och framförallt frammåtbjudningen? Tips på övningar och sånt skulle helt klart uppskattas. Skritt, trav, och sist galopp. Gärna lite "roligare" för hästen ;)
Även något som passar mej, lite enklare då jag bara är 14, och har bara ridit henne från början av sommarn.
Känner nu på sista tiden att hon har tappat en heldel frammåtbjudning, men tror mest det är för att dom går ute hela dagarna nu på sommaren, så hon är ju lite trött.
Ska börja rida på mina ridlektioner med henne, och rider ibland för hennes ägare ^^
#6 Att variera tempo och riktning mycket, och att ge mycket beröm och eftergift, kan göra underverk för framåtbjudningen. Uteritter är också en stor hjälp (och det finns ingen anledning att bara såsa runt ute, utan flytta lite i sidled, öka/minska tempo osv där också).
Lösgörande arbete och att flytta hästens framdel och bakdel m.m. är bra för undertramp, men det är svårt att få något vettigt gjort utan framåtbjudning, så börja med det. :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.